ארדואן ממשיך להילחם על הריבית, והלירה הטורקית מתרסקת לשפל

12.7 לירות לכל דולר אמריקאי: עוד שפל נרשם בשער הלירה הטורקית, לאחר שהנשיא ארדואן המשיך להגן על מאבקו להורדת הריבית • ארדואן: "טורקיה תנקוט צעדים נגד מי שינצל את חולשת המטבע להעלאות מחירים לא הוגנות"

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

הלירה הטורקית ממשיכה לשבור שיאים שליליים, כאשר היא צונחת היום ב-10% לשפל של כל הזמנים, כאשר היא נסחרת בשעות אחר הצוהריים בשער של 12.7 לירות לכל דולר אמריקאי. המטבע מגיב לנאומו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן אתמול, שבמסגרתו הגן על מאבקו להורדת שיעורי הריבית כדי להגביר את הצמיחה הכלכלית ויצירת מקומות עבודה.

ארדואן אמר בעבר שהריביות הן "השטן" וגם אתמול הבהיר כי טורקיה נטשה את המדיניות הישנה שמבוססת על עלויות אשראי גבוהות ומטבע חזק למען האטת האינפלציה, ובמקום זאת מתעדפת כעת השקעות גדולות יותר, יצוא ויצירת מקומות עבודה.

בעוד שרוב הבנקים המרכזיים מדברים על הידוק המדיניות מכיוון שההתאוששות העולמית מעוררת זינוק במחירים, הבנק המרכזי בטורקיה הוריד מאז ספטמבר את שיעור הריבית ב-4 נקודות אחוז (מ-19% ל-15%) - וזאת על אף אינפלציה שמשתוללת הרבה מעבר ליעד המדיני ועומדת על 20%.

ארדואן דובק בעמדתו, בניגוד לעמדת מרבית הכלכלנים בעולם, שלפיה עלויות אשראי גבוהות גורמות לאינפלציה במקום לבלום אותה. "אנחנו שמחים לראות שהריבית של הבנק המרכזי נשמרת נמוכה" הוא אמר בנאומו, אך יש לציין שאין הרבה אפשרויות הצבעה אחרות שכן ארדואן נוהג לפטר חברים בוועדת המדיניות המוניטרית שמתנגדים להורדות ריבית כדי שיתאפשר לו להוציא לפועל הקלות נוספות.

"טורקיה תפעל נגד עליות מחירים בלתי הוגנות ובלתי מוסברות על ידי אלה המשתמשים בלירה החלשה כתירוץ", הוסיף ארדואן, וציין כי "אנחנו יודעים היטב מה אנחנו עושים עם המדיניות הנוכחית, למה אנחנו עושים את זה, מהם הסיכונים שהיא טומנת בחובה ומה נשיג בסוף".