פרופ' סטנלי פישר: "פעולות הבנקים המרכזיים היו חיוניות להתאוששות הכלכלית מהמגפה"

נגיד בנק ישראל לשעבר אמר את הדברים בטקס בו קיבל פרס של 200 אלף דולר על מנהיגות בתחום המדיניות הפיננסית ומחקריו הבולטים • וגם: פלטפורמת ההשקעות OurCrowd מקימה קרן השקעות בסטארט-אפים בשיתוף עם ממשלת קולומביה • אירועים ומינויים

סטנלי פישר ורוברט פוזן MIT / צילום: MIT
סטנלי פישר ורוברט פוזן MIT / צילום: MIT

פרס מרים פוזן בסך 200 אלף דולר הוענק לפרופ' סטנלי פישר, לשעבר נגיד בנק ישראל וסגן יו"ר הפד, על ידי מרכז גולוב למימון ומדיניות ב-MIT. הפרס ניתן בעקבות מנהיגותו הגלובלית של פישר בתחום המדיניות הפיננסית ומחקריו הבולטים. בנוסף, מלגה על שמו תוענק לסטודנט לתואר שני במינהל עסקים ב-MIT.

פישר, 78, הוא בעל שני תארים בכלכלה מבית הספר לכלכלה של לונדון (LSE) ותואר דוקטור לכלכלה מ-MIT. בין תפקידיו בעבר הוא כיהן גם ככלכלן ראשי של הבנק העולמי, וכסגן מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית. כאמור, הוא כיהן כנגיד בנק ישראל בשנים 2005-2013.

"המדיניות המוניטרית החדשה שהופעלה עם תחילת המגפה, אשר כללה בין היתר רכישת אגרות חוב קונצרניות ומוניציפליות, ממחישה כיצד הבנקים המרכזיים אימצו הלכה למעשה את גישת ה'כל מה שיידרש' לייצוב השווקים ותמיכה בהתאוששות כלכלית", אמר פישר בטקס.

"למרות שהמגפה גרמה לעוד ועוד מקרי מוות ולמחלות בחודשים שלאחר מכן, התנאים הכלכליים העולמיים השתפרו הרבה יותר מהר ממה שציפו מלכתחילה. בעוד שלמדיניות הפיסקלית הכוחנית של הממשלות מגיע הרבה מהקרדיט על התפנית הכלכלית, הפעולות חסרות התקדים של הבנקים המרכזיים היו חיוניות לעצירת הירידות החדות בשווקים, לצמצום ההפסדים של עסקים בעקבות המגפה, ולהזנקת ההתאוששות הכלכלית.

"שני העשורים האחרונים הראו עד כמה מהירות, גודל ויכולת הסתגלות חשובים למדיניות המוניטרית של המאה ה-21, והם ימשיכו להיות קריטיים עבור הבנקים המרכזיים בהתמודדות עם מיתון כלכלי בעתיד".

לסיכום ציין פישר כי "למרכז גולוב למימון ומדיניות יש זכויות רבות בקידום מחקר עצמאי ובין-תחומי של הקשר בין ממשלות, מוסדות פיננסיים והמערכת הפיננסית", והודה לרוברט פוזן, מרצה בכיר בבית הספר סלואן לניהול ב-MIT, שהפרס הוא על שם אמו.

אזור התעשייה

אאורקראוד נכנסת לאמריקה הלטינית

פלטפורמת ההשקעות OurCrowd, שייסד ג'ון מדבד, מקימה קרן השקעות בסטארט-אפים בשיתוף עם ממשלת קולומביה. שני הצדדים חתמו על מזכר הבנות שלפיו הקרן המשותפת תשקיע בחברות הפורטפוליו של OurCrowd וכן בחממות הייטק שהקימה ממשלת קולומביה. מהצד הקולומביאני חתמו על המזכר מנכ"ל גוף ההשקעות הממשלתי Procolombia ומנכ"ל iNNpulsa, הגוף הממשלתי שאחראי להשקעות בחדשנות.

במסגרת שיתוף הפעולה נערכה בירושלים פגישה בין מדבד, שמשמש גם כמנכ"ל אאורקראוד, לאיבן דוקה, נשיא קולומביה. לדבריו מדבד, "אין מקום יותר ידידותי ויעיל מקולומביה, כדי להגיע לקהל של 650 מיליון תושבי אמריקה הלטינית. שיתוף הפעולה הזה יפתח את הקשרים הטכנולוגיים בין המדינות".

מאז הקמתה ב-2013 גייסה אאורקראוד התחייבויות להשקעה בהיקף של 1.8 מיליארד דולר, ביותר מ-280 חברות פורטפוליו ו-30 קרנות. היא רשמה 50 אקזיטים, ובהם הרכישה של Jump Bike על ידי אובר, הרכישה של Briefcam על ידי קאנון, הרכישה של Corephotonics על ידי סמסונג, והרכישה של CyberX על ידי מיקרוסופט. היא גם הייתה שותפה להנפקות בנאסד"ק של ביונד מיט ולמונייד.

עושים את החשבון הנכון

עמותת SpaceIL, חברת ארקדיה של מיכל גונן ואלינה קולטון, והמרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים, משיקים מיזם חדש לצמצום פערים בחשבון בקרב ילדים ועידוד מודעות חברתית.

במסגרת שיתוף הפעולה הוענקו לערים ולמועצות מקומיות ברחבי הארץ רישיונות חינמיים לשימוש מלא באפליקציה Blob Quest שפיתחה ארקדיה, אשר עוזרת לילדים לשפר את מיומנויות החשבון שלהם באמצעות משחק. במשחק אין שימוש במלים או בהסברים, כך שהוא מותאם לדוברי כל השפות, וכן לילדים הסובלים מלקות בשפה או מבעיות קשב וריכוז.

אפליקציית blob quest / צילום: אלעד גונן
 אפליקציית blob quest / צילום: אלעד גונן

את הנקודות שהילדים ירוויחו במשחק הם יכולים להמיר לכסף (באמצעות בנק הפועלים), ולתרום אותו לכמה מטרות, ובהן סובלנות ושוויון זכויות, נגישות, ילדים ונוער במצוקה והגנת הסביבה ובעלי חיים.

"אנחנו שולחים חלליות לירח על מנת להמחיש לילדים שכל מה שהם חולמים עליו, נמצא בהישג ידם. הפעם יש לנו הזדמנות לאפשר להם להשתמש בחשבון כדי לעשות טוב בעולם", אומר כפיר דמרי, מייסד שותף של SpaceIL ומשנה למנכ"ל העמותה.

חדשות טובות

עמותת זכרון מנחם פתחה בירושלים את מרכז ההשראה "מעגלים", שנועד לסייע למעגלי התמיכה של משפחות במשבר (למשל כאלה המתמודדות עם מחלת הסרטן או נכויות ופגיעות אחרות), בהשקעה של 2 מיליון שקל.

זיו שילון, חיים ארנטל, אופיר גוטמן, מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר
 זיו שילון, חיים ארנטל, אופיר גוטמן, מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר

"למדנו מקרוב עד כמה חשובה התמיכה של מעגלי התמיכה שלנו, בין אם משפחה מורחבת, שכנים, חברים, צוותים רפואיים וכדומה", מסביר חיים ארנטל, יו"ר העמותה. "אבל עם השנים למדנו על בשרנו עד כמה אותם מעגלים יכולים גם לפגוע בנו. מטרת המרכז להעניק את הכלים למעגלי התמיכה על מנת שיוכלו לסייע לכל משפחה במשבר בצורה הטובה והמיטיבה ביותר".

לטקס חניכת המרכז הגיע גם היזם והפעיל החברתי, זיו שילון, שסיפר "אמא שלי התמודדה עם סרטן מאוד אלים. לפני החתונה של אחותי נשר לה השיער ובזמן שיא האנשים המופלאים בזכרון מנחם סידרו לה פאה, שברגע אחד הצליחה להחזיר לה את החיוך לפנים. מרכז כזה כמו של זכרון מנחם הוא מתנה לכל אחד ואחת שחווים משבר ובעיקר מלמד את כולנו על פרופורציות".