הגלולה התנפחה: אקהויז שואף להנפיק את אפיטומי לפי שווי של פי 8 מבגיוס האחרון

טיוטת התשקיף שהגישה החברה, המפתחת גלולה לטיפול בהשמנה, מגלה כי היא לא צופה הכנסות לפני 2023 • הסכם שיווק עם נסטלה עשוי להניב לאפיטומי תמורות של  115 מיליון דולר • תנסה לגייס 150 מיליון שקל לפי שווי של כ-650 מיליון לפני הכסף

ד''ר שמעון אקהויז / צילום: תומר שלום
ד''ר שמעון אקהויז / צילום: תומר שלום

חברת אפיטומי, המפתחת גלולה לטיפול בהשמנה ולהולכת תרופות לקיבה, הגישה תשקיף להנפקה בבורסה בת"א. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, בכוונת החברה לגייס כ-150 מיליון שקל לפי שווי של 650 מיליון שקל (כ-210 מיליון דולר) לפני הכסף.

יו"ר החברה ובעל המניות הגדול בה הוא היזם הסדרתי שמעון אקהויז, שהביא השנה לתל אביב את חברת סופווייב מדיקל , שפיתחה מוצר למיצוק והצערת עור, ונסחרת לפי שווי של כמיליארד שקל. 

את הנפקת אפיטומי מובילות חברות החיתום של לאומי פרטנרס וברק קפיטל. אפיטומי, שטרם רשמה הכנסות מפעילותה, הוקמה ב-2005 על ידי דורון מרקו יחד עם אקהויז, שייסד בעבר גם את חברות האסתטיקה הרפואית המצליחות לומניס וסינרון.

החברה פיתחה, כאמור, גלולה שניתן לבלוע והיא מתנפחת בקיבה באופן שיוצר תחושת מלאות. הגלולה עשויה מחומר שמוגדר כרכיב מזון, והוא מתכלה תוך כמה שעות, מספיק כדי לאכול ארוחה סבירה ולבלוע עוד גלולה משביעה. מנכ"ל החברה הוא דן השמשוני, ממייסדי חברת האבחון דיון מדיקל.

הסכם שיווק בלעדי עם נסטלה

במהלך אוגוסט 2020 קיבלה אפיטומי גושפנקה חיצונית מרשימה לטכנולוגיה ולפוטנציאל המסחרי של המוצר, כאשר חתמה על הסכם שיווק בלעדי למוצר המוביל שלה מול חטיבת המזון הרפואי של חברת המזון הענקית נסטלה.

אפיטומי תוכל לקבל עד 115 מיליון דולר בתשלומי מקדמה ואבני דרך, ונוסף על כך תקבל תמלוגים משיווק המוצר. כ-10 מיליון דולר מקדמה במסגרת ההסכם כבר שולמו. על פי התשקיף, נסטלה גם השקיעה בחברה 7 מיליון דולר, עם אופציה להשקעה של 2 מיליון דולר נוספים.

בגיוס האחרון לפני ההשקעה של נסטלה, שאותו הוביל אקהויז ב-2019, הושקעו בחברה 8 מיליון דולר, לפי שווי של 27 מיליון דולר (כשמינית מהשווי שאליו היא מכוונת). לחברה, עולה מטיוטת התשקיף, יתרת הפסד של כ-30  מיליון דולר. נכון לסוף יוני הייתה לחברה יתרת מזומנים ופיקדונות לזמן קצר בסך של כ-18 מיליון דולר.

בעלי המניות העיקריים בחברה הם אקהויז (38%), Star concept - קרן בבעלות הסינית (12.6%), Oriella, המוחזקת בשרשור על ידי עו"ד רודני הודג'ס (10.5%), ושורה של חברות בבעלות עידן עופר ואודי אנג'ל (סה"כ 23%). למנכ"ל דן השמשוני אופציות על הנייר שיכולות להגיע בדילול מלא להחזקה של 6.2% מהחברה.

על פי טיוטת התשקיף, אפיטומי מעריכה כי תחל בייצור סדרתי של המוצר ומכירתו רק בתחילת 2023. בספטמבר 2020 קיבלה אפיטומי אישור CE, כלומר אישור לשיווק המוצר באירופה. במקביל הוגש המוצר לאישור ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, אך עדיין לא התקבל אישור ואין יודעים אם יגיע ומתי.

עלות טיפול של 100-200 דולר לחודש

מפעלי החברה אמורים לקום בישראל, וה-FDA הקפיא בשנתיים האחרונות ביקורי פיקוח על מפעלים מחוץ לארה"ב, כך שקשה להשיג אישורים למוצרים חדשים. בראיון ב-2020 אמר השמשוני, כי בכוונת נסטלה ואפיטומי להשיק את המוצר באירופה במהירות האפשרית, ללא תלות באישור בארה"ב. אולם בינתיים התוכנית הזו ככל הנראה השתנתה. 

עלות המוצר של אפיטומי למטופל צפויה לעמוד על 100-200 דולר לשימוש חודשי של מספר גלולות ביום, והתשלום הוא מכיסו של המטופל.

לאפיטומי מוצרים נוספים, לטיפול בסוכרת, קדם-סוכרת והתוויות נוספות, אשר משתמשים באותה פלטפורמה של התנפחות הגלולה בקיבה והתכלותה בהדרגה, כדי לשחרר תרופות בשחרור מושהה ספציפית בתוך הקיבה. החברה מעסיקה 37 עובדים.

אפיטומי מציינת בתשקיף את חברת ג'לסיס בתור אחת המתחרות שלה. גם ג'לסיס, שמקורותיה ישראליים, פיתחה גלולה הנבלעת ומתנפחת בקיבה. המוצר שלה קיבל אישור FDA ועבר השקת בטא מוצלחת, אבל לא הגיע עדיין להשקה מסחרית, בשל מחסור במשאבים. לאחרונה גייסה חברה זו 30 מיליון דולר כדי להמשיך בתוכנית העסקית שלה.

מתחרה נוספת היא אלוריון (Allurion), המפתחת בלון מושתל תוך-קיבתי - סוג מוצר שהשימוש בו דעך בשל שילוב בין יעילות מוגבלת לבעיות בטיחות. אלוריון מציעה דור חדש של בלונים ומוצריה כבר נמצאים בשוק.

תעודת זהות | אפיטומי

פעילות: פיתחה גלולה נבלעת המתנפחת בקיבה, לטיפול בהשמנת יתר

היסטוריה: החברה הוקמה ב־2005 על ידי דורון מרקו וד"ר שמעון אקהויז

נתונים: גייסה כ־17 מיליון דולר ממשקיעים ביניהם קבוצות שונות הקשורות לעידן עופר ואודי אנג'ל, קרן השקעות סינית, ואקהויז עצמו, שהוא בעל המניות הגדול בחברה (38%). עדיין אינה רושמת הכנסות והפסדיה מצטברים לכ־30 מיליון דולר. יתרת המזומנים שלה כ־28 מיליון דולר. לחברה הסכם שיווק משותף עם נסטלה, שממנו תוכל לקבל עד 115 מיליון דולר