מהיר וזול יותר מהאת׳ריום: הכירו את פרויקט סולנה

כמו האת'ריום, גם הסולנה יודע לעבוד עם חוזים חכמים, ויכול להוות תשתית לפרויקטים שמשתמשים בחוזים כאלו • שווי השוק של סולנה הוא 46 מיליארד דולר, כאשר במחזור יש כעת 293.5 אלף מטבעות, ועל פי הפרויקט בשיא יהיו במחזור 489 אלף

סולנה, צילום מסך מתוךאתר solana
סולנה, צילום מסך מתוךאתר solana

כאשר נכנסים לעולם הקריפטו, נהוג בטעות לחשוב שמדובר במטבעות כפי שאנחנו מכירים - שמטרתם היא רק העברת ערך מאדם לאדם. אולם בפועל המטבעות דומים יותר לניירות ערך, שמאחורי כל אחד מהם יש פרויקט. רכישת המטבע היא למעשה השקעה בפרויקט, ועל מנת להבין אם היא משתלמת או לא, יש להכיר את הפרויקט. הסולנה (מטבע - sol) הוא פרויקט תשתית של בלוקצ'יין, שמטרתו היא ביצוע טרנזקציות באופן מהיר וזול יותר מהמתחרה, את'ריום. ב-14 לספטמבר פרויקט סולנה ירד מהאוויר אחרי שלא הצליח להתמודד עם עומס חריג של טרנזקציות, אך עלה לאוויר ב-15 לספטמבר ב-2 לפנות בוקר. על פי אתר הפרויקט, מתבצעות בו כ-2,500 טרנזקציות בשנייה, בעמלה ממוצעת של 0.00025 דולר לטרנזקציה.

כמו האת'ריום, גם הסולנה יודע לעבוד עם חוזים חכמים (חוזים שכתובים בקוד, וברגע שמתמלאים תנאי החוזה הוא באופן אוטומטי יוצר את תוצאת החוזה, ללא צורך בהתערבות חיצונית), ויכול להוות תשתית לפרויקטים שמשתמשים בחוזים כאלו, למשל בתחום ה-DEFI. בניגוד לביטקוין שמשתמש בשיטת "הוכחת עבודה" (PoW), סולנה משתמש באלגוריתם שנקרא Proof of History (PoH), שיוצר תיעוד המוכיח כי אירוע התרחש ברגע מסוים בזמן, וכך הוא נרשם על גבי רשת הבלוקצ'יין. שווי השוק של סולנה הוא 46 מיליארד דולר, כאשר במחזור יש כעת 293.5 אלף מטבעות, ועל פי הפרויקט בשיא יהיו במחזור 489 אלף.

פרויקט הסולנה נוסד על ידי אנטולי יקובנקו, וחברת Solana Labs גייסה עד כה יותר מ-300 מיליון דולר בסבב בהובלת קרנות הון סיכון כמו אנדרסון הורוביץ, פוליצ'יין קפיטל וקרן Alameda Research שהוקמה על-ידי המיליארדר סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX.