דלק ישראל | בלעדי

באתי, השבחתי, הנפקתי: דלק ישראל מתכננת להנפיק בת"א לפי שווי של עד 1.2 מיליארד שקל

סכום זה גבוה בכ-50% מהשווי שלפיו נרכשה השליטה בחברת הדלקים ותחנות התדלוק לפני כשנה מידי קבוצת דלק • לפי ההערכות, דלק ישראל תבקש לגייס כמה מאות מיליוני שקלים בהנפקת כ-25%-30% מהונה

תחנה של מנטה דלק / צילום: איל יצהר
תחנה של מנטה דלק / צילום: איל יצהר

כשנה לאחר שהשליטה בחברת דלק ישראל נרכשה על-ידי חברת ההחזקות הבורסאית להב אל.אר ושותפה אורי מנצור, עושה חברת תחנות הדלק את דרכה לבורסה, ומקדמת בימים אלה הנפקת מניות ראשונית (IPO).

לקראת המהלך נפגשו באחרונה הנהלת דלק ישראל בראשות המנכ"ל יורם אייל, ובעליה, עם כמה חברות חיתום בשוק, ושכרו לצורך ההנפקה עורכי דין ורואי חשבון שילוו אותה.

לפי ההערכות בשוק החיתום, דלק ישראל מבקשת לבצע את ההנפקה לפי שווי חברה של כ-1.1-1.2 מיליארד שקל "לפני הכסף" - סכום הגבוה בכ-50% מהשווי שלפיו נרכשה השליטה בה לפני כשנה על-ידי להב ומנצור, וזאת אחרי שבוצעו בה פעולות השבחה שונות מאז רכישת השליטה ועד כה.

עוד לפי ההערכות, דלק ישראל תבקש לגייס כמה מאות מיליוני שקלים בהנפקת כ-25%-30% מהונה, אשר מתוכננת להתבצע על בסיס הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה. מדלק ישראל נמסר כי החברה תעדכן בדבר תוכניותיה בדרכים המקובלות ועל פי הכללים.

ההנפקה נתמכת בתוצאות כספיות חיוביות

דלק ישראל עוסקת במכירה ובאספקת דלקים, ניהול ותפעול תחנות תדלוק והפעלת רשת חנויות הנוחות "מנטה". כמו כן היא מפעילה בתחנות שלה את רשת סניפי קפה ג'ו, ועוסקת בייזום, הקמה והפעלת תחנות תדלוק וחנויות נוחות נוספות.

לאחר רכישתה על-ידי חברת להב ומנצור, השותפים פעלו לפצל את פעילותה לשתי חברות באמצעות העברת החזקותיה ב-55 תחנות דלק והנדל"ן הצמוד אליהן לחברה אחות - דלק נכסים.

כיום לדלק ישראל כ-240 תחנות תדלוק בפריסה ארצית, 175 תחנות המופעלת על-ידיה ישירות ויותר מ-60 נוספות, שלהן היא מספקת את הדלקים. בתחנות אלה מופעלות קרוב ל-200 חנויות מנטה, וכ-55 חנויות קפה ג'ו.

מנכ"ל דלק ישראל הוא יורם אייל, בעברו בכיר בחברה המתחרה פז, בעל ידע רב בתחום הקמעונות. עוד לדלק ישראל פעילות בתחום הגז והתמיכה הלוגיסטית, אספקת דלקים, שירותי אחסנה ושירותים נוספים ובעלות על כ-60 משאיות.

הנפקתה הניצבת על הפרק נתמכת בתוצאות כספיות חיוביות שמציגה דלק ישראל בדוחותיה, המצורפים לדוחות להב. מאלו עולה כי את המחצית הראשונה של השנה סיכמה דלק ישראל עם שיפור של 17% בהכנסות לכ-1.7 מיליארד שקל, עם מעבר לשורה תפעולית חיובית ועם רווח נקי של קרוב ל-50 מיליון שקל.

זאת, אחרי ששנת 2020 הייתה שנת פעילות מאתגרת עבור החברה, והיא סיכמה אותה בהפסד כבד של יותר מ-300 מיליון שקל, עיקרו עקב הפרשה של כ-260 מיליון שקל בגין פעילויות שהופסקו, בעקבות מימוש תחנות הכוח דלק אשקלון ודלק שורק, וכן של פעילות ניפוק ואחסון דלקים.

נוסף על כך, דלק ישראל, כמו יתר חברות הדלק, נפגעה בשנה שעברה בצורה ניכרת ממשבר הקורונה, שהוביל לצמצום התנועה במכוניות ובפעילות העסקית, ולירידה משמעותית במכירות הדלקים ולפגיעה ברווחי חברות הענף.

עם הנפקתה המתוכננת של דלק ישראל בבורסה היא צפויה לשוב ולהיסחר בה, אחרי שבעבר כבר הייתה חברה נסחרת, עד שיצחק תשובה החליט על ביצוע הצעת רכש למניותיה והפך אותה לפרטית, תחת הפעילויות של קבוצת דלק, עד שנמכרה בשנה שעברה.

להב הגיעה להחזקה של 40% מדלק ישראל

חברת להב אל.אר, שבשליטת היו"ר אבי לוי, אלי להב ואיליק רוז'נסקי, רכשה לפני כשנה את השליטה (70%) בדלק ישראל מידי קבוצת דלק שבשליטת תשובה תמורת 525 מיליון שקל - בעסקה שנעשתה יחד ובחלקים שווים עם איש העסקים אורי מנצור, ואשר שיקפה לחברה הנרכשת שווי של כ-750 מיליון שקל.

מאז מימשה להב  אופציה לרכישת מניות נוספות בדלק ישראל והגיעה להחזקה של כ-40% מההון.

רכישת השליטה ברשת תחנות הדלק כבר הניבה ללהב רווחים נאים חד-פעמיים והזדמנותיים, עיקרם בשנה שעברה, ובסך הכול בסכום של יותר מ-100 מיליון שקל, וכעת, ההנפקה, אם תצא לפועל כמתוכנן, עשויה להניב לה רווחים נוספים.

מלבד החזקתה בדלק ישראל, חברת להב, בניהולה של חוה זמיר טואף, עוסקת בתחומי הנדל"ן המניב בגרמניה ובישראל ובהשקעות באנרגיה מתחדשת.

החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל, אחרי טיפוס של יותר מ-50% שמציגה מנייתה מתחילת השנה, המשלים לה קפיצה של פי ארבעה (כ-300%) מרמת השפל במרץ 2020 - שיא משבר הקורונה בשווקים.

ערכה הנוכחי משקף לבעל המניות העיקרי בה, היו"ר לוי, עם כ-43% מההון, שווי שוק המתקרב ל-600 מיליון שקל - רווח "על הנייר" של פי שלושה כמעט על השקעה של כ-200 מיליון שקל שביצע במניות החברה.

לאחר פיצול הפעילויות בין דלק ישראל ודלק נכסים, החברה האחות, העוסקת בנדל"ן ומנוהלת על-ידי פליקס שופמן, קלטה כ-55 תחנות דלק, שעברו לבעלותה והושכרו ל-15 שנה לדלק ישראל, בדמי שכירות קבועים של כ-55 מיליון שקל בשנה.

בתחנות דלק אלה, לפי ההערכות, קיימות זכויות בנייה של כ-25 אלף מ"ר, רובן לבנייה מיידית, ומלבדן, מאז פיצול הפעילויות רכשה דלק נכסים כמה תחנות דלק נוספות, כולן מושכרות על-ידי החברה האחות דלק ישראל.

התעוררות מחודשת בשוק ההנפקות הראשוניות?

דלק ישראל אינה החברה היחידה המגבירה קצב בכל הנוגע להנפקת מניות ראשונה בבורסה. לפחות שלוש חברות מקיימות בימים אלה רוד-שואו בקרב המשקיעים המוסדיים.

בראשן ניצבת חברת אייקון גרופ (iDigital), יבואנית מוצרי אפל בישראל, שכבר פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ותשקיף להשלמה, וכן חברת איסכור, מתחום הפלדה והמתכת, ורשת הדיור המוגן בית בכפר. הנפקות אלה נחשבות משמעותיות ,ובעליהן מבקשים לבצע אותן בטווחי שווי של כ-1-1.5 מיליארד שקל.

הנפקה משמעותית נוספת, בהיקף קצת יותר מצומצם, היא של חברת המכשור הרפואי אפיטומי מדיקל, המעוניינת לגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-200 מיליון דולר "לפני הכסף", וצפויה לפרסם בזמן הקרוב טיוטת תשקיף.

הגעתה המתוכננת של דלק ישראל לבורסה, כמו גם של יתר עמיתותיה, מתרחשת אחרי ששוק ההנפקות בתל אביב חווה התקררות ניכרת בחודשים האחרונים, אשר באה לידי ביטוי בהורדות מחיר משמעותיות בחלק מההנפקות שבוצעו בו, ובלא מעט כישלונות של חברות אחרות להגיע לשוק, גם לאחר פרסום טיוטת תשקיף לקראת גיוס ההון.