מוקד מתיחות קואליציוני חדש מול רע"ם: חוק החשמל לפזורה הבדואית

ועדת הפנים דנה היום בחוק שנועד לחבר בתים בפזורה הבדואית לחשמל באופן מוסדר גם אם מדובר בבנייה בלתי חוקית • שעות ספורות לפני תחילת הדיון, יו"ר ועדת הפנים וליד טאהא מרע"ם הכניס שינויים מהותיים בחוק שהובא בתיאום עם שרת הפנים איילת שקד • מוקד המתיחות הקואליציוני החדש מול רע"ם מאיים על יכולת התפקוד של הקואליציה כולה

מנסור עבאס ווליד טאהא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מנסור עבאס ווליד טאהא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דיון שנערך היום (ב') בוועדת הפנים של הכנסת בחוק החשמל חשף את מוקד המתיחות הקואליציוני החדש מול רע"ם שמאיים על יכולת התפקוד של הקואליציה כולה.

חוק החשמל - שנולד לבקשת סיעת רע"ם רגע לפני אישור התקציב ונועד לחבר בתים בפזורה הבדואית לחשמל באופן מוסדר גם אם מדובר בבנייה בלתי חוקית - הובא בתיאום עם שרת הפנים איילת שקד. אולם למרבה ההפתעה, שעות ספורות לפני אישור החוק לקריאה ראשונה בוועדה שבראשה עומד ח"כ וליד טאהא מרע"ם,  התגלה חוק בנוסח שונה.

שקד, שנמצאת בימים אלה בחו"ל, ניהלה את המשבר מרחוק והודיעה באופן חד-משמעי כי לא תתמוך בחוק החדש שטאהא הביא להצבעה. גם חברי הקואליציה האחרים שנכחו בדיון התקשו להצביע, שכן הונח בפניהם הנוסח החדש ללא מעקב אחרי השינויים שהוכנסו בו.

במהלך הדיון התגלתה המבוכה כאשר לא רק חברי האופוזיציה יצאו נגד אופן הפעולה של יו"ר הוועדה, אלא גם חברים בקואליציה שהתקשו להבין מה מונח בפניהם. בסופו של דבר ההצבעה על החוק נדחתה ליום רביעי.

בינתיים החלו מגעים מאחורי הקלעים של ראשי הקואליציה עידית סילמן ובועז טופורובסקי עם אנשי רע"ם. בין היתר פנו השניים ליו"ר רע"ם מנסור עבאס כדי שיוביל לכך שטאהא יחזור לנוסח המוסכם, ללא הצלחה. גם ניסיונות להוביל תוך כדי הדיון את טאהא אל מחוץ לחדר כדי להגיע לפשרה - נתקלו בסירוב מוחלט שלו. אנשיו של יו"ר הוועדה שהסתובבו בחדר הודיעו כי פגיעה בחוק תוביל למשבר קואליציוני רחב.

מי שעבדו יחד עם שקד על החוק, אנשי תנועת רגבים, הגיעו לוועדה כשהם מצוידים במסמך השינויים המלא שערך טאהא בין הנוסח שאושר בקריאה טרומית לבין זה שביקש טאהא לאשר לקריאה ראשונה. כך נודע כי טאהא ביקש לשנות את הסעיף בחוק מתוכנית "המייעדת את השטח למגורים" לכל מבנה שמשמש בפועל למגורים. בנוסף נשמט מהחוק המתוקן הצורך בהבאת תוכנית מפורטת למוסד התכנון כתנאי לחיבור לחשמל, וכן נקבע לראשונה כי מגיש התוכנית יכול להיות כל בעל עניין בקרקע ולא בעליו.

במהלך הדיון הביע נציג משרד האוצר עמדה דומה לזו שהציגו אנשי משרד הפנים מטעמה של שקד בנוגע לצורך שבעלי הקרקע הוא שיגיש בקשה לחיבור לחשמל. טאהא תקף את נציג האוצר ואמר לו: "למה אתם דורשים את הבעלות על הקרקע כתנאי להגשת בקשה? מספיק שמי שגר במבנה יגיש את הבקשה... זה לא יעזור לבעיות של החברה הערבית".

בנוסף, טאהא הכניס לנוסח שהערבויות שיופקדו בתחילת ההליך ועד לקבלת היתר לבנייה יוחזרו לבעליהם גם אם התוכניות לא הושלמו. כלומר, הם גם יחוברו לחשמל וגם יקבלו את הערבות שנתנו כתנאי להשלמת התוכנית -כך שאין סיבה להשלים אותה מבחינת המגישים.

בתגובה לתלונות חברי הקואליציה על כך שאינם מבינים מה החוק החדש, יועמ"ש הוועדה תומר רוזנר הודה בדיון כי "היו שינויים רבים בחוק, ולכן לא עשינו מעקב אחר השינויים".

במהלך הדיון הודיע נציג ימינה כי לא יתמוך באישור החוק, וכך גם ח"כ בני בגין מ"תקווה חדשה", שהודיע כי הוא מצדד בעמדת השרה שקד. לכן החליט טאהא למשוך את החוק מהצבעה, והוא יידרש להידברות מול משרד הפנים ומול השרה שקד, מה שלא עשה עד כה, כדי להבטיח את אישור החוק.

החזית הפתוחה מול אנשי הקואליציה שיצרו ברע"ם מערערת את יכולת הקואליציה להעביר הצעות חוק ממשלתיות. בין היתר לא היה ברור עד לרגע האחרון אם אנשי רע"ם יתייצבו להצבעה על חוק מס הרכישה של שר האוצר אביגדור ליברמן, ובחזית אחרת עבאס כבר הודיע להנהלת הקואליציה כי הם מתנגדים לתיקון פקודת העיריות של שקד שאמור לעלות להצבעה ביום שלישי.

הרוב הדחוק ממנו נהנית הקואליציה מוביל לתלות גבוהה בכל אחד מחבריה, וברע"ם לא עושים הנחות לאף אחד מהשותפים החדשים שלהם.