משפט נתניהו: השופטים קיבלו את בקשת הסנגורים ועדות ניר חפץ תידחה

בפתח הדיון יחליטו השופטים אם להיענות לבקשת ההגנה, לה מסכימה הפרקליטות, לדחות את העדות נוכח חומרי חקירה שהתקבלו אתמול • חפץ שימש כיועץ התקשורת של משפחת נתניהו החל משנת 2014 • בשל קרבתו לנתניהו באותן השנים הוא יעיד על כל הפרשיות בהן מואשם נתניהו

נתניהו עם עורכי דינו (בועז בן צור ועמית חדד) בבית המשפט הבוקר (ג') / צילום: ניצן שפיר
נתניהו עם עורכי דינו (בועז בן צור ועמית חדד) בבית המשפט הבוקר (ג') / צילום: ניצן שפיר

10:41

בית המשפט התכנס מחדש על מנת להודיע את הכרעתו - לדחות את הדיון, ועדות ניר חפץ תידחה לשבוע הבא. "מאחר וחומר החקירה לא ידוע בלש"ב. זה על מנת לאפשר להם להיערך. הבקשה מתקבלת".

באשר להדלפות לתקשורת - קבעו השופטים כי "לא ניתן לעבור לסדר היום. אנחנו מצפים מרשויות החקירה שיבררו ויעשו כל שנדרש למנוע הדלפות בעתיד".

09:55

עו״ד בן צור אמר לבית המשפט: ״החומרים נמצאים רק בידי התביעה והודלפו בכוונת מכוון. הם צריכים לחקור את עצמם״.

בית המשפט יצא להפסקה לקבל החלטה אם להיענות לבקשת ההגנה, לה מסכימה הפרקליטות, לדחות את העדות נוכח חומרי חקירה שהתקבלו אתמול.

09:46

המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי אמרה בדיון: "הזדעזענו מההדלפות. לי אין סמכות להורות על חקירת הדלפות. הסמכות היא של היועץ המשפטי לממשלה". בית המשפט ביקש לקבל מידע על השלמת החקירה ובן ארי מסרה כי ב-11 באוקטובר פנתה העדה לפרקליטות והפנייה הועברה לטיפול המשטרה במהירות האפשרית. "כאשר מובא בפנינו מידע חדש אין לנו ברירה", אמרה.

השופט ברעם תהה למה ההודעה נעשתה ברגע האחרון, ערב העדות של עד המדינה, ובן ארי השיבה כי גם לפרקליטות העיתוי לא נוח. "התנאים צריכים להיות שווים. לכן חשבנו שאם ההגנה תחשוב שיש מקום לעיין בחומרים לפני שהעד מעיד - אנחנו לא נתנגד".

עו''ד ליאת בן ארי בבית המשפט הבוקר (ג') / צילום: אמיל סלמן
 עו''ד ליאת בן ארי בבית המשפט הבוקר (ג') / צילום: אמיל סלמן

09:22

השופטים הציעו שחפץ יעיד על תיק 4000, שלא קשור להשלמת החקירה שנערכה אתמול. חדד: ״אני מבקש בקשה צנועה ביותר. יכול להיות שנקרא את חומרי החקירה ונמצא קשר (לתיק 4000). אנחנו זכאים לדעת מול מה אנחנו עומדים״.

עו״ד מיכל רוזן עוזר המייצגת את איריס אלוביץ אמרה: ״זה אירוע שלא צריך לשים אותנו לנחש מה יש בחומר החקירה. אולי יש שברים שהם דרמטיים. אנחנו לא אמורים להיות במקום מנחש. זה המינימום״.

09:06

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאולם בית המשפט בפעם הראשונה בשלב ההוכחות. גם עד המדינה ניר חפץ הגיע לבית המשפט וממתין באולם אחר. עד להחלטת בית המשפט בבקשה לדחות את עדותו לשבוע הבא. לאולם הגיעו גם בנו אבנר, וחברי הכנסת אמיר אוחנה, גלית דיסטל אטבריאן ושלמה קרעי.

בפתח הדיון ביקש עו״ד עמית חדד לדחות את העדות והתלונן על ההדלפות לכלי התקשורת, ופרסום עדות העדה הדס קליין, לפני שהחומרים הועברו להגנה, היום בבוקר.

ח''כ בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט לקראת עדותו של ניר חפץ במשפטו / צילום: ניצן שפיר
 ח''כ בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט לקראת עדותו של ניר חפץ במשפטו / צילום: ניצן שפיר

08:50

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ועד המדינה ניר חפץ התייצבו הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים לרגע השיא במשפט. בפתח הדיון יחליטו השופטים אם להיענות לבקשת ההגנה, לדחות את העדות נוכח חומרי חקירה חדשים בפרשת 1000 (תיק המתנות) שהועברו אליהם אתמול (ב'), של עדי התביעה הדס קליין וארנון מילצ'ן. מטעמו של נתניהו נמסר בתגובה כי "מדובר בגיבוב של שקרים ושיבוש הליכי משפט שמגיע בעיתוי לא מקרי ומעיד על מצוקת התביעה וחולשת התיקים, במטרה לאפשר לעדים לתאם גרסאות דרך התקשורת".

בשעה זו עד המדינה חפץ הגיע לבית המשפט.

עו״ד בעז בן צור סנגורו של נתניהו ודוברו עופר גולן מגיעים לבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
 עו״ד בעז בן צור סנגורו של נתניהו ודוברו עופר גולן מגיעים לבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

אתמול הגישו סנגוריו של נתניהו בקשה דחופה לבית המשפט לחקור את ההדלפות מחומר החקירה, לאחר שפורסמו בערוצי הטלוויזיה והארץ פרטי העדות שמסרה קליין, לפיהם מילצ׳ן ופאקר העבירו לשרה נתניהו צמיד יקר ערך. בבקשה נטען כי "מדובר בהדלפה חמורה של חומרי חקירה שלא נמצאים בידי הסנגוריה. אין לקבל מצב בו ההגנה תלמד על אודות פרטי השלמת החקירה החריגה בתקשורת".

חפץ שימש כיועץ התקשורת של משפחת נתניהו החל משנת 2014. קודם לכן עבד במשך שנים בקבוצת ידיעות אחרונות בשורת תפקידים בכירים, ומילא תפקידי דוברות בלשכתו של נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא היה איש סודם של משפחת נתניהו, המוציא לפועל והוא העד הראשון שמעיד בבית המשפט, שקיים קשר ישיר ומשמעותי עם נתניהו.

בשל קרבתו לנתניהו באותן השנים הוא יעיד על כל הפרשיות בהן מואשם נתניהו והוא צפוי להעיד במשך חודשים.

חפץ נעצר בשל מעורבתו הישירה בתיווך בין נתניהו לאלוביץ'

הפרשה המרכזית עליה יעיד חפץ היא 4000 המייחס מתן הטבות רגולטיביות בתמורה לסיקור מוטה באתר וואלה. מלכתחילה חפץ נעצר בפרשה בשל מעורבותו הישירה והחשדות נגדו כי תיווך בין נתניהו לאלוביץ, בעל השליטה בבזק. חפץ היה עצור ימים ארוכים עד שהפך לעד מדינה וסיפר בהמשך את הידוע לו בשלוש הפרשיות.

בתיק 4000 הפרקליטות תנסה להוכיח באמצעות עדותו של חפץ כי נתניהו קידם את עניניה של בזק בעת שהיה שר התקשורת, בתמורה לסיקור מוטה באתר וואלה לטובתו. חפץ סיפר בעדותו במשטרה על פגישה מסתורית בין שאול אלוביץ לנתניהו במעון ראש הממשלה, ועל שיחות שקיים עם נתניהו בנוגע לתלונות של אלוביץ על התנהלות משרד התקשורת בתקופה שארדן היה השר , שסירב לאשר את מיזוג בזק יס.

לצד זאת, חפץ גם היה זה שלטענת הפרקליטות העביר חלק גדול מ-315 הדרישות המפורטות בכתב האישום לוואלה דרך אלוביץ' וישועה המנכ"ל לשעבר. חפץ לא היה היחיד שהעביר דרישות אך הוא היה אחד המרכזיים והחל משנת 2015 מרבית הדרישות מנתניהו ומשפחתו הועברו דרכו.

חפץ צפוי להעיד גם על "שיחת השיבוש" המיוחסת לבני הזוג שאול ואיריס אלוביץ. לקראת סוף דצמבר 2016, התפרסמו בתקשורת ידיעות על חקירה משטרתית קרבה הקשורה ליחסיו של נתניהו עם איש עסקים. לפי כתב האישום חפץ נפגש עם בני הזוג אלוביץ, העלה את החשש שתיפתח חקירה הקשורה ליחסיו של נתניהו עם אלוביץ'. האישום מתאר כי במהלך הפגישה, סיכמו בני הזוג עם חפץ כי שלושתם יחליפו מכשירים סלולאריים ו"יעלימו" את המכשירים הסלולאריים הישנים. בני הזוג אלוביץ גם סיכמו להנחות את ישועה לנהוג באופן דומה. לאחר סיום הפגישה, זימנו בני הזוג את ישועה לפגישה בהולה בביתם. עוד באותו הערב.

למרות הטענות על אמצעי הלחץ שהופעלו עליו, חפץ עומד על כך שתוכן עדותו אמת 

ההגנה צפויה לתקוף את חפץ בנוגע לאמינותו וסתירות בעדויותיו לבין גרסת התביעה. חלק מרכזי בחקירתו יתמקד בנסיבות שהביאו אותו לחתום על הסכם עד מדינה ולשתף פעולה בחקירה. החוקרים הפעילו אמצעים קשים על חפץ לפני שהחליט להפוך לעד מדינה.

חפץ התלונן על פשפשים בתא המעצר ועל כך שלא זכה לטיפול בעקיצות, במקביל לטענות שהגיע לתשישות ועייפות קיצונית במהלך החקירה עד שנאלץ להיחקר בעמידה כדי לא להירדם. השיא היה בגביית עדות מדמות הקשורה לחפץ, שנשאלה שאלות בנוגע לקשר עמו שלא היו קשורות לחקירה, ולאיומים שטען שהושמעו כלפיו על ידי צוות החקירה על רקע סוגיה זו. כשבועיים לאחר מכן חתם על הסכם עד המדינה. חפץ הודיע לאחרונה כי הוא מתכון להגיש תביעה נגד משטרת ישראל על החקירה.

למרות הטענות הקשות על החקירה ואמצעי הלחץ שהופעלו, חפץ מפריד בין העדויות שמסר, ללחץ שהופעל עליו. הוא עומד היום על כך שתוכן עדותו במסגרת הסכם עד המדינה היא אמת.

חפץ גם יעיד בנוגע לתיק 1000 - תיק המתנות בו מואשם נתניהו בעבירה של הפרת אמונים, בנוגע לטובות הנאה בהיקף של 700 אלף שקל שקיבל לכאורה מהמיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. כתב האישום מתאר כי נתניהו ורעייתו שרה קיבלו סיגרים, תכשיטים ובקבוקי שמפניה לאורך שנים. נתניהו גם מואשם כי פעל לטובת מילצ'ן בעניינים, בהם ביקש איש העסקים את התערבותו. הארכת תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, וקידום מיזוג "קשת" ו"רשת".

בתיק 2000 מואשם נתניהו בהפרת אמונים בפרשת מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס המואשם בהצעת שוחד. האישום עוסק בשיחות שקיימו השניים, לכאורה בהטבת סיקורו של נתניהו בקבוצת ידיעות אחרונות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה - ישראל היום. הפרקליטות האמינה לנתניהו כי לא התכוון להשלים את העסקה ולכן הואשם בהפרת אמונים ולא בשוחד.

חפץ, שעבד בקבוצת ידיעות והיה מקורב למוזס, היה מעורב במגעים בשנת 2009 בין נתניהו לבין איש העסקים מילצ'ן ומוזס. חלק מהשיחות אף הוקלטו על ידי חפץ. חלק מהאישום מתייחס למעורבותו של חפץ, ולפיו נתניהו חשש כי העלאת מהדורת סוף השבוע תביא לפרסומים שליליים נגדו ונגד בני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת ידיעות. לכן, לפי כתב האישום בשנת 2009 פנה למילצ'ן ולחפץ, וביקש להביא להסכמות בין אדלסון למוזס, אך מאמץ זה לא נשא פרי. בהמשך, בשנת 2014 קיימו נתניהו ומוזס סדרת פגישות במעון ראש הממשלה. שתיים מהפגישות הוקלטו לבקשת נתניהו על ידי ארי הרו ללא ידיעתו של מוזס והן מהוות את לב האישום אודות הצעת השוחד ממוזס.

חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ'' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.