ב.מ.וו 545 פלאג אין: שילוב בין ספורט לחשמלי ידידותי

עם מנוע שלא מבייש רכב ספורט אגרסיבי, גרסת הפלאג-אין של ב.מ.וו מציגה תדמית נמרצת ותג מחיר של חצי מיליון שקל שלא מרתיע לקוחות פוטנציאליים

ב.מ.וו 545 פלאג־אין / צילום: יח''צ
ב.מ.וו 545 פלאג־אין / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בתל אביב "כנס רה"מ לתחבורה חכמה", שהפגיש בין עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות מתחום התחבורה החכמה לבין נציגים מתעשיית הרכב. למרות האווירה "הסחבקית" של הכנס, שנאמנה למסורת של קהיליית הסטארט-אפים בישראל, מדובר באחד האירועים השנתיים החשובים ביותר על המפה הטכנולוגית של תעשיית הרכב הגלובלית. ישראל היא עדיין אחד המקומות הפוריים בעולם לטכנולוגיות רכב חכם ופיתוחים, שנחשפו בכנס לראשונה לפני מספר שנים, מוטמעים כיום בהדרגה במפרט של כלי רכב סדרתיים, שנמכרים בכל העולם ומייצרים הכנסות של מאות מיליוני דולרים.

דוגמה בולטת היא סדרה 7 החדשה של ב.מ.וו, שתושק בשנה הבאה. מכונית הדגל הייצוגית של המותג תגיע עם רמת אוטונומיה דרגה 3, שמאפשרת נהיגה ללא התערבות הנהג בכבישים מהירים, בסיוע מערך שלם של טכנולוגיות ישראליות. יהיה לה "מוח" ו"עיניים" מפיתוח של מובילאיי, חיישן לייזר (ליידאר) שפותח על ידי חברת INNOVIZ, תוכנה לניתוח תנאי הדרך בזמן אמת שפותחה על ידי "טקטייל מוביליטי" וגם עוד אי אלו טכנולוגיות חבויות "כחול לבן", שטרם נחשפו עד כה.

עד שנזכה לפגוש במכונית "הישראלית" הזו אנו מתארחים החודש על סיפונה של ספינת דגל מסוג שונה של ב.מ.וו: מכונית הפלאג-אין המהירה והחזקה ביותר של המותג ואחת החזקות מסוגה בעולם. כזו שאמורה לשלב את הריגושים של דגמי הספורט-סלון בנזין הקלאסיים עליהם נבנתה תהילת העבר של ב.מ.וו ביחד עם האופי והדימוי הידידותי לסביבה של ההנעה החשמלית. האם שני העולמות הללו יכולים להיפגש?

חליפת מעצבים

מכוניות פלאג-אין זוכות כיום להטבות ממשלתיות בכל העולם ומאומצות על ידי ציים תאגידיים גדולים עם אג'נדה סביבתית. בשל רגישות הנושא - דעת הקהל לא תומכת בסבסוד מכוניות פאר-ביצועים בתחפושת - היצרנים נזהרים שלא "למתוח את החבל", לפחות בעיצוב החיצוני. גם ה-545 נראית בדיוק כמו אחותה הצמחונית (יחסית) 530 פלאג-אין ללא סימנים "קרביים" בולטים למעט חישוקים גדולים יותר שחושפים בתוכם בוכנות בלימה צבעוניות.

מנגד, ברחוב הישראלי לכל הסדרה 5 יש תדמית נמרצת ואגרסיבית, ששום נוצות ירוקות לא יצליחו להסוות. בוודאי לא כשהחרטום מציג לעין כל את הגריל הענק של רכבי הדור החדש של ב.מ.וו ופרופיל הצד נראה כמו חליפת מעצבים שמתוחה על גופו של שרירן. בקיצור, זו מכונית, שהנהגים בסביבה יחשבו פעמיים לפני שינסו לבצע לידה "חנייה באמצעות חיכוך".

גם תא הנוסעים די דומה לזה של ה-530 מדור אחרון. התא מקיף את הנוסעים באינטימיות עם מושבי ספורט חובקים מלפנים, תנוחת ישיבה די נמוכה ומערך פיקוד מוטה כלפי הנהג. לוח המחוונים הדיגיטלי שומר על המסורת ונראה כמו לוח אנלוגי קלאסי, ולמרות שלא נפקד מקומו של מסך מגע גדול וזורח, יש בקרים פיזיים נוחים מאוד לשליטה על מערכת האקלים ומערכת הקול, כמו שאנחנו אוהבים.

 
  

המושב האחורי יכול להכיל שלושה מבוגרים, אבל הוא עדיין מעניש את היושב במרכז במנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו, מאפיין שכמעט נעלם מהעולם בימינו. תא המטען מקריב לא מעט נפח לטובת הסוללה המוגדלת ומסתפק ב-410 ליטר, שזה פחות ממשפחתיות טיפוסיות.

רמת האבזור די טוטאלית, כפי שניתן לצפות ממכונית ברמת המחיר הזו, ואיכות החומרים והגימור מרהיבה ומעבירה את התחושה המוכרת והמוצקה של פרפקציוניזם גרמני, כולל בידוד טוטאלי מרעשי חוץ. יש גם מערכת סמי-אוטונומית מתקדמת, שיכולה לקחת את הפיקוד על ההגה לפרקי נהיגה קצרים על כבישים פתוחים אבל בעיקר לפטור את הנהג מהתערבות בנהיגה בפקקים הבלתי נסבלים.

גלישה חשמלית חרישית

כמעט כל היצרנים שמשווקים כיום רכבי פלאג-אין, כולל בפלח היוקרה, בוחרים בפתרון "ירוק" בדמות מנוע ארבעה צילינדרים, לרוב בנפח של 2 ליטר או פחות, שאליו מוצמדת מערכת חשמלית. אבל ב.מ.וו בחרה עבור ה-545 במנוע הבנזין 3 ליטר המהולל שלה, עם שישה צילינדרים בטור ומגדש טורבו, שמייצר 286 כ"ס. אל הבסיס המכובד הזה משודך מנוע חשמלי עם 109 כ"ס וסוללת ליתיום בקיבולת די צנועה. התוצאה היא כמעט 400 כוחות סוס ומומנט של 60 קג"מ, שמועבר אל כל הגלגלים באמצעות מערכת הנעה כפולה קבועה. אלה נתונים, שלא יביישו כל רכב ספורט אגרסיבי אבל ברירת המחדל של המערכת היא כל כך רגועה ומתורבתת עד שתהינו, שמא מישהו שלח לנו את הדגם הלא נכון.

במצב התכנות ההיברידי הרכב מעניק עדיפות עליונה לגלישה חשמלית חרישית וירקרקה במשך כמה עשרות קילומטרים הן בעיר והן במהירויות אוטוסטרדה, וגם לחיצה קצת יותר נמרצת על המצערת לא מוציאה את המנוע משלוותו. במצב הזה אפשר אפילו להאמין לצריכת הדלק המוצהרת של כ-46 קילומטר לליטר ולפליטה המזערית המדווחת.

אבל כמובן, שלא בשביל זה שילמתם יותר מחצי מיליון שקל. כדי לממש את הריגושים המובטחים צריכים לבחור במצב התכנות הספורטיבי, להסיט את מוט ההילוכים למסילה הספורטיבית שלו ולהחזיק חזק בהגה כי המכונית נבעטת קדימה בקצב, שמאתגר את תחושת הזמן/מרחב של הנהג. ובניגוד לכל מנועי הארבעה צילינדרים ה"ירוקים" והצרודים, המנוע הבריון הזה משמיע תוך כדי גם נהמה ערבה לאוזן. אפילו במצב הספורט העברת הכוח בין מנוע החשמלי לבין מנוע הבנזין חלקה.

מחיר לא מרתיע

במבחני דרכים אנחנו לא אוהבים להשתמש במילה "שלמות" על כל הטיותיה, אבל במקרה הזה נחרוג ממנהגנו ונציין שיכולתה הדינמית של ה-545 היא פשוט מושלמת. במצב הספורט ההיגוי חד, מאוזן ומעביר כל פיסת מידע חיונית לאצבעות שעל ההגה. ההנעה הכפולה מתרגמת את המומנט הפרוע למשיכה ללא שמץ של קפיצות והחלקות, נטיית הגוף בפניות מזערית והאחיזה כל כך גבוהה עד שתצטרכו מסלול מרוצים די לייצר החלקות כוח. כל זה מבלי שום ויתור על נוחות וספיגת זעזועים בוגרת, שראויה לרכב מנהלים מפנק.

ב.מ.וו 545 עולה כ-565 אלף שקל, שהם רק כ-85 אלף שקל יותר מהמחיר של ה-530 הצמחונית עם הנעה אחורית. אלה לא מחירים שמרתיעים את הלקוחות הפוטנציאליים, בוודאי לא אחרי שנה שבה כמעט כל מדדי ההשקעות שברו שיאים היסטוריים. אז אם עשיתם השנה "סיבוב מרשים" על המניה של טסלה, ואתם תומכים באג'נדה ירוקה אבל לא על חשבון תענוגות נהיגה קלאסיים וצליל מנוע ערב, מכונית הפלאג-אין הזו היא בהחלט גשר ראוי בין העולמות.

חלק מהמתחרות:

וולבו S90 T8

465 אלף שקל עולה גרסת ה- T8 של ספינת הדגל של וולוו. מערכת ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר טורבו ושני מנועים חשמליים בהספק כולל של 392 כ"ס עם מומנט של 65 קג"מ.

וולבו S90 T8 / צילום: יח''צ
 וולבו S90 T8 / צילום: יח''צ

התאוצה מאפס ל-100 אורכת 4.8 שניות, ההנעה היא לכל הגלגלים והטווח החשמלי בגרסה האחרונה הוא כ-90 ק"מ. תא הנוסעים מרווח ומפואר. 

אאודי A7 PHEV

534 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של אאודי A7, עם תא נוסעים מרווח, מאובזר ומפואר ושלדה ספורטיבית עם הנעה כפולה.

אאודי A7 PHEV / צילום: יח''צ
 אאודי A7 PHEV / צילום: יח''צ

להנעה אחראי מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין שמשודך למנוע חשמלי וסוללה ומייצר הספק משולב של 367 כ"ס. התאוצה ל-100 אורכת 6.3 שניות והטווח החשמלי עד 50 ק"מ.

מרצדס E300 פלאג-אין

510 אלף שקלים עולה הדור האחרון של מרצדס E300 פלאג אין. היא משלבת בין מנוע 2 ליטר טורבו למנוע חשמלי וסוללה עם הספק משולב של 320 כ"ס ומומנט של 71 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.7 שניות והטווח החשמלי כ-50 ק"מ.

מרצדס E300  פלאג־אין / צילום: יח''צ
 מרצדס E300 פלאג־אין / צילום: יח''צ

המכונית מצוידת בתא נוסעים מסוגנן, מרווח ואיכותי אם כי תא המטען מסתפק ב-370 ליטר.