סתיו ישראלי: ניו אינגלנד זה לא, אבל גם לנו יש שלכת

גם בארץ יש סתיו, וברמת הגולן אפילו קצת שלכת, כולל עצי מייפל יפני ואלה סינית • קק"ל נטעה אפילו חורשה מיוחדת עם עצי שלכת בסגנון אירופי

שלכת במרום גולן / צילום: פיני ירון
שלכת במרום גולן / צילום: פיני ירון

מופעי השלכת המרהיבים של צפון אמריקה ואירופה יכולים לצבוט לב לבנטיני רומנטי, אבל טיול סתווי ברמת הגולן הוא אולי החוויה הכי קרובה למראות ההם, ובלי הבלגן של טיסה לחו"ל ובדיקות קורונה. 

כל ילד ישראלי מכיר עוד משירי הגן ארבע עונות, ובכל זאת יש המערערים וטוענים שאין בכלל סתיו בארץ. פניתי לדני רופ, חזאי YNET ואושייה אקלימית, שסיפק הסבר מעניין: "בארץ יש כמה סוגי אקלים (הררי, מישורי, מדברי ועוד) לכן תלוי את מי שואלים. כי הסתיו בצפת נראה אחרת מזה בראשון לציון.

שלכת במרום גולן / צילום: פיני ירון
 שלכת במרום גולן / צילום: פיני ירון

"בנוסף, בעשור האחרון, ובעקבות ההתחממות הגלובלית, החורף מתחיל מאוחר ומסתיים מאוחר, והסתיו מתארך ותופס יותר נפח. זו עונת מעבר. מצד אחד לא חם, הים נוח ובערב נעים, ומצד שני יש יותר אירועים קיצוניים ואגרסיביים, כמו שיטפונות, שרב או מזג אוויר טרופי פתאומי. הסתיו הישראלי לא קר וקצר כמו באירופה ובאמריקה, אלא סתיו אחר לגמרי".

עם המסקנות האלה טיפסתי לרמת הגולן, לחוות סתיו מקומי ולתפוס שלכת מקומית. כשמשוטטים בגולן מרגישים סתיו. הטמפרטורות צונחות בלילה ובצדי הכבישים ממרכז הגולן וצפונה, אפשר להבחין בכתמי השלכת המתהווים לאטם. עצי אלה, דולב, ומיני אלונים, משנים את צבעם ואפשר להתרשם מהם גם ברכס חזקה, שם פורחות אחרונות החלמוניות והסתווניות בשילוב מופלא.

גם בכרמי הגפנים ובמטעי הנשירים יש סימני שלכת אך המסה הקריטית תתרחש עד סוף נובמבר. עצי הנקטרינות היו הראשונים להחליף צבעים גם הדובדבנים עברו מירוק מאפיר לצהבהב וכתמתם בהמשך יזהיבו האפרסקים, השזיפים ולסיום התפוחים. בכל שבוע ישתנה הלוק והאזור יספק מראות מגוונים.

דרך אקסטרימית לחוות סתיו בגולן

בצומת האמיר (ווסט) לצד המתחם המסחרי, נטעה קק"ל חורשה מיוחדת עם עצי שלכת בסגנון אירופי. "בצפון הגולן ימי הסתיו ייחודיים והעצים הנשירים מחליפים את צבעי העלים ומקבלים גוונים עזים ויפים באווירה אירופית", מסביר יגאל מויאל, יערן קק"ל ומנהל מרחב הגולן. "בין העצים אפשר למצוא מיני אלות, ספיון השעווה, דולב וכן כמה סוגי אלון". למרות שהמגוון אינו גדול, אומר מויאל שהכמות גדולה ובשטח המשתרע על כעשרה דונם ומשתלב בפארק פסלי אבן, המחזה יפהפה ושיאו בימים הקרובים.

גם בקיבוץ מרום גולן, נטעו בראשית שנות ה-70, כשהחלו לגנן את הקיבוץ, עצים נשירים שהתאימו למזג האוויר הקר, והוכיחו עמידות אך סיפקו גם שלכת יפה. מהזרעים והשתילים שהביאו מכל העולם, יצרו גן בוטני מקומי, עם מינים שאין כמותם בארץ, וכדי ליהנות מהם נערכים סיורי שלכת.

חנוך שנק שליווה אותנו גילה לנו עולם ומלואו. ראינו איך העלים של האדר (מייפל) היפני משנים גוון. הוא סיפר שאת האלה הסינית הביאו בעיקר בזכות השלכת היפה, ושאת המילה הפנסילבנית אפשר למצוא רק בצפון הארץ. לאגס הקלריאני אין פרי אבל יש שלכת אדומה מרהיבה, ולג'ינקו בילובה שמוכר בזכות סגולותיו לחיזוק הזיכרון, יש שלכת צהובה כמו לימון.

הקורינתוס, או עץ העשן, מאדים אף הוא כמו הלגיסטרמיה ההודית והאלון האדום שמקשט את רחובות ניו יורק. יש בקיבוץ גם מינים מיוחדים כמו סקויה רדווד, אשוח וערמונים - המקום היחיד בארץ שבו הם גדלים. (שישי, 10:00 40-60 שקלים, בשבת לאורחי הלינה ללא תשלום, לקבוצות בתיאום באמצע השבוע 04-6960267, שלוחה 5).

דרך אקסטרימית לחוות סתיו בגולן היא בטיול שטח בריידרים בקיבוץ אורטל. הריידר החשמלי הוא פיתוח ישראלי, שהכליא כמה כלים ונראה כמו אופניים קצרים עם ארבעה גלגלים, משטח תחתון לעמידה דמוי סקייטבורד וכיסא. הריידר חזק, עביר ועמיד ובנסיעה מרגישים חלק מהנוף ויש בונוס - הוא שקט להפליא.

טיול שטח בריידרים בקיבוץ אורטל / צילום: אורלי גנוסר
 טיול שטח בריידרים בקיבוץ אורטל / צילום: אורלי גנוסר

אמיר שושנה מוביל טיולים בנהיגה עצמית מסביב לקיבוץ, בשני מסלולים (מבוגרים או משפחות) שנמשכים כשעה וחצי. יצאנו למסלול מעגלי סובב קיבוץ ומרגע שעלינו על הריידר לקח כמה דקות להסתגל אליו, לקצב, להיגוי ולנהיגה בשבילים.

התחלנו בכרמי היין, שם נהנינו מתחילתה של שלכת. המשכנו בשטחים פתוחים נרחבים עם נקודות תצפית נהדרות וסיימנו בשמורת אורטל, במים הזורמים מהמעיין ובעדר פרות שנהנה מהצמחייה. בדרך גילינו מקבצי סתוונית גדולה ונהנינו מאזור פראי (150-190 שקלים, 25 שקלים לילד בכיסא אחורי, 052-5612293)

את הפראות של הגולן אפשר לחוות גם בדרך מפנקת. מלון "פרא", מלון בוטיק חדש שנפתח לאחרונה במתחם בית המכס ההיסטורי, משלב יוקרה מוקפדת הטובלת בשטח פראי. את מוטיב הפראות מרגישים באופן השימור של המבנה, שהותיר בו חלקים אותנטיים בדיוק כפי שהיו, עיצוב החדרים מבוסס על חומרי גלם טבעיים (עץ, אבן, בזלת ועוד) וזה יפה.

מלון בוטיק ''פרא'', משלב יוקרה מוקפדת הטובלת בשטח פראי / צילום: אורלי גנוסר
 מלון בוטיק ''פרא'', משלב יוקרה מוקפדת הטובלת בשטח פראי / צילום: אורלי גנוסר

אפילו הגינון שומר על הקו הפראי, עם המון עצי פרי וצמחיה מקומית וזה זולג אפילו לתפריט המסעדה, עם מנות יצירתיות של שף צעיר. חוץ מזה יש גם בריכה מחוממת וג'קוזי, ספא, מרתף יין וכל מיני פעילויות החורף. https://pereh.co.il