גל פינויים של בניינים מסוכנים: מי יקח אחריות ומה אפשר לעשות בינתיים

מאז קריסת הבניין בחולון פונו לפחות עשרה בניינים במקומות שונים בארץ מחשש שיקרסו • הבעיה היא שגם כשמגיעים למקרי קיצון, האפשרות לפינוי בינוי שמורה רק לבני המזל במקומות שיש בהם כדאיות כלכלית

מבקר המדינה בסיור באתר הבניין שקרס בחולון / צילום: דוברות מחוז דן
מבקר המדינה בסיור באתר הבניין שקרס בחולון / צילום: דוברות מחוז דן

קריסת הבניין ברחוב סרלין 38 בחולון ב-12 לספטמבר השנה הותירה את הדיירים ללא קורת גג ועם מענה מוגבל מהרשויות. מאז אנחנו מתבשרים כמעט בכל שבוע על דיירים שמפונים מבניינים מחשש שיקרסו. במקרים מסוימים הם מורשים לחזור לאחר חיזוק של הבניין, אולם במקרים אחרים הפינוי הוא לצמיתות, ולעתים אפילו לא ניתן לדיירים אף לאסוף את החפצים.

המקרים המצטברים - לפחות עשרה פינויים בשבועות האחרונים - מלמדים שהעיריות לבד לא יוכלו לתת פתרון לבעיה, והדיירים בוודאי שלא. במקומות שבהם יש כבר התחלה של תהליך פינוי בינוי ויש יזם בתמונה, יש לפחות התחלה של פתרון. אלא שגם אם בעיריות מבטיחים לקצר הליכים, לא מדובר בחודשים אלא בשנים ארוכות. לעניין הכדאיות הכלכלית יש משמעות מכרעת: במקום שהיא קיימת וכבר יש תוכנית, לפחות יש סיכוי לראות היתר בזמן סביר. במקומות כמו בית שמש, קריית שמונה וקריית אתא, שבהם מלכתחילה הכדאיות לפינוי בינוי גבולית עד אפסית, זה יהיה הרבה יותר מסובך. בינתיים הקימה המדינה צוות בין-משרדי שיבחן את הבעיות ויציג פתרונות - והכדור אצלה.

בניין בבית שמש שפונה מיושביו / צילום: יח''צ
 בניין בבית שמש שפונה מיושביו / צילום: יח''צ

אזורי הביקוש: רותמים את היזם

14 משפחות ברחוב אחאב 3 בקריית אונו נדרשו לפני כשבועיים לפנות את דירותיהן בתוך שעות. זה קרה לאחר שאחת הדיירות, שזיהתה סדקים בעמודים, פנתה לעירייה, ששלחה מיד מהנדס לבדוק את הבניין. בתום הבדיקה נקבע כי "הבניין מסוכן למגורים" והדיירים התבקשו לעזוב עד חצות באותו לילה.

לדיירים ברחוב אחאב היה מזל, יחסית למקרים האחרים המתוארים בכתבה זו: הבניין שלהם נמצא בשלב מתקדם של תוכנית פינוי בינוי ביחד עם הבניין הסמוך. בעקבות הפינוי הודיעה העירייה ליזם כי "תזרז את הליכי הרישוי האחרונים לבינוי בהליך מיוחד וכבר בתחילת השבוע תעלה בקשה להיתר לוועדה המקומית".

"היינו בשלבים האחרונים להיתר ללא שום קשר לפינוי המבנה", מוסרים בחברת ליבא טאואר ייזום ובנייה בע"מ, היזמים של הפרויקט. "בשל הפינוי העירייה הקדימה את ועדת ההיתר שהייתה מתוכננת לחודש הבא וזירזה את הטיפול". מטעם היזם נמסר גם שבשלב הראשון יבוצעו חיזוקים זמניים למבנה בכדי לאפשר לדיירים לאסוף את חפציהם מהדירות, ולאחר קבלת ההיתר ייהרס הבניין ותחל הבנייה. הדיירים, לפיכך, יקבלו מהיזם שכר דירה.
בתשובה לשאלת גלובס איך יזרזו את הליך ההיתר אמר דובר העירייה: "יש הרבה גופים שמעורבים במתן של היתר בנייה, כמו כיבוי אש ופיקוד העורף, ובמקרה כזה כולם יתגייסו שדברים ירוצו מהר".

בבית שמש, תשע משפחות מרחוב ביאליק 6 נאלצו לאחרונה לעזוב את דירותיהן באופן בהול מחשש שהבניין יקרוס. הבניין נמצא במתחם שמיועד בעתיד לפינוי בינוי ולבנייה של 2,000 יח"ד חדשות על ידי קבוצת נתיב, אולם הוא נמצא בשלב הרבה פחות מתקדם מזה של הבניין בקריית אונו - החברה הגישה בקשה לאיחוד וחלוקה.

בניין שפונה מיושביו בקריית אונו / צילום: הלית ינאי־לויזון
 בניין שפונה מיושביו בקריית אונו / צילום: הלית ינאי־לויזון

"האישור לתב"ע התקבל בעקבות קריסות המבנים האחרונים, אחרת הוא היה תקוע עוד הרבה זמן", מאמין אורי רוזן, סמנכ"ל התחדשות עירונית בקבוצת נתיב.

אבל כדי לקדם תוכנית פינוי בינוי בסדר גודל כזה תידרש תמיכה ממשלתית. ראשת העירייה, ד"ר עליזה בלוך, שיגרה בעקבות זאת מכתב בהול לשרת הפנים איילת שקד ולשר השיכון והבינוי זאב אלקין, ובו ציינה כי "מדובר במקרה אחד מיני רבים העומדים ככל הנראה לפנינו ועל מנת שתוכל הרשות לצלוח גם את המשבר הזה, אני רואה צורך קריטי בשיתוף פעולה בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי".

הבניין ברחוב הנדיב בהרצליה אמנם לא פונה, אולם כמה ימים לאחר ה-12 לספטמבר קיבל מהעירייה התראה מפני הכרזה של בניין מסוכן. במכתב, החתום על ידי מהנדס מבנים מסוכנים בעירייה, צוין כי נמצאו בבניין ליקויים חמורים ובמידה ולא יטופלו, יכול להגיע מצב שבו נכריז על המבנה, מסוכן,.

"הבניין שבו אנו גרים נבנה בשנת 1959-60, והוא זקוק לטיפול מיידי", מספר א׳, בעל דירה בבניין. "הגשנו בקשה להיתר לפי תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) עוד בשנת 2012, עוד לפני שהכריזו על הרחוב כרחוב לשימור. במהלך השנים היו הרבה עיכובים, בין היתר בגלל תחלופת מנהלים במחלקות העירייה ובכל פעם סט דרישות חדש".

א’ מודה שמכיוון שבעלי הדירות היו משוכנעים שהבניין יעבור פינוי בינוי, הוא הוזנח במהלך העשור האחרון, מה שהחמיר את מצבו עוד יותר. אבל כעת, בעלי הדירות טוענים שיד ימין של העירייה לא יודעת מה יד שמאל עושה: מצד אחד, היתר הבנייה לפרויקט תמ"א 38 מתעכב עוד ועוד, מצד שני, העירייה מתריעה מפני ליקויים ודורשת לתקנם.

מן העירייה נמסר בתגובה לפניית גלובס כי לאחרונה התקבלה החלטת ועדה לפיה: "מבנה שיוכרז מסוכן יקבל עדיפות לאישור תמ"א, גם אם נמצא באזור הקפאה".

כשאין פינוי בינוי באופק: "מקווים שיימצא יזם"

ברחוב בר אילן בבני ברק פונו מבתיהן תשע משפחות משני בניינים, בעקבות פנייתו של עובר אורח שהתריע על ליקויים חמורים באחד המבנים.

מעיריית בני ברק נמסר לגלובס שעם קבלת המידע הוציא אגף ההנדסה בעירייה מכתב דחוף לכל המחזיקים בנכסים בבניינים, ובו "צוינו בבירור המטלות אותן נדרשים לבצע בעלי העניין, לרבות המצאת ומתן חוות דעת של מהנדס בניין מטעמם הכולל אחריות כנדרש, או לחילופין לבחור בחלופה של הריסה מבוקרת. עד להחלטת הדיירים, גודרה הכניסה למבנים והם סומנו בשילוט אזהרה ברור בכדי למנוע סכנה.

הריסת הבניין ברעננה / צילום: דוברות עיריית רעננה
 הריסת הבניין ברעננה / צילום: דוברות עיריית רעננה

בעיריית בני ברק מציינים שסייעו לדיירים לשהות כמה ימים בבית מלון בעיר, לרבות השגת השתתפות לשכר דירה זמני. "העירייה תכבד את הכרעת הדיירים לכל אחד מהצעדים עליהם יחליטו: הסדרה או פינוי בינוי".

באשר למבנים מסוכנים אחרים בעיר, העירייה הקימה צוות חירום מיוחד לנושא. "כחלק מהפעילות יפורסם בימים הקרובים קול קורא לבחירת חברה מקצועית לסקירת מבנים לצורך מיפוי הדוק של כלל המבנים בעיר ומיפוי רמת הסיכון בכל אזור, יופקו חומרי הסברה ומידע לתושבים הכוללים מידע מפורט לשימור ואחזקת המבנים, יתוגברו מענים לפניות ומידע, במטרה לחדד את חובת הזהירות ולהביא לנקיטת צעדים מקדימים למניעת כל חשש סיכון".

ברחוב שטיינברג בקריית אתא הוכרזו כמה בניינים סמוכים כמסוכנים כבר לפני יותר מעשור, וחילופי ההאשמות בין העירייה לדיירים נמשכים כבר משנת 2007. מדובר על בניינים שנבנו בשנות ה-70 על ידי משרד הבינוי והשיכון, וחלק מהמשפחות המתגוררות במקום נמצאות בטיפול שירותי הרווחה.

"עוד בשנת 2007 הוצא צו להריסת הבניינים וב-2008 הם הוכרזו כמסוכנים על ידי משרד הפנים", נמסר מעיריית קריית אתא. אלא שהדיירים סירבו להתפנות עד שיקבלו פיצוי ודיור חלופי. דיון נוסף בעניין נקבע למרץ 2022 בעקבות ערעור שהוגשה מטעם הדיירים. אלא שחוות דעת מפקד מחוז חוף בכבאות והצלה, טפסר חזי לוי, שנשלחה למהנדס העירייה, ובה הודגש בין היתר כי "התרשמנו כי הנכסים מהווים סכנה ממשית ומידית לשוהים בהם ובסביבתם", הקדימה את הדיון בעניין המבנה ובית משפט השלום בחיפה קבע חד-משמעית שעל הדיירים להתפנות מיד.

בקריית אתא מציינים שמדובר במבנים השייכים למשרד הבינוי והשיכון, ולכן האחריות לרווחת הדיירים מוטלת על מדינת ישראל ולא על הרשות המקומית, הם הציגו סל סיוע אחיד לכל בעלי הדירות, שכולל מענק חד-פעמי בגובה 4,000 שקל, או מגורים באכסניה לזמן קצוב, עד 10 ימים. כמו כן הציעו אפשרות של הובלה או מכולה לאחסון חפצים.
במקרה זה אין כל תוכנית שמקודמת לפינוי בינוי, והדיירים נותרו להתמודד עם המצב לבדם.

לפני כשבועיים הודיעה הרשות הארצית לכבאות והצלה כי החליטה לפנות בניין מגורים ברחוב ש"י עגנון 11 בטירת כרמל. ההודעה באה בעקבות נפילת חלקי אבנים וסדקים שהתגלו בבניין.

בהודעה מטעם העירייה נאמר כי "העירייה תיתן לתושבים ארכה של 18 שעות לצורך פינוי חפצים יקרי ערך וחשובים מהדירה, תפתח מרכז פינוי לקליטת דיירים שאין להם יכולת להתפנות לקרובי משפחה".

באשר לבניין ברחוב ש"י עגנון 11 ולבניינים משותפים אחרים בעיר, אומרים בעירייה כי בעבר הייתה התעניינות מצד יזמים לגבי פינוי בינוי, אולם העניין לא הבשיל עד כדי חתימת הסכם. "אנו מקווים שלאור ההתעניינות והרצון של הדיירים לשפר את איכות חייהם יימצא יזם שייקח את הפרויקט הזה צעד אחד קדימה".

גם בטירת הכרמל מדגישים כי האחריות לגבש הסכמים עם יזמים מוטלת על הדיירים כשהעירייה תסייע בכל ההליכים הבירוקרטיים על מנת לזרז הליכים.

קריית שמונה: חדרי הביטחון התנתקו מהבניין

בקריית שמונה פונו לאחרונה דירות בשני רחובות בעיר: בסמטת המלאכים פונו תשע דירות בבניין בן 18 דירות, ובשפרינצק פונו 12 דירות בבניין של 18 דירות. "מדובר על בניינים של משרד הבינוי והשיכון שנבנו בשנות ה-50 וה-60", אומר אופיר יחזקאלי, סגן ראש העיר. לדבריו, בשנות ה-70 בעקבות המצב הביטחוני באזור נבנו בהוראת משרד הביטחון, חדרי ביטחון שהוצמדו לבניינים. הבעיה צצה לדבריו כאשר החדרים הללו התחילו להתנתק מהבניינים בצורה שמסכנת את ביטחון הדיירים.

"אנחנו כרגע בדילמה", מציין יחזקאל. "מצד אחד לא ניתן לחזק את המבנים הללו כי הם ישנים מאוד, ומצד שני כל רעיון ההתחדשות העירונית אינו כלכלי בקריית שמונה. כרגע אנחנו בקשר עם משרד הבינוי והשיכון ומנסים לקדם מהלך של פינוי בינוי עבור הבניינים הללו שגם במידה ולא ישתלם ליזם, המדינה תדאג להשלים את ההפרש". לדברי יחזקאל, "שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, הבטיח שיקדם מהלך שיעזור לעיר קריית שמונה ואנחנו מחכים להחלטת הממשלה בנושא".

בינתיים בעיריית בקריית שמונה ממנו חודש וחצי אירוח עבור המשפחות המפונות, בנוסף לסל סיוע בסיסי הכולל הובלה ו-1,000 שקל עזרה בשכר דירה לזמן מוגבל.

מן העירייה נמסר כי בקריית שמונה יש כיום בין 300 ל-400 מבנים המוגדרים בסיכון - כולם שיכונים ישנים והיא תחל בסקרי עומק בכדי לבדוק את מצבם. עד היום הוגשה בעיר בקשה אחת בלבד לביצוע פרויקט התחדשות עירונית שזכתה לסיוע מהמדינה - 100 אלף שקל עבור כל יחידת דיור - וגם הפרויקט הזה טרם יצא לפועל.

כשמצליחים לתקן: בקריית גת חזרו הביתה

הבניין ברחוב הרימון 6 בקריית גת פונה ב-19 לספטמבר בהוראת ראש העיר, אבירם דהרי, בעקבות תלונה של אחת הדיירות על ליקויי באחד היסודות של המבנה. במכתב שנשלח לדיירים מטעם המהנדס שבדק את הבניין נכתב כי: "הבניין נמצא במצב שיש בו סכנה מיידית למחזיקים, לציבור ולנכסים סמוכים, בנסיבות המחייבות מתן צו פינוי וסגירתו באופן מידי ומוחלט".
לפני כשבוע וחצי הוסר הצו, לאחר שהדיירים גייסו מהנדס וקבלן שיבצע עבודות חיזוק לעמוד שבגללו פונה הבניין. עבודות חיזוק נוספות יבוצעו בהמשך.

"העירייה מציעה פתרונות לימים הראשונים, והיא לא יכולה לפתור בעיות של מבנים מסוכנים, לא דואגת למפונים ולא אמורה לבצע תיקונים בבניין מאחר ומדובר על בתים פרטיים,, מציינים בעיריית קריית גת. ומדגישים כי "העירייה מקדמת כל הזמן פרויקטים של התחדשות עירונית, והיא השיאנית במחוז הדרום בכל מה שקשור להתחדשות עירונית".

ספציפית לגבי הבניין ברחוב הרימון 6, בעיריית קריית גת מציינים שלא הוגשה תוכנית להתחדשות עירונית. לדבריהם, "העירייה שלחה מכתבים נוספים לדיירים אחרים בשכונות ותיקות בעיר, בעקבות ליקויים במבנים שכללו הנחיות מסודרות כיצד לפעות ומה נדרש לעשות".