צה"ל | בלעדי

הכשרת תוספות הרמטכ"ל נתקעת בבלוק חוסם של השמאל בקואליציה

חוק הפנסיות לאנשי קבע מתעכב כבר חודש ולא עולה להצבעה בכנסת בעקבות התנגדויות בקואליציה • וגם: המהלך להעלאת שכר חיילי החובה

שר הביטחון בני גנץ, השבוע / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הביטחון בני גנץ, השבוע / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר הביטחון בני גנץ מעכב את העלאת החוק שיכשיר את תוספות הרמטכ"ל להצבעה במליאת הכנסת. החוק מתעכב ביותר מחודש לאחר שהובא לידיעתו של גנץ כי אין לו את הרוב הדרוש בקואליציה כדי לאשר אותו, בשל התנגדות מפלגות העבודה ומרצ.

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה בתחילת החודש בישיבת סיעת המפלגה כי היא ואנשי המפלגה יתנגדו לאישור שכפי שעשתה בעצמה בישיבת הממשלה. גם במפלגת מרצ נוטים להתנגד לחוק. בערוצים הרשמיים מוסרים כי המפלגה טרם החליטה בנושא, אבל חברי כנסת טענו כי לא יתמכו בחוק במתכונתו הנוכחית. "יש מקום להידברות בין כל חלקי הקואליציה כדי להעלות את שכר משרתי החובה ולמצוא פתרון הוגן לשאלת הפנסיה", אומר ח"כ מוסי רז.

בינתיים, לגלובס נודע כי נוכח ההתנגדויות שהושמעו עוד באותה ישיבת ממשלה באוגוסט, שר הביטחון העביר לשרים המתנגדים חומרים במטרה להראות כי לא מדובר בהעלאה אלא ב"הוזלה והסדרה" של הפנסיות לאנשי הקבע. גנץ אף שלח את יועצו לענייני כלכלה לשיחות של "אחד על אחד" עם המתנגדים הפוטנציאלים במטרה לרתום אותם לעניין.

חברי הכנסת במרצ אישרו את קיום השיחות, וטענו שלא יסתפקו בהצהרת כוונות אלא בשינוי החוק ממש, בהטבה עם חיילי הסדיר ובפשרה מוסכמת. עד כה עלו דרישות בנושאי הבניה, ההסדרה והאלימות ביהודה ושומרון.

גורם נוסף שמחזק את הבלוק החוסם שנרקם עומד במפלגת רע"ם, שמסרבת לתמוך בהצעות חוק של משרד הביטחון בכלל. מחוק הגיוס ועד הפנסיות, לגנץ יש מחסום מובנה בקואליציה בצלמם של ארבעת חברי רע"ם שבולמים כל חוק ביטחוני.

במענה לשאלת גלובס על העיכוב בהעלאת החוק להצבעה, שר הביטחון השיב כי "חוק מתווה הפנסיות יעלה יחד עם חוקים נוספים של משרד הביטחון כמו מתווה השירות וחוק הגיוס ויעבור במושב החורף". בסביבת השר מחדדים כי הציפייה היא שהקואליציה תעמוד מאחורי החלטת הממשלה כלשונה וכין אין כוונה להתפשר על הנוסח. גם ראש הממשלה בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן הבהירו כי הם תומכים בתוכנית שהוצגה על ידי גנץ. אבל בסביבת יו"ר כחול לבן, מתחילים לאבד סבלנות. "אם כל אחד עושה מה שהוא רוצה בקואליציה הזו, כך תנהג גם כחול לבן", אומר גורם בסביבתו של גנץ. מטעמו של שר הביטחון גם נעשתה פנייה למזכיר הממשלה שלום שלמה שאמון על שימון המערך הקואליציוני הרעוע.

מהלך נוסף שנרקם בימים אלה במטרה לרכך את מפלגות השמאל בקואליציה הוא הגדלת שכר חיילי החובה. משרד הביטחון, אגף כוח אדם בצה"ל ומשרד האוצר מנהלים בעת האחרונה דיונים על הגדלת שכרם של חיילי הסדיר נוכח הביקורת הקשה שספגו בנושא, ולאחר הסדרת סוגיית הגדלות הרמטכ"ל לפנסיות של אנשי הקבע. עדיין לא ברור מה יהיה היקף ההגדלה ומתי תיכנס לתוקף, אבל גורמים המעורים במגעים אומרים כי הכוונה היא למצוא תקציב שיאפשר העלאה כבר במהלך 2022.