שופרסל | פרשנות

רשות התחרות נגד שופרסל: הכתובת נחרטה על הקיר בפעמיים הקודמות

טרם ידוע טיב החשדות של רשות התחרות נגד שטראוס ושופרסל, אך לא מדובר בהליך הראשון שנערך נגד הרשת • החקירה החדשה, שנמצאת בחיתוליה, צריכה להיות גם הזדמנות לבדק-בית ברשות התחרות בנוגע לחלקה בהמשך ההפרות

סניף ''שופרסל שלי'' בחולון / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
סניף ''שופרסל שלי'' בחולון / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בשעת כתיבת שורות אלה עדיין לא ברור טיב החשד של רשות התחרות נגד שופרסל ושטראוס. דווקא הערפל מאפשר לנו לחזור אחורה בזמן להליכים קודמים של רשות התחרות (או במיתוגה הישן: רשות ההגבלים העסקיים) נגד שופרסל.

בנובמבר 2018 אישר בית המשפט המחוזי בירושלים הסדר בין הממונה על ההגבלים העסקיים לבין שופרסל בנוגע להסדרי בלעדיות במקרקעין ששופרסל היא צד להם ובהסדרים המקנים לשופרסל בלעדיות בשטחיהם של בעלי מקרקעין. ההליך האכיפתי הומר בצו מוסכם שעיקרו קנס של 8.9 מיליון שקל בגין הפרת חוק קידום התחרות בענף המזון.

בפברואר 2018 אישר בית המשפט המחוזי הסדר דומה בין הממונה על ההגבלים העסקיים לבין שופרסל. על-פי ההסדר, שופרסל שילמה 290 אלף שקל לאוצר המדינה, בתמורה לכך שהמדינה לא תנקוט צעדי אכיפה נוספים נגדה בגין הפרת התנאים של הממונה על ההגבלים העסקיים לאישור המיזוג בין שופרסל לניו-פארם. הממונה הסביר לבית המשפט כי סכום התשלום נגזר ממספר שיקולים, ובין היתר קיומה של הפרה נוספת. "במצב דברים זה, עמדת הממונה היא כי הצו המוסכם מקדם את ההרתעה מפני הפרת החוק, והבחירה במתווה זה עדיפה על פני הפעלת סמכויות אחרות הנתונות לממונה על-פי חוק".

באוקטובר 2017 חתם הממונה על ההגבלים על צו מוסכם עם תנובה. במסגרת הצו הודתה תנובה כי בסוף חודש מאי 2011 סיכמה תנובה עם רשת שופרסל כי המחירים לצרכן בשופרסל של מותגים מסוימים יועלו. חרף כוונתה המוקדמת של שופרסל להוריד את המחירים, הם בפועל לא ירדו עד לשיחה עם תנובה. הצו המוסכם ציין להפרה נוספת של תנובה בהקשר של תיאום מחירים עם שופרסל. האירוע הסתיים בקנס נגד תנובה בסך 25 מיליון שקל.

החקירה החדשה בעניינה של שופרסל, שנמצאת כאמור בחיתוליה, צריכה להיות גם הזדמנות לבדק-בית ברשות התחרות בנוגע לחלקה בהמשך ההפרות. האם הצעדים שנקטה עד כה היו בבחינת מכה קלה בכנף לשופרסל שתמרצה את "שיטת מצליח" של רשת המזון שמשפיעה על הכיס של כולנו?

*** חזקת החפות: הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, ועומדת להם חזקת החפות.