"גימיקים לא מחזיקים מערכת יחסים בין עובד למעסיק"

הפאנל "אסטרטגיות גיוס ושימור עובדים" בכנס התעסוקה השנתי של גלובס עסק באתגרי חיפוש העובדים בחברות ההייטק • "השוק כאוטי, ומאתגר לגייס עובדים ועוד יותר מאתגר לשמר אותם"

מימין: עיתונאית גלובס הדס מגן, צורית גולן, הדר רון, אילנה פחימא ואפרת שפירא / צילום: שלומי יוסף
מימין: עיתונאית גלובס הדס מגן, צורית גולן, הדר רון, אילנה פחימא ואפרת שפירא / צילום: שלומי יוסף

בפאנל "אסטרטגיות גיוס ושימור עובדים" בכנס התעסוקה השנתי של גלובס השתתפו 4 סמנכ"ליות משאבי אנוש המתחרות על כוח האדם בהייטק. הדר רון מ-Pliops הציגה את הבעיה: "השוק כאוטי, ומאתגר לגייס עובדים ועוד יותר מאתגר לשמר אותם".

המנחה עיתונאית גלובס הדס מגן אתגרה את הסמנכ"ליות לגבי "גימיקים" ידועים כמו טעמי גלידות, טסלות ו-goodies, אך לדברי אפרת שפירא מ-NESS, "גימיקים לא מחזיקים מערכת יחסים בין עובד למעסיק. השכר אצלנו תחרותי (גבוה, ע"א), מה שבאמת חשוב זה החיבור לעבודה והמשמעות שהעובד מרגיש, וכמובן היחס האישי והקשר האנושי בין העובדים למנהלים".

גם אילנה פחימא מ-ICL (לשעבר כי"ל) הסכימה איתה. "אנחנו מציעים הרבה מאוד משרות פיתוח, שבהן אנחנו מתחרים עם כל ההייטק שיכולים להציע שכר מאוד גבוה. מה שאנחנו יכולים להציע זה דינמיות וחדשנות, והכי חשוב - משמעות. זה מה שעובדים מחפשים, והם מוכנים גם להשקיע ולהתאמץ ולעבוד בלילות כשהם מרגישים שמה שהם עושים הוא חשוב ויש בו משמעות מבחינתם".

צורית גולן מ-Fyber סיפרה שרבים מהעובדים נמצאים בתל אביב, ולכן לעיתים קשה לגייס אפילו למשרדים שנמצאים ב"פתח תקווה סיטי". הם שקלו לפתוח מרכז פיתוח או Hub בתל אביב, אבל הם מעדיפים למשוך את העובדים בדרכים אחרות, וכל עוד העבודה מתגמלת ומספקת משמעות - אנשים מוכנים להגיע גם לפתח תקווה.

הדר רון הדגישה שהיום כבר אין מדיניות אחידה לגיוס עובדים ושימורם, אלא נדרשת התאמה אישית לעובדים. מכיוון שההתאמה האישית והסביבה החברתית הם פקטור חשוב כל כך, מדיניות "חבר מביא חבר" שההייטק היה ידוע בה (הן לחיוב והן לשמצה) מתחזקת עוד יותר, ונחשבת לגיוס האולטימטיבי אצלה ובחברות נוספות. כל משתתפות הפאנל הסכימו שבסוף מה שבאמת משנה זה פחות השכר, ויותר המשמעות והחיבור לחברה.

בקשר לשינויים שהביאה הקורונה, גולן אמרה ש"כבר אין חיה כזאת" עבודה מהמשרד מהבוקר עד הערב, ועובדים רבים רוצים לעבוד אך ורק מהבית. אסטרטגיות לתגמול עובדים, כמו יציאה מוקדמת בחמישי אחרי Happy hour כבר לא רלוונטיות, ונדרשות אסטרטגיות חדשות לגיבוש העובדים והענקת מסגרת חברתית בתוך העבודה. לעומתה, פחימא סיפרה שהיא רואה רצון לחזור למשרד. כשהיא סיירה במשרדי החברה באמסטרדם, היא פגשה הרבה יותר עובדים ממה שהיא ציפתה, וכששאלה אותם למה, ענו לה בפשטות שלא נוח לעבוד רק מהבית - במיוחד למשפחות צעירות עם ילדים קטנים.

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף אינטל ישראל, חברת חשמל, Pliops ו-Fyber- a digital turbine company