לאחר חיסול הפעילות בישראל: מניית פריגו תימחק ממסחר בבורסת ת"א

החברה, הנסחרת בשווי של 5.5 מיליארד דולר, החלה להיסחר בבורסה המקומית בעקבות רכישת חברת אגיס של מורי ארקין • משקלה במדד ת"א 35 - כמעט 5%

סמלי חברת פריגו בבורסת ניו יורק / צילום: יח''צ
סמלי חברת פריגו בבורסת ניו יורק / צילום: יח''צ

לאחרונה השלימה חברת התרופות הזרה פריגו  את מכירת הפעילות שלה בתחום תרופות המרשם הגנריות, תחום שכלל גם את פעילות החברה בישראל. לאחר השלמת המכירה, למעשה לא נותר קשר משמעותי של החברה לישראל, וכך היום היא מודיעה כצפוי על מחיקת מנייתה מהמסחר בבורסה בת"א.

פריגו, המנוהלת על-ידי מורי קסלר, החלה להיסחר בבורסה המקומית עוד בשנת 2005, לאחר שרכשה אז את חברת התרופות הישראלית אגיס שנשלטה אז על-ידי מורי ארקין, לפי שווי של למעלה מ-800 מיליון דולר. לאורך השנים היא הייתה חלק מהמדד המוביל וגם כעת היא חלק ממדד ת"א 35 ומשקלה במדד כ-4.7%. שווי השוק של פריגו עומד כיום על 5.5 מיליארד דולר.

מתבדלת ומחזקת את מיתוגה הצרכני

בשנים האחרונות, תחת ניהולו של המנכ"ל הנוכחי, פריגו מיישמת אסטרטגיה שמבקשת לבדל אותה מחברות התרופות ולחזק את מיתוגה הצרכני, ובכך גם לזכות במכפילים גבוהים יותר, בדומה לחברות צרכניות אחרות. אסטרטגיית ה-self care של פריגו מובילה את החברה להתמקד במוצרים צרכניים יותר, הנוגעים למניעת מחלות ולשיפור איכות החיים, ומספר רכישות בוצעו לחיזוק מעמדה של החברה בתחומים אלה.

מנגד, פעילויות אחרות שאינן בליבת הפעילות נמכרו בשנים האחרונות. כך למשל עוד בשנת 2017 נמכרה פעילות כימאגיס (ייצור חומרי גלם) שהגיעה לחברה ברכישת אגיס, לידי קרן השקעות בתמורה ל-130 מיליון דולר.

לפני מספר חודשים, פריגו הודיעה על מכירת תחום תרופות המרשם (Rx) לחברת ההשקעות בתחום התרופות Altaris Capital Partners תמורת 1.55 מיליארד דולר, והעסקה הושלמה לאחרונה. פעילות זו בוצעה כאמור בחלקה מישראל, וב-2019 אף נחתם הסכם שכלל הבטחה שהמפעל בירוחם שבו מועסקים מאות עובדים, לא יועתק מהמקום במשך חמש שנים. לאחר "חיסול" הפעילות של פריגו בישראל, למעשה אין מה שישאיר אותה גם בבורסה.

ניסיון השתלטות עוינת מצד מיילן

המסחר במניית פריגו  בתל אביב מייצר מחזור יומי ממוצע של כ-15.6 מיליון שקל, ומתחילת השנה היא הניבה למשקיעים בה תשואה שלילית של 9.5%. לפני מספר שנים, העובדה שפריגו נסחרת בתל אביב הובילה חברה זרה אחרת להיסחר לתקופה מסוימת בבורסה.

פריגו הייתה אז במוקד ניסיון השתלטות עוינת מצד חברת מיילן (שמצידה הייתה יעד להשתלטות עוינת של טבע), וכחלק מהניסיון נרשמה מיילן למסחר בתל אביב כצעד שהיה אמור להקל עליה להשתלט על פריגו. אולם לאחר שהניסיון נכשל (בעלי המניות של פריגו התנגדו למיילן, בהם גם בעלי מניות מישראל), מיילן נמחקה מהמסחר לאחר תקופה קצרה יחסית.

לחברות דואליות המהלך של מחיקה ממסחר הוא פשוט יחסית: החברה רק נדרשת לדווח על המחיקה, שמתבצעת כעבור כ-90 יום, והיא ממשיכה להיסחר בבורסה הנוספת (במקרה של פריגו, בורסת ניו יורק).