תגמולים הוניים והוצאות על המיזוג ל-SPAC הכבידו על השורה התחתונה של איטורו

מפעילת פלטפורמת המסחר רשמה ברבעון השלישי הפסד של כ-98 מיליון דולר • השלמת המיוזג לחברת הספאק Fintech Acquisition Corp, לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר, צפויה במהלך הרבעון הנוכחי

יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro
יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

רבעון שני ברציפות שהוצאות גדולות על תגמול הוני ועל המיזוג ל-SPAC מובילות את איטורו להפסד נקי משמעותי. איטורו, שפיתחה ומפעילה פלטפורמת מסחר, צפויה להתמזג ל-SPAC לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר לאחר השלמת העסקה (שווי פעילות של 9.6 מיליארד דולר לאיטורו), אך המיזוג התעכב ואמור להיסגר ברבעון הנוכחי.

בינתיים, החברה סיפקה בסוף השבוע פרטים מתוצאות הרבעון השלישי שלה, שבו סך העמלות שלה צמחו ב-66% לרמה של 222 מיליון דולר וההכנסה נטו ממסחר הסתכמה ב-176 מיליון דולר, גידול של 56% לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 98.2 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי בגובה 7.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020.

כאמור, על השורה התחתונה השפיעו לרעה הוצאות בסך 60 מיליון דולר בגין רישום תגמולים הוניים לעובדים, והוצאות של 11 מיליון דולר הקשורות למיזוג עם Fintech Acquisition Corp, חברת ה-SPAC האמריקאית הממזגת לתוכה את איטורו.

מספר המשתמשים המשיך לגדול

בניגוד לרבעונים קודמים, גם ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בגובה 25.1 מיליון דולר, ובחברה מסבירים זאת בהשקעה משמעותית ביוזמות צמיחה ובשיווק - הוצאות השיווק והמכירה זינקו פי 2 ביחס לרבעון המקביל והסתכמו בכ-116 מיליון דולר. במקביל טיפסו גם הוצאות המו"פ והנהלה וכלליות.

נזכיר שברבעון הקודם (הרבעון השני של 2021), ההפסד הנקי של איטורו היה בסך 88.8 מיליון דולר, הוצאות התגמול ההוני הסתכמו ב-71 מיליון דולר והוצאות המיזוג הגיעו ל-36 מיליון דולר. ברבעון הקודם איטורו רשמה EBITDA מתואם חיובי בסך 33.2 מיליון דולר. ברבעון הראשון של השנה איטורו הייתה רווחית הן בשורת הרווח הנקי והן ב-EBITDA המתואם, וכך גם בשנת 2020.

עיקר העמלות שגבתה החברה ברבעון השלישי הגיע ממסחר בקריפטו, כ-48% לעומת 13% ברבעון המקביל, והיתר התחלק בין מניות (33%), סחורות (16%) ומטבעות.
מספר המשתמשים בפלטפורמה של איטורו המשיך לגדול: ברבעון השלישי הצטרפו אליה 1.6 מיליון משתמשים רשומים, ומספר המשתמשים הכולל עמד בסוף הרבעון על 24.8 מיליון, לעומת 23.2 מיליון משתמשים רבעון קודם לכן.

עסקת המיזוג כוללת הזרמת 250 מיליון דולר

יוני אסיא, מנכ"ל ומייסד משותף של איטורו, התייחס למספר הגדל של משקיעי ריטייל ברחבי העולם ולשיאים בשווקים, ולדבריו "אנו רואים אימוץ יותר נרחב של פלטפורמת איטורו ומצפים לעלייה בהשקעות הריטייל, משום שיותר אנשים מעריכים את התועלת בשליטה על הכספים שלהם".

איטורו הוקמה בשנת 2007 על-ידי האחים יוני ורונן אסיא יחד עם דודו רינג, והיא מציעה למשתמשים בה אפשרות להשקיע במגוון נכסים, כגון מניות, סחורות, מדדים ומטבעות קריפטו. עסקת המיזוג עם ה-SPAC כפי שדווחה בחודש מרץ וכאמור טרם הושלמה, כוללת הזרמה של 250 מיליון דולר מכספי ה-SPAC וכן הנפקה פרטית (PIPE) שתזרים לחברה עוד 650 מיליון דולר מצד משקיעים שבהם סופטבנק ופידליטי.