26 חודשי מאסר על הונאת מע"מ ב-4.5 מיליון שקל; רשות המסים: ענישה מקלה

ביהמ"ש המחוזי דחה את ערעורה של רשות המסים על עונש בן 26 חודשי מאסר שהוטל על ג'לאל חבשי, עצמאי העוסק בחלוקת דלקים ושמנים, שהורשע בהוצאת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 29 מיליון שקל שסכום המע"מ הגלום בהן עומד על 4.5 מיליון שקל

העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את ערעורה של רשות המסים על עונש בן 26 חודשי מאסר שהוטל על ג'לאל חבשי, עצמאי העוסק בענף חלוקת דלקים ושמנים, שהורשע כי במהלך השנים 2013-2015 הוציא חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 29 מיליון שקל שסכום המע"מ הגלום בהן עומד על 4.5 מיליון שקל.

לצד זאת, הרכב הערעורים בראשות השופטת דבורה ברלינר החמיר את הקנס שהוטל על חבשי והעלה את הסכום מ-40 אלף שקל ל-100 אלף שקל. במקביל, נדחה ערעורו של חבשי להקל בעונשו. 

בדיון שהתקיים בבית משפט השלום, ביקשו נציגי רשות המסים להטיל על חבשי עונש חמור שיעמוד על 40 חודשי מאסר. בית המשפט לא קיבל את בקשתם, ורשות המסים הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי. זאת כחלק מהמאבק שמנהלת המדינה בשנים האחרונות נגד עברייני מס ומבצעי עבירות כלכליות, וכחלק מהניסיון להחמיר בענישה של אלה.

בהודעת הערעור טענה רשות המסים כי העונש שהוטל מקל וחורג מרמת הענישה המקובלת. "לעבריינות המס תוצאות הרסניות למשק ולכלכלה, למרקם ולסדר החברתי", טענו, והוסיפו כי "בתי המשפט עמדו על כך שעבריינות המס פוגעת פגיעה קשה בערך השוויון, בנשיאת נטל חבות המס ובתשתית האמון הנדרשת בין הציבור לבין השלטון". 

גם חבשי, שהיה מיוצג לאורך כל הדרך על- ידי עורכי הדין ווליד כבוב ויוסי חמצני, הגיש ערעור וביקש להקל בעונש בשל נסיבותיו האישיות. 

עו''ד ווליד כבוב / צילום: יח''צ
 עו''ד ווליד כבוב / צילום: יח''צ

עו''ד יוסי חמצני / צילום: יחצ
 עו''ד יוסי חמצני / צילום: יחצ

חבשי בן 51, נשוי ואב לחמישה מיפו. לחובתו 10 הרשעות קודמות, האחרונה בעבירות מס בגינה נגזרו עליו עבודות שירות. כתב האישום המקורי שהגישה רשות המסים ייחס לו הוצאת 150 חשבוניות פיקטיביות שסכום המע"מ הגלום בהן עמד על 7.9 מיליון שקל. לאחר משא-ומתן עם רשות המסים, הגיעו הצדדים להסדר טיעון לפיו יופחתו הסכומים, והוא הודה בעבירות.

השופט שאול אבינור מבית משפט השלום קבע כי "העבירות בוצעו בתחכום ובשיטתיות, במשך תקופה לא מבוטלת, וגרמו לנזק משמעותי לקופת הציבור וממילא לאינטרס הציבורי".