חברת המתכות איסכור מנפיקה על בסיס תוצאות שיא כדי לצמצם את החוב לבנקים

קרן קדמה שואפת לבצע את ההנפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל - פי 4 מהשווי שבו רכשה את איסכור • מייעדת כ-15 מיליון שקל "לתשלום בונוס לנושאי משרה ועובדים"

מפעל איסכור / צילום: אייל פישר
מפעל איסכור / צילום: אייל פישר

גם יצרנית ומשווקת המתכות איסכור מתקרבת להנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסה המקומית, עם פרסום טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה. על פי ההערכות איסכור שואפת לגייס כמה מאות מיליוני שקלים, לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שלפיו נרכשה על-ידי בעלי השליטה הנוכחיים בה, בראשות קרן קדמה, לפני כשלוש שנים בלבד. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי ומנורה מבטחים.

מטיוטת התשקיף עולה, כי בכוונתה של איסכור לעשות שימוש בכספי ההנפקה "לצורך צמצום עלויות המימון והקטנת החוב הבנקאי", בהיקף של כ-150-350 מיליון שקל, ולייעד כ-15 מיליון שקל מכספי ההנפקה "לתשלום בונוס הנפקה לנושאי משרה ועובדים".

איסכור, המעסיקה יותר מ-400 עובדים, הוקמה בשנת 1973 על-ידי כור תעשיות וחברת פלדה מדרום אפריקה, ומאז הקמתה פעלה בתחום המתכות והפלדות.

במסגרת פעילותה מייבאת החברה מתכות ופלדות, מעבדת מתכות ומוכרת ומפיצה מתכות ופלדות, וכן עוסקת בפעילויות של גילוון מוצרי פלדה ומספקת תבניות פלדה ואביזרים נלווים לבנייה מתועשת.

נרכשה ב-2018 תמורת 380 מיליון שקל

ביולי 2018 רכשה קרן הפרייבט אקוויטי קדמה, יחד עם מאיר קדוש ואליהו אליקים, את איסכור מידי קבוצת מקסטיל הזרה תמורת 380 מיליון שקל, ומפרטי טיוטת התשקיף עולה כי ההנפקה תכלול גם הצעת מכר של נתח מהחזקותיהם של קדוש ואליקים. עוד שותפה באיסכור גם פועלים אקוויטי של בנק הפועלים.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה נהנתה איסכור מעלייה במחירי חומרי הגלם, שהובילה לעליה במחירי מוצריה, כך שהכנסות מחצית השנה טיפסו ביותר מ-30% והגיעו לכ-430 מיליון שקל.

אחרי שיפור משמעותי ברווח הגולמי והתפעולי, הרווח הנקי של איסכור למחצית השנה הסתכם ביותר מ-60 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-2 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

כפי שאיסכור מציינת בטיוטת התשקיף, "מחירי המתכות והפלדות בעולם בשנים האחרונות מתאפיינים בתנודתיות רבה, ולהם השפעה מהותית על תוצאותיה העסקיות של הקבוצה ועל רווחיותה".

"מגמת עלייה במחירי המתכות והפלדה"

בתחילת השנה שעברה מחירי המתכות והפלדות בעולם "חוו ירידה על רקע פרוץ משבר הקורונה", אולם לפי איסכור, מהרבעון האחרון של 2020 "ניכרת מגמת עלייה במחירי המתכות והפלדות, אשר המשיכה גם בשנת 2021". עוד לפי איסכור, עלייה "בכמות ובהיקף של הפרויקטים בתחום התשתיות והבינוי מובילה לצריכה מוגברת של פלדה, ומכאן לדרישה מוגברת למוצרים ולשירותים שהחברה מספקת".

לאיסכור "פיזור לקוחות רחב", עם יותר מ-2,000 לקוחות, בעיקר מענפי התעשייה, הבנייה, תשתיות, חקלאות ומסחר, אף אחד מהם לא אחראי על יותר מ-3% מהכנסותיה. איסכור מעריכה, "לפי אומדן פנימי", כי חלקה בשוק המתכות והפלדות בישראל עומד על כ-20%-25%. בין מתחרותיה היא מזכירה את חברת סקופ הבורסאית, הנסחרת בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל, אחרי זינוק של כ-130% במנייתה מתחילת השנה.

60 מיליון שקל - הרווח של איסכור במחצית הראשונה, לעומת הפסד בתקופה המקבילה

430 מיליון שקל - ההכנסות במחצית, עלייה של 30% מהתקופה המקבילה