רגע לפני פרסום מדד אוקטובר: האוצר העלה את תחזית האינפלציה

באוצר צופים כי האינפלציה תסתכם ב-1.5% בממוצע בסוף השנה, וכי בשנה הבאה תעלה ב-0.5% • בנוסף, באוצר צופים המשך התאוששות בצריכה הפרטית ב-2022

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ
בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

הריבאונד ממשבר הקורונה עושה טוב לכלכלה הישראלית והחששות מפני צמיחה נמוכה בשנים של לפני המשבר, התחלפו בציפיות לנתוני צמיחה גבוהים ככל שהמשק מתאושש וסופו של הגל הרביעי נראה באופק. בהמשך לעדכון מתודולוגיה של הלמ"ס את חישוב נתוני הצמיחה, ורגע לפני פרסום מדד אוקטובר, משרד האוצר עדכן היום כלפי מעלה את תחזית הצמיחה למשק לצד עדכון תחזית האינפלציה, גם כן כלפי מעלה.

האוצר צופה צמיחה של 7.1% בשנת 2021 לעומת תחזית קודמת של 5.5% בדומה לתחזית של קרן המטבע הבינלאומית. התחזית של האוצר ל-2022 נותרה על 4.7%. בבנק ישראל למשל צופים צמיחה של 7% ב-2021 ושל 5.5% בשנת 2022. עדכון תחזית הצמיחה של האוצר נובע בין היתר בשל ההתאוששות הכלכלית של המשק והצריכה הפרטית, אך גם בעיקר מעדכון המתודולוגיה של הלמ"ס שהעלתה את קצב הצמיחה הפוטנציאלי ובו זמנית מיתנה את הגידול במחירי התוצר.

הודות להתאוששות המשק לצד מבצע החיסונים של האוכלוסייה, כאשר יותר מ-4 מיליון ישראלים קיבלו את המנה השלישית של החיסון לקורונה, אפשר לומר שהמשק צעד לכיוון התרחיש החיובי. אם היתה זו שנה רגילה אפשר לומר שאלו נתונים מדהימים. אבל מדובר בשנה של התאוששות ממשבר, וכך יש לקרוא את הנתונים. כלומר, הצמיחה היא לעומת הנתונים הנמוכים של השנה שעברה. משכך, הצמיחה הממוצעת ב-5 השנים האחרונות עודכנה ל-3.8%. עדיין מדובר בעלייה של 0.5% בהשוואה לנתון קודם של צמיחה של 3.3% בממוצע. לעומת שיעורי הצמיחה ב-2018 עם צמיחה של 4.2%, אפשר לקרוא לזה האטה. אבל מדובר בהתאוששות ממשבר ובאוצר מעריכים כי פער התוצר שנפתח אשתקד בשל משבר הקורונה צפוי להיסגר כבר השנה כך שהכל יחסי.

איך ייסגר הפער? בין היתר כתוצאה מהעלייה בצריכה הפרטית. באוצר צופים כי הצריכה הפרטית שנפגעה ב-9.2% אשתקד במשבר הקורונה, מתאוששת השנה בקצב מהיר וצפויה להמשיך ולצמוח בשנת 2022 עם קצב צמיחה של 7.5%, בין היתר בשל הצמיחה ביצוא (בזכות ענף ההייטק) והתאוששות מסוימת בתיירות השנה .

בהמשך לעליית האינפלציה בארה"ב מעבר לצפי (6.2% בחישוב שנתי), כשהשאלה באם האינפלציה זמנית או כאן כדי להישאר מפלגת את מקבלי ההחלטות בבנקים המרכזיים שאמורים להכריע בשאלת מועד העלאה של הריבית, גם במשרד האוצר וגם בבנק ישראל מכינים את הקרקע לעלייה מעבר לצפוי בשיעור האינפלציה. משרד האוצר העלה את תחזית האינפלציה ב-0.1% השנה וב-0.5% לשנה הבאה. ביום שישי נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמר כי האינפלציה בחודשים הקרובים תהיה בסביבת הגבול העליון של היעד - כלומר קרוב ל-3%.

באוצר לא אדישים לשיבושים בשרשרת האספקה העולמית ושילוח הסחורות המיובאות, ולאחר העלאת תחזית האינפלציה הם מעריכים שינוי של 2.8% ב-12 החודשים שיסתיימו בדצמבר. התחזית לשנת 2022 עודכנה כלפי מעלה כאמור ל-2.1%. וכך, עדיין, גם באוצר וגם בבנק ישראל מעריכים כי האינפלציה תעלה השנה אך תרד בשנה הבאה כך שמדובר באינפלציה שמונעת מגורמים זמניים.

היום הלמ"ס תפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. הציפיות של הכלכלנים בשוק הן לקריאה של 0.4%, כאשר התחזקות השקל צפויה לגרוע עד 0.1% מהמדד בנובמבר. רמז למדד גבוה אפשר היה למצוא גם בדברי הנגיד אמיר ירון ביום שישי האחרון כשאמר כי "האינפלציה בחודשים הקרובים תהיה בסביבת הגבול העליון של היעד (3% - ג.ב.ס)".

גידול של 1% במדד הנאסד"ק שווה למדינה חצי מיליארד ש'

לאחר משבר הקורונה, ההכנסות ממסים צמחו בקצב חסר תקדים. במהלך 2021 ההכנסות ממסים ישירים עלו בכ-25%, לעומת כ-6% בממוצע בשנים טרום המשבר. ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-2021 בכ-16%, לעומת 2.9% בממוצע בשנים טרום המשבר. הגאות בשוקי ההון, בנדל"ן ואקזיטים במגזר ההייטק תרמו באופן משמעותי להכנסות ממסים. כך, מדד הנאסד"ק עלה בשנת 2021 בלמעלה מ-38% (ממוצע לעומת ממוצע שנת 2020), זאת בהשוואה לגידול ממוצע של 13% ב-5 שנים שקדמו למשבר הקורונה (2019-2015). על פי מודל תחזית ההכנסות של האוצר, גידול של 1% במדד הנאסד"ק בממוצע מתואם עם גידול בהכנסות של כחצי מיליארד שקל בשנה.

תחזית ההכנסות אשר הוצגה בחודש אוגוסט 2021 הוכנה בחודשי יולי, על סמך נתוני הרבעון השני. במהלך החודשים שלאחר מכן, המשיכו ההכנסות לצמוח בקצב מהיר, משמעותית מעבר למצופה. בעקבות כך, ועל רקע עדכון תחזית הצמיחה, עודכנה תחזית ההכנסות ממסים ואגרות כלפי מעלה בכ-16.5 מיליארד שקל בשנת 2021 ובכ-14 מיליארד שקל בשנת 2022.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "אנחנו מדינה שצומחת בקצב מסחרר, עלינו בתחזית הצמיחה מ-5.1% ל-7.1%. אני רואה את נפח הפעילות של כרטיסי האשראי ואת הדו"חות הרבעוניים של החברות שנסחרות בבורסה, בנוסף אני רואה את ההודעה שהוציאה חברת הדירוג פיץ' שתומכת במדיניות הכלכלית שלנו. כל זאת ועוד מביא אותנו למסקנה שאנחנו במצב טוב".