האם הקרן החדשה מממנת בעשרות מיליוני ש' מאבק על מתווה הכותל?

מי מממן את המאבק על אופיו של הכותל? כשהטענה עמומה, גם התשובה • המשרוקית של גלובס

"מתווה הכותל" שאמור לאפשר לרפורמים וקונסרבטיבים להתפלל ברחבה נפרדת במקום, חוזר בשבועות האחרונים לכותרות. זאת, על רקע הצהרות של שרים כי הם נוטים לאמץ את המתווה שכבר אושר ב-2016, אך הוקפא תוך זמן קצר. כשחבר הכנסת משה ארבל מש"ס נשאל על כך הוא יצא נגד המתווה וטען כי "כל האירוע הזה ממומן במיליונים, עשרות מיליונים, על ידי הקרן החדשה לישראל".

אמירתו של ארבל מעלה כמה נקודות מעניינות לבדיקה, אך היא גם עמומה וכללית. למה הכוונה ש"האירוע", כלומר המאבק על מתווה הכותל, ממומן בעשרות מיליונים? באיזו תקופת זמן מדובר? ואם יתברר שהדבר נכון, מה זה בעצם אומר? הרי ארגונים שונים תורמים למטרות ציבוריות שונות, בהתאם להשקפת עולמם, כל הזמן.

פנייה לח"כ ארבל לא ממש סייעה לפזר את הערפל. הוא שלח לנו קישור לדוח מ-2018 של ארגון "חותם", ארגון דתי ש"פועל במטרה להשיב את היהדות למרכז סדר היום הציבורי". בדוח, שכותרתו "מי מושך בחוטים - השפעת הקרן החדשה לישראל על הציונות הדתית", פורטו פעילויות הקרן שנועדו, כך לטענת הארגון, "לשנות את זהותה היהודית של ישראל". ומה לגבי הוכחה להיקף הסכומים שבהם נקב ארבל? זה לא מופיע במסמך. החלטנו לעשות את העבודה בעצמנו.

הדוח מזכיר שורה של עמותות וארגונים, בהם התנועה הרפורמית, "נשות הכותל", מרכז יעקב הרצוג ו"עמותת ישראל חופשית", שהשתתפו בהפגנה או בהפגנות ברחבת הכותל, או צירפו את שמם לעתירות שהוגשו לבג"ץ בנושא לאורך השנים. לארגונים הללו יש כמובן שלל פעילויות. לחלקם יש קשר שולי למאבק הספציפי בכותל, ואחרים עוסקים גם בו וגם בנושאים רבים אחרים.

ובכל זאת, כמה כסף קיבלו הארגונים הללו מהקרן החדשה? הלכנו לשנת 2019, השנה האחרונה שלגביה יש נתונים. כל הארגונים שמוזכרים בדוח קיבלו יחד בשנה הזאת כ-430 אלף דולר, שהם 1.5 מיליון שקל. רחוק מאוד מעשרות המיליונים שעליהם דיבר ארבל. אבל ארבל לא נקב בתקופת זמן. וכאמור, גם לא ממש הגדיר את "האירוע" שעליו הוא מדבר. המאבק של "נשות הכותל" כדי שיותר להן להתפלל במקום נמשך כבר כמה עשורים.

החלטנו ללכת עוד אחורה. אם בודקים את המספרים החל מ-2010 מגלים כי הקרן החדשה העבירה בממוצע בכל שנה כ-2.5 מיליון שקל לארגונים הללו. כשסוכמים מקבלים נתון של 27 מיליון שקל בעשור (2010-2019). או, במילים אחרות, אפשר גם להצדיק את טענתו של ארבל שמדובר ב"עשרות מיליונים".

בשורה התחתונה: דבריו של ארבל דורשים הקשר. כלל הארגונים שמעורבים, בדרך כזאת או אחרת, במאבק סביב מתווה הכותל, מקבלים בממוצע כ-2.5 מיליון שקל בשנה מהקרן החדשה. אך הם עוסקים בנושאים רבים ומגוונים, ולחלקם קשר מועט יחסית ל"אירוע" של מתווה הכותל. לאורך עשור קיבלו הארגונים הללו מהקרן 27 מיליון שקל.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: משה ארבל
מפלגה: ש"ס
תאריך: 14.11
ציטוט: "כל האירוע הזה [של מתווה הכותל] ממומן במיליונים, עשרות מיליונים, על ידי הקרן החדשה לישראל"
ציון: דרוש הקשר

חבר הכנסת משה ארבל מש"ס התראיין ב-14.11 לרדיו כל חי ונשאל על ידי המראיין אבי מימרן על ההצהרות האחרונות של חברי הממשלה, שהבטיחו לאמץ את מתווה הכותל ולאפשר ליהודים רפורמים וקונסרבטיבים להתפלל במקום. "כל האירוע הזה ממומן במיליונים, עשרות מיליונים, על ידי הקרן החדשה לישראל", האשים ארבל.

בדקנו כמה כסף תרמה הקרן החדשה לישראל לארגונים הקשורים למאבק הרפורמים בכותל.

ראשית נציין כי אמירתו של ארבל די כללית ועמומה. הוא לא מסביר למה הוא מתכוון כאשר הוא אומר "האירוע הזה", הוא אינו מציין טווח שנים שבהן תרמה הקרן את הסכומים עליהם הוא מדווח, וגם לא מפרט למי ניתן הכסף ולאיזו מטרה בדיוק. בתגובה לפניית המשרוקית, ארבל שלח קישור לדו"ח משנת 2018 של ארגון "חותם", ארגון דתי ש"פועל במטרה להשיב את היהדות למרכז סדר היום הציבורי". בדו"ח, שכותרתו "מי מושך בחוטים – השפעת הקרן החדשה לישראל על הציונות הדתית", פורטו פעילותיה של הקרן שנועדו, כך לטענת הארגון, "לשנות את זהותה היהודית של ישראל".

בפרק העוסק במאבק של התנועה הרפורמית על מקום תפילה בכותל המערבי, אליו הפנה אותנו דוברו של ארבל, מוזכרים שורה של עמותות וארגונים, בהם התנועה הרפורמית, "נשות הכותל", מרכז יעקב הרצוג, עמותת ישראל חופשית ועוד. כל אלו, נטען בדו"ח, השתתפו בהפגנה אחת או כמה הפגנות ברחבת הכותל, או צירפו את שמם לעתירות שהוגשו לבג"ץ בנושא לאורך השנים. חשוב לציין, לשלל הארגונים האלו שורה של מטרות מוצהרות ופעילויות שאינן קשורות כלל לכותל. לחלק מהארגונים יש קשר משני ושולי לגמרי עם המאבק של הזרמים הפלורליסטים על הזכות להתפלל שם.

המאבק של "נשות הכותל" נמשך ברציפות כבר מסוף שנות ה-80, אך מתווה הכותל, אותו אישרה ממשלת נתניהו ב-2016 לפני שחזרה בה, נמצא בשיח הציבורי שנים ספורות. ארבל נשאל בראיון על אותו מתווה, ובתשובה התייחס ל"אירוע הזה" ככזה הממומן במיליוני שקלים. "המשרוקית" בדקה את הדוחות הכספיים של הקרן החדשה בעשור האחרון, משנת -2010 ועד 2019, והמירה את הסכום המדווח בדולרים לפי שער הדולר הממוצע לאותה שנה.

לפי דיווחי הקרן, כל הארגונים המוזכרים בדו"ח של חותם קיבלו בשנת 2019 כ-427 אלף דולר, שהם 1.5 מיליון ש"ח. נשות הכותל קיבלו פחות מ-38 אלף דולר, והתנועה הרפורמית בישראל קיבלה 226 אלף דולר, אך כאמור המאבק על מתווה הכותל הוא רק אחד מיני נושאים רבים בהם עוסקת התנועה. עמותות וארגונים נוספים שנבדקו הם נאמני תורה ועבודה, מכון יעקב הרצוג, חדו"ש, קולך ואלול.

ב-2018 סך התרומות של הקרן לארגונים אלו הסתכם בכ-2.2 מיליון ש"ח. ב-2017 – 2.58 מיליון, וב-2016 3.8 מיליון. מ-2010 ועד 2015 תרמה הקרן קצת יותר מ-2.5 מיליון שקלים מדי שנה לכלל הארגונים הללו. סיכום של עשר השנים האחרונות מראה כי הקרן העבירה בסך הכל קצת פחות מ-27 מיליון שקל לארגונים שהוזכרו בדו"ח - שעליו מתבסס ארבל - ככאלה המעורבים ב"אירוע" הכותל.

לסיכום, הקרן החדשה לישראל תרמה בעשר השנים האחרונות כ-27 מיליון שקל לארגונים שהוגדרו על ידי ארבל ככאלה המעורבים במאבק על הבטחת רחבת תפילה לזרמים יהודים פלורליסטים בכותל המערבי. בעוד ארבל טען שדובר ב"עשרות מיליונים" שנתרמו במסגרת ה"אירוע", הוא לא ציין באיזו תקופת זמן ולאילו מטרות בדיוק. הארגונים שהזכיר הדו"ח אותו ציטט ארבל עסוקים במגוון פעילויות, ולא ניתן לדעת איזה אחוז מהתרומות שקיבלו מהקרן הוקדשו להגשת בג"צים וארגון הפגנות בנושא מתווה הכותל. על כן דבריו של ארבל דרושים הקשר.

תחקיר: אורי כהן