מכירות דירות בארה"ב: על המסלול לשנה הטובה ביותר מזה 15 שנה

מכירות בתים קיימים בארה"ב עלו ב־0.8% באוקטובר, הקצב המהיר ביותר מאז ינואר

נדל''ן במיסיסיפי, ארה"ב / צילום: Shutterstock
נדל''ן במיסיסיפי, ארה"ב / צילום: Shutterstock

מכירות בתים בארה"ב עלו באוקטובר 2021, בעת שקונים המשיכו להתחרות על מספר מוגבל של דירות למכירה.

מכירות בתים בנויים עלו באוקטובר ב־0.8% לעומת החודש לפניו לקצב שנתי לאחר התאמה של 6.34 מיליון, הקצב המהיר ביותר מאז ינואר, כך אמרו אתמול (ב') באיגוד מתווכי המקרקעין. עדיין, המכירות ירדו באוקטובר ב־5.8% לעומת השנה הקודמת, בזמן שהשוק היה בשיאו לתקופה זו.

שיעורי ריבית נמוכים על משכנתאות עודדו גל גדול של ביקוש לבניית בתים מאז שהחלה מגפת הקורונה. באותה עת, מספר הבתים בשוק נותר קטן, ובתים חדשים הרשומים למכירה לעתים קרובות נחטפים במהירות.

מכירות בתים לרוב דועכות אחרי הקיץ. משפחות רבות לא רוצות לעבור דירה בזמן שנת הלימודים, והקונים לעתים קרובות נותרים בבית במזג־אוויר קר ובעונת החגים. המחירים הגבוהים גם מרחיקים חלק מהקונים. המחיר החציוני של בית למגורים עלה ב־13.1% באוקטובר לעומת השנה הקודמת, כך נמסר מאיגוד המתווכים, למחיר של 353,900 דולר.

ועל אף כל זאת, השוק נמצא על המסלול לרשום את המכירות החזקות ביותר מזה 15 שנים, כך אמר לורנס יון, הכלכלן הראשי באיגוד המתווכים. "שוק הדיור נותר חזק" בגלל ששיעור הריבית נותר נמוך, שוק המשרות חזק, וערך שוק המניות עולה, אמר.

שוק הדיור המשוגע מלפני שנה התייצב. אבל המכירות עדיין גבוהות ממה שהיו בתקופה שלפני המגפה. קונים רבים שנדחקו לשוליים בגלל המחירים העולים במהירות עשויים לקפוץ בחזרה לשוק אם יראו סימנים של האטה, כך אומרים כלכלנים ומתווכי נכסים.

כלכלנים שה"וול סטריט ג'ורנל" ערך ביניהם סקר צפו ירידה של 1.4% במכירת של בתים לא חדשים, שמהווים את רוב שוק הדיור.

מחירי הבתים עדיין עולים במהירות, והמחסור במלאי דירות גורם לקונים רבים להיכנס למלחמות התמחרות. אבל עליית המחירים האטה לעומת מוקדם יותר השנה. כמעט 15% ממודעות על בתים למכירה קיצצו את המחיר באוקטובר, לעומת 7.9% שקיצצו מחיר באפריל, על־פי Zillow Group.

בתאני היל הופתעה מהמחירים כשהחלה לחפש דירה במזרח איידהו באוגוסט עם החבר שלה, טייסון בייבי. היה להם תקציב של 275 אלף דולר, והרבה מהבתים בטווח המחיר הזה היו במצב גרוע, אמרה היל. "להוציא כמעט 300 אלף דולר על בית שצריך הרבה עבודה נשמע לי משוגע, אבל זה השוק כרגע", אמרה.

הזוג מצא בית בריגבי, איידהו, שנרשם מחדש למכירה כמה פעמים אחרי שהצעות קודמות כשלו. הם קנו אותו בספטמבר תמורת כ־225 דולר.

השוק נותר מהיר בקצבו, ובתים רבים נמכרים מעל מחיר המודעה. הבית הטיפוסי שנמכר באוקטובר היה בשוק 18 ימים, לעומת 17 ימים חודש לפני כן, נמסר מאיגוד המתווכים.

היו 1.25 מיליון בתים למכירה בסוף אוקטובר, ירידה של 0.8% מספטמבר ושל 12% מאוקטובר 2020. בקצב המכירות הנוכחי, המלאי של דירות בשוק בסוף אוקטובר מספיק ל־2.4 חודשים.

השוק התחרותי גורם למוכרים פוטנציאליים רבים לא להעלות מודעות למכירה על בתיהם, כך אומרים מתווכים. "הבעיה היא שאנשים רבים לא רוצים למכור כי הם לא יודעים לאן יעברו", אמר מארק ג'ונסון, מנכ"ל משרד תיווך הנכסים JPAR Real Estate.

השוק תחרותי במיוחד ברמות המחיר הנמוכות יותר, רמה בה קונים שיש להם מעט כסף מזומן עשויים להידחק החוצה על־ידי משקיעים או רוכשי דירות במזומן. כ־24% ממכירות הבתים באוקטובר נקנו במזומן, לעומת 19% בשנה הקודמת, נמסר מאיגוד המתווכים.

כמות הקונים פעם ראשונה בשוק ירדה ל־29%, לעומת 32% בשנה הקודמת. מכירות בתים קיימים עלו מחודש לחודש במרכז מערב ארה"ב ב־4.2% ובדרום ב־0.4%.

פעילות הבנייה גברה בגלל הביקוש הרב, אבל קבלני בנייה מתמודדים עם עיכובים במשלוח חומרים ומחסור בפועלי בניין. התחלות בנייה, המודדות את קצב בניית בתי המגורים בארה"ב, ירדו ב־0.7% באוקטובר לעומת ספטמבר, כך נמסר בשבוע שעבר ממשרד המסחר. רישיונות לבנייה למגורים, שיכולים לשמש כאינדיקטור לבניית בתים בעתיד, עלו ב־4%.

ניוז קורפ, בעלת ה"וול סטריט ג'ורנל", מפעילה את האתר Realtor.com ברישיון מאיגוד המתווכים הלאומי.