האם הקריירה שלך יכולה לעזור לשנות את העולם? יש לך 80 אלף שעות לנסות

רבים מאיתנו רוצים מקצוע שיתרום לחברה • בתנועת האלטרואיזם האפקטיבי אומרים שיש עבודות שעוזרות לאנושות יותר מאחרות, והמשרות האלה עשויות להפתיע • ניהול וקריירה

האם הקריירה שלך יכולה לעזור לשנות את העולם? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
האם הקריירה שלך יכולה לעזור לשנות את העולם? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רובנו מקווים שהמשרות שלנו מובילות לשינוי חיובי בעולם. זו אחת הסיבות לכך שחברות מכניסות לתיאורי החזון שלהן מטרות נעלות של שיפור החיים ומרבות לדבר בשנים האחרונות על המטרות הנרחבות יותר של תחום פעילותן.

ישנם עובדים שלא מותירים זאת ליד המקרה ומשתמשים בגישה מבוססת עובדות לחיפוש קריירה שהם מאמינים שתועיל לאנושות באופן מרבי.

העובדים האלה חברים בתנועה המכונה אלטרואיזם אפקטיבי - תנועה הנשענת על מדע ונתונים כדי לקבוע איך אנשים פרטיים יכולים להשתמש בזמן, בכסף ובכישורים שלהם כדי להועיל לחברה. התנועה נהגתה על ידי שני פילוסופים מאוניברסיטת אוקספורד בסוף העשור הראשון של המאה, וכיום היא מושכת תשומת לב רבה, לאחר שהמגפה הכריחה אנשים רבים לחשוב מחדש על המשמעות שהם מקבלים מעבודתם.

מעידוד לתרומות לייעוץ קריירה

בתחילת דרכה, תנועת האלטרואיזם האפקטיבי התמקדה בעיקר בעידוד אנשים לחפש קריירות מצליחות כדי שיהיה להם יותר כסף לתרום, והיא הראתה אילו תרומות עזרו הכי הרבה בשיפור חיי בני האדם (לדוגמה, תרומה לגלולות נגד טפילים עזרה למיליוני ילדים באפריקה, החיים מדרום למדבר הסהרה, ללכת לבית הספר באופן רצוף, אומרים אנשי התנועה). אב הטיפוס של פעיל אלטרואיזם אפקטיבי בימים המוקדמים של התנועה היה בנקאי השקעות או מנכ"ל טכנולוגיה שתרם למטרות מסוג זה סכומים גדולים של כסף.

באמצעות עמותה ששמה "80 אלף שעות", הרחיבה מאז התנועה את פעילותה והיא מסייעת כעת לאנשים לעצב לעצמם קריירות המיטיבות עם העולם בהתאמה לכישורים ולכישרונות שלהם.

 

העמותה, שמושבה בלונדון, הושקה ב־2011 על ידי וויל מקאסקיל, אחד משני הפילוסופים שהגו את התנועה, יחד עם בנג'מין טוד. שמה מתייחס ל-80 אלף השעות שאדם ממוצע עובד בקריירה של 40 שנה, מתוך הנחה שעובדים 40 שעות בשבוע, 50 שבועות בשנה.

מתוך כ־2,000 שיחות ייעוץ שהארגון ביצע עם מחפשי קריירה בעשור האחרון, כ־500 קרו בשנה האחרונה, אמר טוד, מנהל הארגון. הפורום של האלטרואיזם האפקטיבי מעריך שעל פי סקרים של התנועה, כמה אלפי אנשים בכל העולם מעורבים באופן פעיל בקהילה שלה.

מי יותר משפיע ממי

מציאת הקריירה האלטרואיסטית הנכונה יכולה לקחת זמן. אדם גליב, בן 28, עבד בקרן הון גידור לאחר שסיים לימודים באוניברסיטת קיימברידג', שם נתקל לראשונה בתנועה. התוכנית שלו הייתה להרוויח כסף רב כדי לתרום אותו, והוא תרם חלק ממשכורתו ל"קרן העתיד לטווח ארוך", עמותה העוסקת באתגרים עולמיים כמו אינטליגנציה מלאכותית מתקדמת ומגפות. אבל לאחר עשרה חודשים עזב את מקום עבודתו. "הרגשתי שאני לא עוסק באופן ישיר בבעיות שחשבתי שהן באמת חשובות", אמר.

במקום פשוט לתרום לנושאים הקשורים לאינטליגנציה מלאכותית, החליט שיעבוד עליהם בעצמו. לאחר שיחות שערך עם חברי 80 אלף שעות, נרשם לתוכנית דוקטורט על אינטליגנציה מלאכותית באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. שם, הוא מפתח טכניקות לכוונון מערכות למידת מכונה, כמו אלה המפיקות המלצות על מוצרים וחדשות ברשתות חברתיות.

"אני רוצה רק לעבוד על בעיות שמשפיעות באופן ישיר על חיינו", אמר. הוא מקווה שבסופו של דבר הרעיונות הטכניים שלו ייושמו על ידי חברות שונות ודרך רגולציה של הממשלה, לאחר שישלים את הדוקטורט שלו בשנה הבאה.

ב־80 אלף שעות מייעצים לאנשים לכוון לעבודה בעלת ההשפעה הרבה ביותר שמטפלת בבעיה החברתית שהחליטו להתמקד בה. עבודה בעלת השפעה גבוהה לעתים קרובות משמעותה משרה במעמד גבוה. לפי ההיגיון של אלטרואיזם אפקטיבי, עבודה בסטארט-אפ המפתח פתרונות בקנה מידה גדול לשינוי האקלים, למשל, משפיעה יותר ממשרה של עובד סוציאלי. באתר התנועה יש לוח משרות עם מאות עבודות הקשורות לאלטרואיזם אפקטיבי, ורובן משרות צווארון לבן, כמו אנליסט לתחום סין במכון מחקר בוושינגטון או עמית מחקר לעריכה גנטית בחברת ביוטכנולוגיה אוסטרלית.

רשימת העדיפויות של הארגון עצמו משקפת ראיית עולם ייחודית. אלטרואיסטים אפקטיביים מתמקדים בתמונה המאוד גדולה - לעתים אף מופשטת - הכוללת אינטליגנציה מלאכותית, שינוי האקלים, סכסוכים עולמיים גדולים, מעקב ומשילות בחלל החיצון. אלה נושאים שניתן לפגוש בסדרי היום של ועידות פסגה בדאבוס או בפסטיבל הרעיונות של אספן.

סקרלט לזמה, בת 29, גילתה את התנועה באינטרנט לפני שנתיים, והרעיונות שלה משכו אותה. היא הייתה מנהלת תוכניות בחברת תוכנה בתעשיית האנרגיה, ונעשתה מתוסכלת מכך שלא יכלה למתוח קו ישר בין העבודה שלה לקידום האנרגיה המתחדשת. לאחר פגישות עם אנשי התנועה בלונדון, למדה על Counterfactual Ventures, קרן הון סיכון התומכת בחברות סטארט-אפ העובדות למען מערכת מזון בת קיימא. היא אמרה שהאזכור של האלטרואיזם האפקטיבי בראיון שלה עזר לה לקבל את המשרה ושהמנהל שלה גם מתעניין ברעיונות הפילוסופיה הזאת.

"עקרונות האלטרואיזם האפקטיבי ממש משפיעים על הדרך שבה אנשים מגיבים יום־יום בחברה שלנו", אמרה לזמה והוסיפה שישנו דגש רב על מספרים והשפעה הניתנת למדידה. לדבריה, כמה מייסדי חברות שהקרן תומכת בהן הגיעו אליה דרך קשרים עם תנועת האלטרואיזם האפקטיבי.

משרות לאוכלוסייה מצומצמת

מספר רב של פעילים בתנועת האלטרואיזם האפקטיבי הם יזמים - מסלול קריירה בעל השפעה רבה במיוחד, לפי עקרונות הקבוצה. לינקולן קווירק, בן 35, המתגורר בקונקורד, ניו המפשיר, עוזר לנהל סטארט-אפ של 1,000 עובדים ששמו Wave, המאפשר תשלומים ניידים באפריקה מדרום לסהרה. על ידי התמקדות במדינות עם אוכלוסיות עניות, אמר, הטכנולוגיה של החברה שלו יכולה להיות בעלת השפעה גדולה יותר.

קווירק השתתף במפגשים של אלטרואיזם חברתי באזור בוסטון במשך כמה שנים וגם מצא שם עובדים לחברה שלו. "לפחות עשרה מהעובדים ב־Wave הגיעו לחברה ממעגלי האלטרואיזם האפקטיבי", אמר.

ישנם אנשים המבקרים את גישת האלטרואיזם האפקטיבי וטוענים שהיא מדגישה יתר על המידה תחומים הנמצאים מחוץ להישג ידם של עובדים רבים, כמו אינטליגנציה מלאכותית, ומתייחסת בזלזול למקצועות כמו הוראה או שירותי בריאות, שכרוכים בעזרה ישירה לאנשים. קריירה המבוססת על חישוב קר של השפעה חברתית אינה בהכרח המסלול המספק ביותר, הם טוענים.

תומכי התנועה אומרים שההמלצות שלהם מבוססות על ההזדמנויות הטובות ביותר לעזור לשפר את העתיד בטווח הרחוק, ובעמותה 80 אלף שעות מדגישים את החשיבות של ההתאמה האישית למשרה יותר מבעבר.

זה סקרן אותי מספיק כדי להירשם בעצמי לייעוץ בעמותת 80 אלף שעות. אני לא בדיוק קהל היעד של העמותה, שטוד מתאר כ"קבוצה הבוחרת בעצמה את חבריה" והעדיפות שלה היא לשנות את העולם בדרכים מסוימות (אני מודה שהיו לי השגות, כי אני מאמינה שכעיתונאית תפקידי ליידע, לא לחנך).

לאחר סיכום הכישורים והניסיון שלי בטופס מקוון קצר, נכנסתי לשיחה בחינם של חצי שעה עם יועצת של 80 אלף שעות ששמה חביבה אסלאם, העובדת בעמותה משרה מלאה לאחר שעבדה כמה שנים בניהול ייעוץ ב-PricewaterhouseCoopers.

אין צורך להחליף תפקיד, היא אמרה לי, אבל אם הייתי רוצה לקדם את הקריירה שלי לפי עקרונות האלטרואיזם האפקטיבי, הייתי יכולה לחפש סיפורים על סיכונים בקנה מידה גדול שפחות מוכרים לאנושות, כמו הטיות של האינטליגנציה מלאכותית או מגפות אפשריות חוץ מהקורונה. או אולי, היא שאלה, יש אתגרים גדולים אחרים שאני יכולה לפתור בפלטפורמה הנוכחית שבה אני נמצאת?

אמרתי לה שאחשוב על כך.