אברכהן בדיון בכנסת על יוקר המחיה: "לא עסקנו בתיאום מחירים"

בצל חקירת רשות התחרות נגד ענקיות המזון, הבוקר התקיים דיון סוער בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה • מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן הכחיש את החשדות המיוחסים, וספג האשמות מצד המפלגות החרדיות על כך שנכנע ללחץ תקשורתי וסגר את הרשת האינטרנטית לציבור החרדי • רמי לוי הוצא מהדיון לאחר שצעק על חברי כנסת

דיון על יוקר המחיה בוועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
דיון על יוקר המחיה בוועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

כשברקע החקירה הדרמטית של רשות התחרות נגד ענקיות המזון, התכנסה הבוקר (ד') ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון סוער על יוקר המחיה בישראל. בין המשתתפים: מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שנחקר אתמול; ממלאת-מקום ראש רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן; והבעלים של אחת מרשתות השיווק הגדולות בישראל, רמי לוי. מהר מאוד הדיון התלקח ועלה לטונים גבוהים ואף למהומה שבסופה הוצא רמי לוי מהדיון, לאחר שצעק על חברי הכנסת אופיר סופר ורם שפע. 

 הדיון כאמור התקיים על רקע הפרסום של מעיין פרתי שחשף פערי מחירים בתוך רשת שופרסל עצמה, בין מחירי מוצרים באתר שופרסל אונליין למחירים באתר שופרסל ישיר למהדרין; ועל רקע חקירת רשות התחרות שהפכה אתמול (ג') לגלויה.

במהלך הדיון, שהחל בטורים גבוהים, האשים ח"כ אורי מקלב את מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן כי "השתפנת, בגלל איזה תחקיר שלא נכון סגרת את האתר לציבור החרדי?". בנוגע לחקירה עליה פורסם אתמול, הכחיש אברכהן כי עסק בתיאום מחירים, ועו"ד מיכל כהן, מממלאת-מקום הממונה על רשות התחרות, סירבה לתת פרטים על החקירה המתנהלת ואמרה כי "אני לא מתכוונת להגיד מה החשדות ולא אגיד מה נחקר כי כל מילה עלולה לשבש את החקירה".

פרופ' ירון זליכה אמר במהלך הדיון כי הבעיה היא לא ברשתות השיווק אלא במחירים של היצרנים המונופוליסטיים, בתגובה לכך אמר אברכהן: "סוף סוף יש פה אמיצים". העיתונאית מעיין פרתי ציינה כי בתגובה לתחקיר שלה שופרסל בחרה להעניש את כולם, במקום לאפשר לכולם לקבל מחירים יותר טובים. לדבריה, "שופרסל לא תפשוט רגל אם תוריד מחירים".

הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, אמר כי הרשות הוציאה הודעות חיוב של 9 מיליון שקל ובסוף קנסה את הרשתות, על פרק שקיפות המחירים, ב-3-4 מיליון שקל. היו"ר ביטון אמר כי זה לא מזיז לחברות שמרוויחות מליארדים.

את הדיון סיכם היו"ר ביטון ואמר כי בכוונת הוועדה לעסוק באופן מעמיק ושיטתי בנושא יוקר המחיה במטרה להוביל להורדת מחירים, תוך התמקדות ברשתות השיווק והמזון הגדולות והספקים הגדולים. הוא הוסיף, כי "הוועדה קוראת למשרד הכלכלה להיערך להצגת תוכניות מפורטות של המשרד לטיפול ביוקר המחיה, בישיבה שתתקיים בעוד כשבועיים בהשתתפות השרה, בה תוצג תוכנית העבודה של המשרד ועיקרי פעילותו".

רמי לוי מוצא מהדיון בוועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
 רמי לוי מוצא מהדיון בוועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

10:31

יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר ח"כ יעקב מרגי: "מחולל ההתייקרות הגדול הם משרדי הממשלה. תן לייבא דגים ובשר למי שרוצה. מי שחונק את היבוא הם משרדי הממשלה עם הרגולציה. מה תעזור הרפורמה ליבואן אחד או שניים? משרדי הממשלה צריכים לא רק לדבר אלא לעשות. הרפורמה חשובה אבל אם לא יהיו יותר רישיונות יבוא אנחנו נמשיך לראות את אותו דבר. צריך לשנות את ה-DNA של רשות התחרות. הם היו אנמיים. יש לכם כלים הלוואי שתשתמשו בהם ואח"כ נוסיף לכם אחרים. לגבי החקירה המתנהלת - הספקים הגדולים משתלטים להם על המדפים. שם תהיו אמיצים".

ח"כ אורי מקלב פנה למנכ"ל שופרסל אברכהן: "השתפנת, בגלל איזה תחקיר שלא נכון סגרת את האתר לציבור החרדי? זה לא הוגן כלפי הצרכנים שלך, חודשים רבים הרווחת מהציבור הזה ונהנית, בור ששתית ממנו אל תזרוק בו אבן בטח שלא תסגור אותו.

"באופן מעשי התחקיר הזה לא מדויק, 'ישיר למהדרין' שיווקו גם בתל אביב ופתח תקווה שהם לא ערים חרדיות, חווית הקניה בציבור החרדי שונה וזולה יותר, סל הקניות הממוצע גדול יותר, אלו דברים שמוזילים את המחירים. כוס קפה בתחנת דלק זולה יותר מכוס קפה בבית מלון למרות שמדובר באותו מוצר בדיוק".

09:46

מעיין פרתי מחדשות 12: "בשופרסל החליטו כתוצאה מהתחקיר להעניש את כולם ולסגור את האתר. המטרה היא לא להרוס למגזר החרדי, המטרה הייתה שאפשר לרדת במחירים לכולם". ח"כ מרגי: "למה עשו את ההנחה הזאת לחרדים?" פרתי: "יש להם כוח קנייה". יו"ר הועדה ביטון: "אני רוצה שלכולם יהיה סל זול".

ביטון: "האם עסקתם בעבר בתיאום מחירים?".

אברכהן: "תגידו אתם נורמלים? אני עונה לך על השאלה - לא".

ביטון: "האם הרווחים לא מצדיקים הקפאת מחירים לשנים הקרובות?".

רמי לוי: "תקפיא ארנונה וחשמל".

ביטון: "עסקתם בתיאום מחירים?". מנכל שופרסל איציר אברכהן: "בשום אופן לא. שנת 20-21 היו שונות. כל תושבי המדינה היו בארץ. אנחנו כמצטיינים שבנינו תשתיות נתנו את נשמתנו כדי לענות על הביקושים בשנתיים האלה. בכל הסקרים שפורסמו ב-2020 נבחרה הרשת בין המצטיינים על רמת הנתינה והשירות. הרווחיות ברשת דומה ואינה שונה בכל העולם וחבל שמחלקת המחקר לא הציגה את הנתונים האלה. אנחנו הרשת הגדולה בישראל. ותיקה. מקרית שמונה וירוחם. עשינו את זה לא כי זה כלכלי - אלא כי זה נכון".

ביטון תוקף: "אתה שמת את המותג היקר שלך בירוחם והמחירים גבוהים. אתה מונופול במצפה רמון ירוחם ומצפה רמון ושינית שם את המחירים רק בעקבות מחאת צרכנים".

אברכהן ענה: "מאז כניסתי לתפקיד לקחתי את המחירונים שלנו ועשיתי מחירון לפורמט עירוני, ולדיסקאונט. כשפותחים סניף חדש באותה עיר במשך שנה יש השתוללות במחירי הפסד. אז כל החנויות שלנו יורידו מחירים? אני מודיע לך שהמחירים בירוחם הוגנים ומהנמוכים ברשת שופרסל". ביטון: "כי הייתה מחאה". אברכהן: "אני התמניתי אחרי המחאה החברתית. לקחתי עשרות סניפים בפריפריה והסבתי אותם מהפורמט השכונתי היקר לדיסקאונט".

אברכהן: "אתה מטעה את כולם. אתה לא צודק ולא אוותר לך לא באתי בכיוון הזה".

ביטון: "המחירים יקרים כי יש לך סופר בלעדי והמבוססים במרכז הארץ משלמים פחות. אתה שולט בירוחם במצפה רמון וחצור הגלילית וזה נבדק ושינית מחירים. השאלה שלי לרשות התחרות איפה הייתם כשבמצפה רמון שילמו ככ הרבה?".

אברכהן: "המחירים שם הם ההוגנים והנמוכים ברשת".

ביטון: "היום כי הייתה מחאה".

אברכהן: "אני התמניתי אחרי המחאה והורדתי מחירים בחנות שכוניות לחנויות דיסקאונט. לקחתי עשרות סניפים בפריפריה מהפורמט השכונתי היקר אני הסבתי אותם לדיסקאונט. אני יצרתי מחירון סוציאלי ולא אף אחד אחר".

ביטון: "זה לא מספיק. המבוססים נוסעים לב"ש, דימונה. העניים קונים בשופרסל. הסבת את המותג לזול ועדיין מצאנו הבדלי מחירים. אלה העובדות".

רמי לוי הצטרף לדברים ואמר כי המדינה היא האחראית למחירים הגבוהים. הוא הוסיף כי לפני שנתיים אם לא היה מייבא עגבניות עגבניה הייתה נמכרת ב-25 שקל לקילו, ולא ב-2-4 שקלים. בתגובה לכך ביקשו היו"ר ביטון וחברי הכנסת רם שפע ואופיר סופר לדעת כמה הוא מרוויח, ולוי הוצא מהדיון אחרי שצעק עליהם שהם פופוליסטים. "אתה לא תבוא לפה ותדבר ככה לחברי כנסת", הזהיר ביטון.

נשיא לשכת המסחר אוריאל לין: "אם נמשיך לתקוף רשתות איפה שיש תחרות אמיתית אני מבטיח לכם - אתם לא תפתרו את בעיית יוקר המחיה. מעלים מס ארנונה בינואר. תראו מה קורה בנמלי ישראל שזה מונופול בחסות המדינה ואיזה עלויות הוא משית על המגזר העסקי כתוצאה מפעילות תת רמה".

אחרי שיצא מהדיון אמר רמי לוי: "אני מעריך את זה שיש ישיבה אבל אם אנחנו רוצים לטפל באמת ביוקר המחיה אנחנו צריכים לראות מה קורה בעולם. בחוץ הרווח הוא של 50%. מי שמייקר פה זה המדינה עצמה - הדלק יקר, המכוניות שבהן עושים שינוע. למעשה מי שאחראי ליוקר המחיה עצמו לא מטפלים בו כי הוא כוחני פופוליסט וריכוזי - זה מדינת ישראל".

09:34

עו"ד מיכל כהן, ממלאת-מקום הממונה על רשות התחרות: "מדברים על חקירה פלילית, פרי הכנה מאומצת ושקטה שהתחילה לפני הדיון הזה, נעשית עכשיו ותעשה מחר ומחרתיים".

ח"כ יעקב מרגי: "יש קשר ליש חסד או אין קשר?".

כהן: "אני לא מעוניינת ולא מתכוונת להגיד מה החשדות ולא אגיד מה נחקר כי כל מילה עלולה לשבש את החקירה. תנו לנו את הזמן. כשנוכל להגיד נגיד. יש כלי אכיפה פליליים, אני מעוניינת להרים את הכפפה ולהביא כאן לוועדה עוד חוקים שיאפשרו לנו להתמודד עם יוקר המחיה ולשפר את המצב הכלכלי במשק. נציג דברים שאנחנו חושבים שאפשר לעשות. יש אנשים ברשות התחרות שעובדים הרבה זמן. גם החקירה הזאת היא לא מהרגע להירגע".

09:26

יו"ר הוועדה מבקש ממנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא להתמקד בחקירה המתנהלת כעת מול שופרסל ושטראוס. "שיטות העבודה הישנות לא יעזרו", אמר לו ביטון. לדברי מלכא: "אנחנו בעיצומה של חקירה ולא נכון להתייחס לפרטיה. אנחנו מרימים כל אבן ולא נהסס להשתמש בכל האמצעים בידינו כדי למנוע ניצול כוח שוק שיפגע בצרכן".

09:10

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, פתח את הדיון ואמר: "שני אירועים הובילו לדיון. החשיפה של 12 הביאה לסגירת אתר המהדרין של שופרסל ולמעשה הענישה את הלקוחות. האירוע השני הוא שרשות החברות בצעה החרמה של חומרים אבל אולי מאוחר מדי.

"בשנים האחרונות לא ראינו פעולות כאלה נחושות של רשות התחרות ומשרד הכלכלה. הם צריכים לטפל בנושא המחירים על בסיס שבועי. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן, הם צריכים לבחון את הספקים ורשתות השיווק.

"ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחיה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון. עשינו את רפורמת היבוא, שהקלה גם על היצרנים שיכולים לאמץ תקן אירופאי. נדון בחקלאות, התחלנו לעסוק בכך. לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם לפי המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת".

ממחקר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי בעשור האחרון חלה עלייה של 40% במחירי הפירות ו-15% במחירי הירקות. מדד מחירי המזון עלה מעט פחות ממה שעלה באירופה. חלה עלייה בנתח השוק של 5 הספקים הגדולים וחלה עלייה בריכוזיות.

"ראינו פערים של 30% ולפעמים אפילו 50% לגבי מוצר זהה"

סערה בדיון המיוחד על יוקר המחיה שמתקיים הבוקר בוועדת הכלכלה. יוזם הדיון ויו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון אמר בפתיחת הדיון כי "אחת המשימות העיקריות שלי כיו"ר ועדת הכלכלה היא לדאוג להוזלת יוקר המחיה בישראל. כדי לעשות זאת ולהוזיל את סל המזון העברנו בחוק ההסדרים את הרפורמה ביבוא אך זה לא מספיק, זהו קצה של שרשרת".

ביטון התייחס לחשיפת פערי המחירים בשופרסל בתחקיר של חדשות 12 ואמר "ראינו פערים של 30% ולפעמים אפילו 50% לגבי מוצר זהה בין זרועות שונות של אותה רשת שיווק. זה מוכיח שניתן להוזיל גם ברשתות המזון את המחירים, הקמעונאים ימשיכו וירוויחו וגם הציבור ייהנה מסל במחיר הוגן. מתפקידנו לוודא שמתקיימת תחרות הוגנת, שרמת הריכוזיות תהיה סבירה ולא תאפשר ל-3-4 גופים לשלוט בשוק או בתחום שלם".

ברקע לדיון, פשיטת רשות החברות על משרדי שופרסל ושטראוס אתמול בחשד, בין היתר, לתיאום מחירים. ישתתפו בו בין היתר גם הבעלים של רשת שיווק השקמה, רמי לוי, ממלאת-מקום הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, והממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, וכן נציגים נוספים של רשתות השיווק, ארגוני צרכנים ועוד. הוועדה תדון גם בהיעדר התחרות בענף המזון ומוצרי הצריכה ובחינת יישום חוק קידום התחרות בענף המזון, שאושר בוועדה כבר בשנת 2014.

לקראת הדיון הכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך בנושא, שניתח את רמת התחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה. מהמסמך, שכתבה הכלכלנית בת חן רוטנברג, עולה בין היתר כי בשנת 2019 נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים היה 61.4%, בהשוואה לכ-57.4% בשנת 2015 - גידול של 3.8%. בדינמיקה בין הספקים הגדולים, נתח השוק של שני הגדולים (החברה המרכזית למשקאות ותנובה) עלה בתקופה זו ב-3.8%. הנתח של שלושה הספקים האחרים (ביניהם שטראוס ואסם) נותר יציב, ונתח של כל יתר הספקים ירד בכ-3.8%. כלומר, בתקופה זו חל גידול בריכוזיות בענף.