גנץ וליברמן סיכמו: העלאת שכר חייל החובה תוקדם לינואר 2022

לאור הביקורת הציבורית על התוספת לפנסיה של אנשי הקבע ועל רקע איומים של חברי קואליציה להתנגד לאישורה, הודיעו שר הביטחון ושר האוצר על הקדמה בשנה של תוספת השכר לחיילי הסדיר, זאת למרות שהתוספת לא נכללת בתקציב המדינה ל-2022

שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

לאור הביקורת הציבורית על אישור תוספת הרמטכ"ל לפנסיות של אנשי הקבע ואי העלאת שכר חיילי החובה, החליטו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ להקדים את מתווה העלאת שכר חיילי החובה בשנה ולהחילה כבר מ-2022, אף שהמימון לכך לא מופיע בתקציב המדינה שאושר בכנסת. לפי הסיכום, שכר חיילי החובה המכונה "דמי הקיום" יועלה ב-50% החל מינואר 2022.

עלות המהלך מוערך בכ-900 מיליון שקל והוא ימומן הן מתקציב הביטחון והן מתקציב נוסף שיובא על ידי משרד האוצר. דמי הקיום של כלל הלוחמים יעלה לכ-2,463 שקל, לעומת כ-1,600 שקל כיום; דמי הקיום של לוחמי החוד יועלו בשנה השלישית לשירות לכ-3,048 שקל, לעומת כ-2,000 שקל כיום; דמי הקיום של תומכי הלחימה יועלו לכ-1,793, לעומת כ-1,200 שקל כיום; ודמי הקיום של החיילים העורפיים יועלו לכ-1,235 שקל, לעומת כ-850 שקל כיום.

ההערכה היא כי הבאת ההחלטה כעת, שנה לפני התכנון המקורי, נועדה בין השאר להסיר את ההתנגדות של חלק מסיעות הקואליציה למתווה הפנסיות לאנשי הקבע האמור לקבל בקרוב את אישור הממשלה.

אתמול דיווחנו בגלובס כי מרצ והעבודה מציבות מכשולים בדרך לאישור הזה והעלו דרישות שונות משר הביטחון כדי לאפשר את העברת החלטת הפנסיות בממשלה.

שר הביטחון בני גנץ: "אנחנו מביאים היום החלטה שעושה צדק עם אלו שמשרתים, ושיש לה השלכות משמעותיות על בניין הכוח בצה"ל והמשך קיומו כצבא העם. מדובר בצורך לאומי, שמתחבר לצורך להביא רפורמה רחבה בשירות בצה"ל"

שר האוצר אביגדור ליברמן: "החלטה זו מביאה לידי ביטוי את האחריות והחובה שלנו כהנהגה כלפי אלו שתורמים למדינה ומבטאת מדיניות של שינוי סדרי עדיפויות שהממשלה הזו מובילה, ובכך מצטרפת לשורה של צעדים שנכנסו לתוקף עם העברת התקציב האחרון, לרבות תוכנית 'ממדים ללימודים', 'מיגון הצפון' והסדרת תוכנית 'נפש אחת'".

הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי: "ההחלטה על העלאת דמי הקיום לחיילים היא חלק משמעותי מתוכנית רחבה לטיפול בחיילי החובה מיום גיוסם, עד ליום שחרורם ומעבר לכך. התוכנית כוללת, בין היתר, הגדלת המעטפת הכלכלית התומכת את תנאי השירות והמחיה של החיילים הבודדים ואלו הנזקקים לסיוע כלכלי. כמו כן, הגדלה ותקצוב של תוכנית ׳ממדים ללימודים׳ המכפילים את היקף הזכאים למלגה".