גם יוניליוור במצעד הנחקרים: בכיר בענקית המזון נחקר השבוע בפרשת תיאום המחירים

בלב פרשת תיאום המחירים עומד החשד כי שופרסל ושטראוס פעלו בניגוד לחוק התחרות • במסגרת הפרשה נחקרו גם רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי אייל רביד ומנכ"ל דיפלומט נועם וימן

סניף של רשת אושר עד / צילום: תמר מצפי
סניף של רשת אושר עד / צילום: תמר מצפי

ענקית המזון יוניליוור מצטרפת לנחקרים בפרשה שהתפוצצה השבוע בשוק המזון. מוקדם יותר השבוע נחקר בכיר בחברה על-ידי רשות התחרות בחשד לתיאום מחירים. מיוניליוור נמסר: "יוניליוור תמיד פועלת על-פי חוק. אנו משתפים פעולה באופן מלא עם רשות התחרות".

מוקדם יותר היום (ה') הגיע אריה בוים, בעלי רשת הסופרמרקטים אושר עד, למסור עדות בפרשה. אושר עד, שנוסדה בשנות האלפיים על-ידי אברהם משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לנדאו, פונה למגזר החרדי וממותגת ככזו שמוכרת במחירים זולים במיוחד אריזות גדולות של מוצרים. הרשת, מונה כיום כ-18 סניפים בישראל, והיא מפעילה גם שני מרכולים בברוקלין ובניו ג'רזי הפונים אף הם לציבור החרדי.

בוים התראיין ל"כלכליסט" לפני כשבועיים והתייחס לגל עליות המחירים הצפוי בעקבות מס הקנייה על הכלים החד פעמיים וגל עליות המחירים בעקבות עליית מחיק ההובלה וחומרי הגלם. בראיון אמר כי "צונאמי זו מילה גדולה אבל מרגישים את הלחצים. קוראים לזה אינפלציה. העובדות הן שעלויות הגלם וההובלה מתייקרות, איך אפשר לברוח מזה? זה שילוב של עלויות שילוח ושחיקת ערך של המטבעות המובילים שגם העוצמה היחסית של השקל לא מצליחה לקזז. בנמלים יש בעיה אמיתית שגורמת להתייקרות משמעותית. עלויות שילוח התייקרו פי 4 ויותר". עוד הוסיף כי "המשמעות של התייקרות כזו היא עלייה של כ-20 אחוזים בעלות המוצר המיובא, אז ההשפעה על מחיר הסחורה היא מאוד משמעותית. כל מה שמגיע דרך הים יתייקר אני מניח".

ביום שלישי השבוע התפוצצה הפרשה, שבמרכזה חשד לתיאום מחירים בין ענקיות המזון בישראל. חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדי שטראוס ושופרסל, תפסו מסמכים ומחשבים וחקרו שורת בעלי תפקידים בחברות בחשד לתיאום מחירים, בהם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל שטראוס, זאת לאחר חקירה סמויה שביצעה הרשות בתקופה האחרונה. בפרשה נחקרו גם רמי לוי; מנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי, אייל רביד; ומנכ"ל דיפלומט, נועם וימן. כל החברות דיווחו לבורסה על החקירה נגדן.

בלב החקירה עומד חשד נגד שופרסל ושטראוס לתיאום מחירים בניגוד לחוק התחרות, בעקבות פרסומים בתקשורת ובדוחות הכספיים. בכירי החברות הגדולות שנחקרו היו מעורבים בתקופה האחרונה באמירות פומביות בנוגע לעליות מחירים צפויות.

אתמול (ד') הגיע מנכ"ל שופרסל אברכהן לדיון בוועדת הכלכלה בכנסת, הכחיש את החשדות ואמר "לא עסקנו בתיאום מחירים". דיפלומט ציינה בדיווח כי "להערכת החברה, עם בירור העובדות יתברר כי בהתנהלותו של מר וימן או של החברה לא נפל כל רבב". גם בדיווח של ויקטורי צוין כי "החברה מעריכה כי לחקירה לא תהיה השפעה על פעילות החברה ו/או מנכ"לה".

*** חזקת חפות: הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.