רשות החדשנות תממן מאגד עריכה גנטית ב-45 מיליון שקל בהובלת חברת אנרג'ין

במאגד יכללו החברות פלוריסטם ואבוג'ן, כולן חברות הנסחרות בבורסה בתל אביב, ומשתתפים בו מכוני מחקר מובילים

דרור בין, מנכ''ל רשות החדשנות / צילום: רד תקשורת
דרור בין, מנכ''ל רשות החדשנות / צילום: רד תקשורת

רשות החדשנות אישרה היום (ד') מימון של 45 מיליון שקל לפרוייקט לפיתוח מערכות לעריכה גנטית באמצעות בינה מלאכותית, בהובלת חברת אנרג'ין (NRGene) הישראלית, ובהשתתפות החברות אבוג'ן, פלוריסטם ומעל 20 חברות נוספות, וכן מכרזי מחקר מובילים בישראל ובתי חולים. המאגד יקרא CRISPR-IL, על שם טכנולוגיית העריכה הגנטית קריספר בה הוא צפוי להשתמש.

מטרת מאגד החברות היא לפתח מערכת מבוססת בינה מלאכותית לייעול ודיוק תהליכי עריכה גנטית למגוון שימושים, כגון: צרכי רפואה, חקלאות, חקלאות ימית, טיפול בפסולת אורגנית ועוד. NRGene ואבוג'ן, אשר נסחרות שתיהן בתל אביב (ואבוג'ן גם בנאסד"ק), מפתחות כבר היום שתיהן מוצרים מבוססי עריכה גנטית לתחום החקלאות, כאשר גילוי המוצר מבוצע באמצעות בינה מלאכותית. פלוריסטם עוסקת בתחום תאי הגזע, ואף שמוצריה שנמצאים בניסויים קליניים אינם מבוססים על תאי גזע מהונדסים גנטית, תחום ההנדסה הגנטית של תאי גזע הוא תת-ענף מתפתח של תחום זה.

NRGene תהיה אחראית על פיתוח והרצה של כלי הבינה המלאכותית שישמשו את המאגד, לבניית מאגרי המידע ולתכנון ניסויי העריכה.

פרוייקט זה ממשיך פרוייקט קודם בתחום שמומן גם הוא על ידי רשות החדשנות, במסגרתו הצליחו חברי המאגד להקים מערכת בינה מלאכותית שניתחה אלפי ניסויי עריכה גנטית שבוצעו על ידי השותפים במאגד.