עידן עופר מצמצם חשיפה לבזן: החברה לישראל מוכרת 9% ממניות חברת הזיקוק

מכירת המניות - תמורת כ-262 מיליון שקל ולפי מחיר של 91 אגורות למניית בזן • הקונים קיבלו אופציות לרכישת 7% נוספים ממניות בזן

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

איש העסקים עידן עופר מצמצם את החשיפה לחברת בזן (בתי זיקוק לנפט) אולם שומר לפי שעה על חלקו בגרעין השליטה בה. ביום ג' דיווחה החברה לישראל שבשליטת עופר כי החליטה למכור את מניות בזן החופשיות שבידיה, תמורת סכום כולל של כ-533 מיליון שקל.

טרם העסקה החזיקה החברה לישראל ב-32.99% ממניות בזן, בעלות שווי שוק נוכחי של כ-950 מיליון שקל. במסגרת העסקה, התקשרה החברה לישראל בהסכמים למכירת 9% ממניות בזן שבבעלותה למספר גופים מסווגים (גופים מוסדיים ומשקיעים מקצועיים אחרים) תמורת 262.5 מיליון שקל (84.6 מיליון דולר) ולפי מחיר של 91 אגורות למניית בזן.

כמו כן, כחלק מהעסקה גם העניקה החברה לישראל לרוכשים, ללא תמורה, אופציות רכש לא סחירות למשך 22 חודשים לרכישת עוד 7.3% ממניות בזן שבבעלותה, תמורת כ-270 מיליון שקל ולפי מחיר מימוש של 1.15 שקל למניה. במסגרת זו גם נטלה החברה לישראל על עצמה מגבלה על ביצוע פעולות בניירות ערך של בזן המוחזקים על ידיה למשך תקופה קצובה, בתנאים שנקבעו.

לאחר השלמת השלב הראשון בעסקה תחזיק החברה לישראל בבעלות על 23.99% ממניות בזן, כאשר מימוש מלא של האופציות יצמצם את שיעור ההחזקה שלה בבזן ל-16.69%. יש לציין כי המניות הנמכרות והמניות נשוא האופציות הינן מניות חופשיות ואינן נמנות עם מניות השליטה.

כתוצאה מהעסקה מעריכה החברה לישראל כי תרשום בדוחותיה הכספיים הפסד הון (נטו) של 269 מיליון דולר. בדוחות הרבעון השלישי של 2021 תרשום החברה לישראל הפסד הון של 281 מיליון דולר ואילו בדוחות הרבעון הרביעי של 2021 יירשם רווח הון של 12 מיליון דולר.

תמשיך להחזיק בשליטה אך לא כהחזקה אסטרטגית

בזן מוגדרת כחברה אשר למדינת ישראל יש אינטרס חיוני בה, ומשכך השליטה בה מחייבת קבלת אישור מטעם המדינה. בשנת 2007 קיבלה החברה לישראל היתר שליטה בבזן ושנתיים לאחר מכן קיבלה גם חברת מפעלים פטרוכימיים היתר שליטה בבזן.

מאז שולטות שתי החברות במשותף בבזן, כאשר לאורך השנים תוקן היתר השליטה המשותפת מספר פעמים. נכון להיום קובע ההיתר, כי 30% ממניות בזן יוגדרו כמניות גרעין השליטה והן יוחזקו בידי החברה לישראל (55.625% ממניות השליטה) ומפעלים פטרוכימיים (44.375%) ממניות השליטה.

משמעות הדבר היא שכעת נותרה החברה לישראל רק עם מניות גרעין השליטה בבזן, ומכירה שלהן תחייב את הרוכש בקבלת היתר שליטה מהמדינה. לחילופין, תוכל בזן עצמה לבקש מהמדינה היתר להתנהלות ללא גרעין שליטה, כפי שפועלת חברת פז נפט המחזיקה בבית הזיקוק באשדוד.

במקרה שהיתר כזה יתקבל, תוכל החברה לישראל להמשיך ולהפיץ את החזקותיה בבזן למשקיעים שונים בבורסה או מחוצה לה. כך או כך, לפי שעה תמשיך החברה לישראל לשלוט בבזן, אף שזו אינה מוגדרת עוד כהחזקה אסטרטגית שלה, כפי שמוגדרת חברת איי.סי.אל (לשעבר כיל).

בזן היא תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל, ואחת המובילות באזור. החברה מייצרת תזקיקי נפט (בנזין, סולר ועוד) לשימוש תעשייתי לתחבורה, לצריכה פרטית, לחקלאות, לתשתיות ועוד, וכן מוצרים פולימריים המשמשים כחומרי גלם עבור תעשיית הפלסטיקה.

בזן עברה לרווח של 164 מיליון שקל מתחילת השנה

מכירת המניות החופשיות של החברה לישראל התבצעה יום לאחר שבזן פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2021 ולתשעת החודשים הראשונים של השנה. דוחות אלו העידו על השיפור בתוצאות הכספיות של החברה ב-2021 עד כה, לאחר ההפסדים הכבדים שיצר לה אשתקד משבר הקורונה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2021 סיימה בזן עם צמיחה של 49% בהכנסות ל-4.62 מיליארד דולר ועם רווח נקי של 164 מיליון דולר. לשם השוואה, בתשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה בזן הפסד של 207 מיליון דולר בהשפעת משבר הקורונה ומדיניות הסגרים בישראל ובעולם.

עוד דיווחה בזן, כי ה-EBITDA המנוטרל שלה (רווח תפעולי תזרימי שמנטרל השפעות מסוימות, במטרה לשקף טוב יותר את הביצועים התפעוליים של החברה) צמח בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ל-341 מיליון דולר, לעומת 81 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. 

השפעות אלו כוללות למשל שינויים בשווי מלאי הנפט שבידי החברה, עקב עלייה או ירידה במחיר הנפט בעולם, וכן שינויים בשווי נגזרים פיננסיים שרכשה החברה לצורך הגנה על חשיפות שונות. בבזן הסבירו כי החברה נהנית השנה מסביבה עסקית חזקה הנמשכת לפי שעה אל תוך הרבעון הרביעי של 2021, כאשר מרווחי הזיקוק ומחירי הפולימרים נשארים גבוהים.