נגיד בנק ישראל מגיב לייסוף המהיר של השקל ולחששות האינפלציה

על רקע הייסוף הדרמתי בנק ישראל מבהיר כי סיום תוכנית הרכישות לא מזמן את סוף הרכישות • עוד אמר כי בבנק מעריכים שהאינפלציה בחודשים הקרובים תהיה "בסביבת הגבול העליון של היעד"

נגיד בנק ישראל אמיר ירון, בכנס באוני' ת''א אתמול / צילום: יעל צור
נגיד בנק ישראל אמיר ירון, בכנס באוני' ת''א אתמול / צילום: יעל צור

על רקע הייסוף המהיר והחריג של השקל מול המטבעות מובילים בשבועות האחרונים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון התייחס לשערי המטבע, בהמשך לדברים שאמר בשבוע שעבר כי מלבד היצואנים, גם היבואנים והצרכנים עומדים לנגד עיניו. עולה השאלה האם הירידה בהיקף ההתערבות מצד בנק ישראל הינה כחלק ממהלך מכוון. בנק ישראל הזכיר לא פעם את המונח 'חלון שער החליפין הדינמי', המהווה טווח 'שער חליפין הוגן' שעשוי להשתנות בהתאם לתנאי המשק, כך שלא מן הנמנע שנעשה כיוונון כזה של החלון בחודשים האחרונים, תוך מתן אפשרות להתחזקות מוגבלת של השקל.

"בראייה ארוכת טווח, בנק ישראל יצר תהליך לאורך השנים שאיפשר למשק להסתגל בצורה הדרגתית ולעבור ממשק מוטה ייצור למשק מוטה שירותים תוך שמירה על רמת תעסוקה גבוהה וזה הישג גדול", אמר ירון בכנס שנערך אמש באוניברסיטת תל אביב. "כפי שכבר הראינו, רף ה-30 מיליארד דולר אינו מהווה חסם עליון לגובה ההתערבות. אנו בוחנים כל העת את ההתפתחויות בשוק מטבע החוץ והבנק ממשיך לנהל את המדיניות בהתאם למצב המשק ולהמשך הפעילות הכלכלית. לא נהיה אדישים לשינויים שאינם תואמים את הנתונים הבסיסים של המשק״.

השקל התחזק מתחילת השנה בכ-7% מול סל המטבעות לרמת שיא היסטורית. השקל נמצא במקום השני בעולם בשיעור ההתחזקות מול הדולר והאירו מתחילת השנה, ולמרות התערבות נוספת של בנק ישראל במסחר, מגמת ההתחזקות של השקל נמשכת ביתר שאת וכשהדולר בשפל של עשרים וחמש שנה מול המטבע המקומי. 

בנוגע לסוגיית האינפלציה הנגיד ירון שוב מגלה סבלנות לעלייה במדדי המחירים האחרונים, בדומה לפד בארה"ב, ובניגוד לעבר, ירון מסביר מדוע להערכתו האינפלציה תרד בהמשך.

"האינפלציה בחודשים הקרובים תהיה בסביבת הגבול העליון של היעד (3% - ג.ב.ס)",  אמר ירון  לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן ביום שני הקרוב . "אנו מעריכים שהאינפלציה השנתית צפויה לרדת בהמשך, ולשוב אל סביבת מרכז היעד לאחר שיחלשו השיבושים בשרשראות האספקה המגבילים נכון לעכשיו את ההיצע.

"אנו רואים מספר עדויות מעודדות על הקלה בחלק מהקשיים בשרשראות האספקה העולמיות, ולאורך זמן תהליך זה צפוי לתמוך בירידה במחירי הסחורות והשינוע. בנוסף אזכיר גם כי על רקע הפעילות הערה בשוק העבודה בעקבות ההסרה ההדרגתית של מגבלות הקורונה, גברה לאחרונה הוודאות בתחום השכר הודות ל'עסקת החבילה' המסדירה את עליית השכר בחלקים נרחבים במשק בהסתכלות קדימה. אנו מסתכלים גם על העולם בנוגע להתפתחויות האינפלציה. בהשוואה בינלאומית, ניתן לראות שהאינפלציה בישראל מצויה בעשירון התחתון בקרב מדינות ה-OECD".