קרנות ההשקעה תופסות תאוצה: הסכנות והיתרונות מחוץ לבורסה

בשונה ממוצרים פיננסים מסורתיים, ההשקעות החיצוניות לשוק ההון לא חוסות תחת רגולציה ואינן חייבות בדיווח • לכן, לפני השקעה בקרן בלתי סחירה, צריך לבחון מי עומד מאחוריה ומה בעצם אתם קונים

התשואות הנמוכות יחסית הופכות את ההשקעות האלטרנטיביות לנפוצות יותר ויותר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
התשואות הנמוכות יחסית הופכות את ההשקעות האלטרנטיביות לנפוצות יותר ויותר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

התשואות הנמוכות יחסית באפיקים הסחירים בשוק ההון, בעיקר באפיקי החוב, הופכות את ההשקעות האלטרנטיביות לנפוצות יותר ויותר. אם בעבר רף הכניסה היה גבוה, כיום ישנן קרנות שמאפשרות השקעה מסכומים של 150 אלף שקל ומעלה. אז איך כדאי להסתכל על המכשיר שנקרא "קרן השקעה", ומהן הבדיקות הבסיסיות שיש לבצע לפני שנכנסים לתחום?

מה אתם קונים ובכמה

לפני הכל צריך להבין במה אתם משקיעים. קרנות ההשקעה השונות נבדלות בסקטורים אותן הן מממנות. האם הקרן עוסקת בחוב למגזר הנדל"ן? בחוב צרכני? בחוב לעסקים? שלושת הסקטורים האלו נבדלים זה מזה ברמת הסיכון שלהם, בפוטנציאל התשואה, ובהתאמה של הקרן לתיק ההשקעות הכולל שלכם. בשונה ממוצרים פיננסיים מסורתיים, קרנות השקעה פרטיות לא נמצאות תחת פיקוח רגולטורי ואינן מחוייבות בשקיפות או בדיווחים.

על כן, מסבירה ציפי זלמנוביץ', שותפה מנהלת ב"הלמן-אלדובי השקעות מתקדמות", לפני ביצוע ההשקעה כדאי לבדוק אותה לעומק: "רצוי לבחון היטב את גוף ההשקעות שעומד מאחורי הקרן: האם החברה המנהלת היא בית השקעות, מוסד פיננסי מוכר ומפוקח, או שמא מדובר באדם פרטי ללא איתנות פיננסית ראויה מאחוריו; מה הוותק והמוניטין של מנהל הקרן בעולם ההשקעות בכלל ובתחום ההשקעות האלטרנטיביות בפרט; כיצד המנהלים מתנהלים לאורך שנים".

מורן סיטון, מנכ"ל "ארבע עונות - תכנון פיננסי מבית IBI" מוסיף: "כל קרן רצינית ומקצועית, המכירה בגודל האחריות בהשקעת כספי המשקיעים ממנה גם מנגנון בקרה חיצוני (אדמיניסטרטור) המפקח על פעילותה ובוחן האם אופן קבלת ההחלטות וההשקעה בפועל נעשו בהתאם למדיניות ההשקעה. תפקיד זה נועדגם לרסן אפשרות למצג שווא כלפי משקיעים".

חשוב שתהיו ערים לעלות ההשקעה: מהם דמי הניהול, מתי ואיך הם נגבים. תלמדו על התנודתיות של הקרן והבינו מתי ובאילו תנאים תוכלו לפדות את ההשקעה. "בשונה מאפיקי השקעה מסורתיים, אותם לרוב ניתן לפדות כמעט מיד, אפיקי השקעה אלטרנטיביים אינם סחירים ולכן חשוב לבחון עבור כל השקעה את תנאי הפדיון ונזילות כספי ההשקעה. ישנן קרנות השקעה שמאפשרות לפדות את הכספים תוך 9 חודשים, וישנן קרנות בהן ניתן לפדות אחרי 10 שנים ויותר", מציינת זלמנוביץ'.

נדל"ן: מה נכס הבסיס

סוג פופולרי של קרנות הן אשראי לנדל"ן. כאן, סיטון אומר שצריך להבין מהו נכס בסיס. "קרנות החוב חולשות על מגוון סקטורים בענף הנדל"ן, כדוגמת מניב, יזמי וכיוצא בזה", הוא מסביר. "בחינת נכס הבסיס בגינו ניתנת ההלוואה חשובה ביותר, שכן ישנה שונות במידת הסיכון ביחס לכל אחד. כך לדוגמה, הענקת חוב לקרן המחזיקה בנכס מניב עם שוכר יציב לטווח ארוך מגלמת ודאות גבוה ביחס לכושר החזר החוב. מנגד, מימון בתחום הבנייה או היזמות משקף סיכון גבוה יותר, שכן אז מדובר בהליך מורכב של שיפוץ או הקמת נכס.

"לכן, חשוב לוודא שהקרן נוקטת במדיניות המבטיחה לה עוגנים בדמות שעבוד ראשי (ראשון) על הנכס או ערבויות אישיות מצד היזם הלווה. ביטחונות אלו יבטיחו שגם במקרה שהמיזם נכשל, למשקיע יש כריות ביטחון וכספו לא יירד לטמיון ".