ירידת הדרישה למגבונים פוגעת בסקטור שנהנה מביקושי שיא עם פרוץ המשבר

לאחר שנהנו משגשוג חסר תקדים בעקבות משבר הקורונה, לומדות חברות הבדים את צדו השני של המטבע: ירידה בביקושים וברווחיות, ובמחיר המניות • "עיקר הירידה - מהצטברות מלאים גבוהים לאורך כל שרשרת האספקה"

מפעל עלבד. הצלילה החדה ביותר במניה מאז השיא / צילום: איל יצהר
מפעל עלבד. הצלילה החדה ביותר במניה מאז השיא / צילום: איל יצהר

בניגוד למפולת הכללית שגרם פרוץ משבר הקורונה אשתקד בשוקים הפיננסיים, הוא העניק דחיפה אדירה למניות סקטור הבדים הלא-ארוגים, תעשייה הזוכה לייצוג נכבד בבורסה המקומית, עם ארבע חברות נסחרות - אבגול, ספאנטק, עלבד ושלאג.

לאחר תקופה ארוכה של דשדוש בעסקיהן נהנו החברות הללו מהזינוק בביקושים למוצרי היגיינה, ובהם מגבונים לחיטוי, מסיכות חד-פעמיות, חלוקים ומוצרים נוספים, שאת חלקם התחילו החברות לייצר או לספק עבורם חומרי גלם בעקבות המשבר - מה שתרם להגדלת הרווחיות ולזינוק במניותיהן, שהגיע בחלק מהמקרים לשיעורים תלת-ספרתיים תוך חודשים ספורים.

ואולם, עם הזמן, הגעת חיסוני הקורונה וירידת מפלס ההיסטריה שפשטה בעולם בתחילת המגפה, נרגעו גם ביקושי השיא למוצרים שהציעו חברות הבדים, הקשורים להתמודדות עם הווירוס המסתורי.

ההתפכחות שלאחר האופוריה באה לידי ביטוי בירידות בשיעורים דו-ספרתיים במניות חברות הענף ביחס לרמות השיא שאותן קבעו בנקודות זמן שונות במהלך המשבר, בטווח המתחיל בכ-15% (שלאג) ומגיע עד לצלילה של יותר מ-60% (עלבד). זאת בניגוד לראלי שאחז בשוקי המניות בשנה האחרונה. 

סימנים של חולשה ניכרים גם בדוחות כספיים לרבעון השלישי שפרסמו בימים האחרונים החברות אבגול וספאנטק, המדווחות על ירידה בביקושים למוצרים שאותם שיווקו בשיא המרץ בתקופת הקורונה, וכן בהודעה חריגה שפרסמה עלבד, על אודות הפרשה של 10 מיליון דולר שהיא עשויה לרשום במגזר המגבונים (ראו מסגרת).

מלבד סיום החגיגה שלאחר הקורונה, חברות הבדים נדרשות כיצואניות להתמודד גם עם התחזקות השקל (בעיקר מול הדולר והאירו) ועם עלייה במחירי חומרי הגלם, המאתגרים גם הם את התוצאות הכספיות.

 
  

אבגול: "התמתנות בהיקף הביקוש והרווחיות"

אצל אבגול, צלילה של כמעט 90% ברווח הנקי הרבעוני, שהסתכם ב-1 מיליון דולר בלבד, בולטת נוכח שיפור של 36% בהכנסות הרבעון השלישי, בהשפעת עלייה במדדי המחירים של חומרי הגלם שלה, "אשר הביאו לעדכון כלפי מעלה של מחירי המכירה הממוצעים", נוסף על חידוש הסכמים מול חלק מלקוחותיה בתנאים משופרים.

מול זאת, אבגול מדווחת כי לאחר התגברות הביקושים בעולם למוצרי היגיינה אישית (PPE), בהם מסיכות, חלוקים ומוצרים רפואיים אחרים, אשר אותם החלה לייצר בשנה שעברה בעקבות התפרצות הנגיף, כעת "חלה התמתנות בהיקף הביקושים והרווחיות של מוצרים אלו". עוד היא מדווחת על השפעה שלילית מעליית מחירי חומרי הגלם וכן על עלייה בתעריפי הלוגיסטיקה והשינוע ברחבי העולם.

מפעל אבגול. הרווח הנקי צלל ב־90% ברבעון השלישי / צילום: עינת לברון
 מפעל אבגול. הרווח הנקי צלל ב־90% ברבעון השלישי / צילום: עינת לברון

עיקר פעילותה של אבגול, שבשליטת החברה הזרה אינדורמה, מתרכז בייצור מוצרי בד לא-ארוג המשמש חומר גלם לשוק ההיגיינה, ובו מגבונים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים, חיתולים חד-פעמיים לתינוקות ולמבוגרים, תחבושות לנשים ועוד.

נוכח החולשה בפעילות, מניית אבגול צנחה בכ-40% מרמת השיא שקבעה באוגוסט 2020, והיא משקפת לחברה שווי של פחות מ-800 מיליון שקל.

ספאנטק: ירידה בכמויות המכירה ובכמויות הייצור

אצל ספאנטק, הפסד רבעוני של יותר מ-2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-24 מיליון שקל ברבעון המקביל, נרשם אחרי שהכנסותיה הרבעוניות נשחקו כמעט ב-20% והתקרבו ל-150 מיליון שקל. הרווח הגולמי של ספאנטק נפגע מירידה בכמויות המכירה (בטונות), מירידה בכמויות הייצור, משינוי בתמהיל המוצרים ומהתחזקות השקל מול הדולר והאירו - מה שגרר אותה להפסד תפעולי ולשורה התחתונה השלילית.

בדומה לאבגול, גם ספאנטק מדווחת, כי "במהלך הרבעון השלישי של השנה חוותה החברה ירידה בביקוש למוצריה", ומעריכה כי "עיקר הירידה בביקוש נבעה מהצטברות מלאים גבוהים לאורך כל שרשרת האספקה, מרשתות השיווק ועד ליצרני המטליות וליצרני הבדים".

פעילותה של ספאנטק מתרכזת בייצור חומרי גלם המשמשים לייצור מגבונים לחים, והיא הייתה אחת החברות הראשונות לדווח על השפעות חיוביות ממשבר הקורונה בשנה שעברה. בשליטה בה מחזיק המנכ"ל יחזקאל ניסן, באמצעות חברת ניסן תעשיות רפואיות הבורסאית.

נוכח שינוי מצב השוק, ספאנטק "צמצמה את היקפי הייצור במפעלים, וזאת על מנת להתאים את היקף הייצור ביחס להיקף המכירות", תוך שהיא מדווחת, כי "ברבעונים האחרונים חלים שיבושים לאורך כל שרשרת האספקה הגלובלית".

שיבושים אלו, לפי ספאנטק, "גורמים התייקרויות חדות הן בעלויות ההובלה, ימית ויבשתית, והן במחירי חומרי הגלם". להערכת ספאנטק, "ההתייקרות המהותית במחירי ההובלה הימית מהווה חסם ליבוא מגבונים (או חומר גלם לייצור מגבונים) לארה"ב, שוק היעד העיקרי של החברה".

עם ירידה של יותר מ-20% מתחילת השנה משלימה מניית ספאנטק נחיתה של כ-40% מרמת השיא שלה במשבר הקורונה, בספטמבר 2020, כך שהיא משקפת לחברה שווי של כ-460 מיליון שקל.

המפיץ בארה"ב ש"ניגב" 10 מיליון דולר לעלבד

חברת עלבד אומנם טרם פרסמה את דוחות הרבעון השלישי שלה, אולם בימים האחרונים סיפקה סימן אזהרה בולט, עם הודעתה על הפרשה "להפסד צפוי במגזר המגבונים בארה"ב בסך של כ-10 מיליון דולר" - וזאת לפי "אינדיקציה ראשונית בלבד", וטרם סיום בדיקות החברה בנושא.

עלבד עוסקת בייצור בדים לא ארוגים, המשמשים חומר גלם עיקרי בייצור מגבונים לחים, בייצור ושיווק מגבונים לחים מסוגים שונים ובייצור ושיווק מוצרי היגיינה נשית (טמפונים).

ההפרשה המדוברת, לפי עלבד, "נובעת מחשיפה הקיימת לחברה בגין קיום חלקי של התקשרות עם מפיץ בארה"ב", אחרי שמהרבעון השני של השנה "הצטמצמו היקפי הביקוש למוצרי החיטוי ונוצר עודף היצע בתחום המגבונים בארה"ב, שגרר עיכוב במשיכת המוצרים על-ידי המפיץ".

מדובר במפיץ שאיתו התקשרה עלבד ברבעון השלישי של השנה שעברה, להפצת מוצרי החברה לחיטוי משטחים, לתקופה של שלוש שנים "בהיקפים כספיים מהותיים", וכעת חושפת עלבד כי הוא מתעכב בתשלום חובות לחברה בסכום של כ-8 מיליון דולר.

בסוף חודש אוגוסט הגיעו עלבד והמפיץ "להסכמה על טיוטת הסכם פשרה, שעיקריו היו פירעון מיידי של כל חוב המפיץ כלפי החברה ומשיכת מלאי מוצרי החיטוי שיוצרו עבורו עד סוף שנת 2021", אולם החזר החוב ומשיכת מלאי המוצרים לא בוצעו. בהמשך לפניית עלבד אליו הוא הציע לה הסכם פשרה חדש בתנאים "פחותים משמעותית מההסכמות שהגיעו אליהם באוגוסט", ועלדב החליט לדחות את ההצעה.

בעלבד החלו לבחון "את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניה לגביית חוב המפיץ וצמצום נזקיה", ודירקטוריון החברה החליט על נקיטת הליכים משפטיים.

עלבד, שבשליטת מושב משואות יצחק, בלטה בשנה שעברה בשיפור החד שהציגה בשורה התחתונה בתוצאותיה הכספיות, שהגיעו אחרי הפסדים כבדים של יותר מ-100 מיליון שקל שהצטברו בשנתיים קודם לכן (2018-2019). בהתאם, מנייתה בלטה בזינוק של 540% מרמת השפל במרץ 2020 ועד לשיא שרשמה בתחילת השנה הנוכחית.

ואולם, מאותו שיא מציגה המניה צלילה של יותר מ-60%, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-370 מיליון שקל.

כפי שעלבד דיווחה כבר בדוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, "ניכרת ירידה בביקושים למגבוני חיטוי בהשוואה לשנת 2020", במיוחד בשוק המגבונים בארה"ב "גם כתוצאה מגידול משמעותי ביבוא מוצרי החיטוי הנ"ל מיצרנים שונים בעולם כולו".