בניגוד לחוק: חברי מועצת לשכת עורכי הדין נעדרים מהישיבות אך לא מודחים

בדיקת גלובס על בסיס נתוני עמותת "הצלחה" מלמדת כי חברים במועצה נעדרו באופן שחייב את הדחתם, אולם ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי לא הפעיל את סמכותו

עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: איל יצהר
עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: איל יצהר

חוק לשכת עורכי הדין מחייב את חברי מועצת לשכת עורכי הדין להיות נוכחים תדיר בישיבות המועצה. אם חבר מועצה נעדר מישיבות שלוש פעמים ברצף, החוק מחייב את הדחתו מהתפקיד. בדיקת גלובס על בסיס נתוני עמותת "הצלחה" מלמדת כי לא מעט מן החברים במועצה נעדרו באופן שחייב את הדחתם, אולם ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי, בניגוד לחוק, לא הפעיל את סמכותו.

מבדיקת גלובס עולה כי עו"ד ציון אמיר, שהתמודד על תפקיד ראש הלשכה מול עו"ד חימי, לא נכח בישיבות המועצה כבר שנה וחצי ברצף, ובסך-הכול השתתף רק בשמונה ישיבות מ-2019. עו"ד רועי אברהמוביץ השתתף רק בכשבע ישיבות. גם עו"ד אורי קינן, שכיהן לפני חימי כממלא-מקום ראש לשכת עורכי הדין, השתתף רק בשמונה ישיבות ונעדר מ-22 ישיבות. 

עו''ד ציון אמיר. לא נכח בישיבות המועצה כבר שנה וחצי / צילום: כדיה לוי
 עו''ד ציון אמיר. לא נכח בישיבות המועצה כבר שנה וחצי / צילום: כדיה לוי

עו"ד שאער מטאנס השתתף רק ב-11 ישיבות. גם נציג לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, עו"ד מוחמד נעאמנה, השתתף רק בחצי מישיבות המועצה. שיאני ההשתתפות הם ראש הלשכה חימי, ראש מחוז מרכז, עו"ד רומי קנבל, והמשנה לראש הלשכה עו"ד נועם לאור שהשתתפו בכל ישיבות המועצה לכל אורך הקדנציה. גם המשנה לראש הלשכה עו''ד ערן גולן השתתף בכל הישיבות למעט אחת.

עו''ד שאער מטאנס. השתתף רק ב־11 ישיבות / צילום: לשכת עורכי דין
 עו''ד שאער מטאנס. השתתף רק ב־11 ישיבות / צילום: לשכת עורכי דין

היעדרות הפצ"רים לדורותיהם

הפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר) היוצא, עו"ד שרון אפק, שכיהן במועצת לשכת עורכי הדין מכוח תפקידו, השתתף בכל הקדנציה שלו (2015-2021) רק בישיבה אחת מתוך כ-30 ישיבות. יש לציין כי קיימות לאפק נסיבות מקלות. גם קודמיו בתפקיד נעדרו מישיבות המועצה, מתוך תפיסה כי לא ראוי שלובשי מדים ישתתפו בדיונים שכלל לא קשורים לצה"ל ופעמים רבות נגררים לסוגיות פוליטיות פנימיות או כלליות. כשהתקיימו דיונים בוועדת משנה של לשכת עורכי הדין לענייני צבא וביטחון, אפק, כמו קודמיו, השתתף בדיונים אלה.

יש לציין כי מכיוון שהפצ"ר חבר במועצה מכוח החוק, אין אפשרות להדיח אותו אם לא ממנים אדם אחר לתפקיד הפצ"ר. ההיעדרות הקבועה של הפצ"רים לדורותיהם מעלה סימני שאלה האם לא הגיעה העת לשנות את החוק ולהוציא את הפצ"ר מרשימת החברים במועצה.

עו''ד רועי אברהמוביץ. השתתף רק בשבע ישיבות / צילום: שלומי יוסף
 עו''ד רועי אברהמוביץ. השתתף רק בשבע ישיבות / צילום: שלומי יוסף

עו"ד נועם לאור אמר כי "על כל חברי המועצה, הן הסטטוטורים והן הנבחרים, חלה חובה להגיע לישיבות המועצה ולקחת חלק בדיונים ובהחלטות. חברות במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין זו זכות ולא חובה, ובכוונתי לפעול לקיום הוראות החוק בעניין זה ביחס לכל חבר שלא יגיע לישיבות.

"בכל הקשור לחברים במועצה מכוח החוק (פרקליט המדינה, הפצ"ר ומנכ"ל משרד המשפטים), הדברים חמורים אף יותר. אלה לא נוהגים בכלל להגיע לישיבות מועצה, למעט להצבעות בעניין מינויים לוועדות סטטוטוריות, ובכך מבזים את החוק, את הלשכה ולטעמי גם את תפקידם. חריגה בנוף לעניין זה היא מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, סיגל יעקובי, שהשתתפה באופן קבוע בישיבות במועצה ובקבלת ההחלטות. אני מציע גם ליתר נושאי התפקידים לפעול כמוה".

עו''ד אורי קינן. נעדר מ־22 ישיבות / צילום: שלומי יוסף
 עו''ד אורי קינן. נעדר מ־22 ישיבות / צילום: שלומי יוסף

לשכת עורכי הדין: "אתגרי קורונה"

במענה לשאילתה מדוע ראש הלשכה חימי לא מיישם את הוראות החוק המחייבות את הדחת חברי מועצה שלא משתתפים בישיבות המועצה, מלשכת עורכי הדין נמסר כי "לא ניתן לומר כי השנתיים האחרונות היו שגרתיות, שכן תקופת הקורונה הציבה בפנינו אתגרים רבים והכתיבה אילוצים שונים, כגון ישיבות זום ומגבלות רפואיות שאין זה המקום לפרטם מטעמי צנעת הפרט. ככלל, רוב חברי המועצה הארצית משתתפים דרך קבע בישיבות המועצה הארצית ותורמים רבות לפעילותה של הלשכה".

אלא שהתגובה לא מסבירה מדוע מגבלות הקורונה לא אפשרו לחברי המועצה להשתתף בישיבות באפליקציית זום, ובפרט כשחברי המועצה השתתפו בפורומים ציבוריים אחרים בתקופה. מלבד זאת, החוק לא מקנה שיקול-דעת לראש המועצה האם להוציא מכתב התראה לפני הדחה לחבר מועצה שנעדר פעמיים ברציפות מישיבות המועצה. מה גם שהחוק מחייב את חבר המועצה שנעדר לקבל אישור מראש ממליאת המועצה הארצית להיעדר מן הישיבה. אישור כזה מעולם לא התבקש, וממילא לא ניתן.

עו"ד ציון אמיר לא מסר תגובה. עו"ד רועי אברהמוביץ מסר כי "אני שיאן ההופעות בישיבות מועצה ארצית. הסטטיסטיקה המוצגת כאן שגויה ומטעה את הקוראים. כידוע, אני ומספר חברי מועצה הגשנו שתי עתירות לבית המשפט המחוזי נגד כינוס ישיבות מועצה בזום, בהן אנו, חברי האופוזיציה, הושתקנו באופן קבוע על-ידי ראש הלשכה, ולכן, מטעמים עקרוניים, סירבתי לקחת חלק בישיבות זום מבוימות. כעת, ולאחר החלטת בית המשפט לחייב את ראש הלשכה לכנס ישיבות פרונטליות - אני מגיע ברצון כתמיד".