אדם טבע ודין: "עובדים על הצעת חוק לביטול חברת קצא"א"

המנכ"ל עמית ברכה הצהיר כחלק מפאנל בוועידה הבינלאומית לאנרגיה ועסקים כי הארגון מקדם את החקיקה על רקע העסקה להגדלת היקפי שינוע הנפט דרך מפרץ אילת • יו"ר קצא"א, ארז כלפון: "מוטחות בנו טענות פופוליסטיות. מ-1980 לא הייתה לנו שום תקלה במפרץ אילת"

מימין: יו''ר קצא''א ארז כלפון, יו''ר בית זיקוק פז אשדוד עידו רוזוליו, מנכ''ל חברת תש''ן ערן חיימוביץ' ומנכ''ל אדם טבע ודין עמית ברכה / צילום: יעל צור
מימין: יו''ר קצא''א ארז כלפון, יו''ר בית זיקוק פז אשדוד עידו רוזוליו, מנכ''ל חברת תש''ן ערן חיימוביץ' ומנכ''ל אדם טבע ודין עמית ברכה / צילום: יעל צור

בארגון הסביבתי אדם טבע ודין (אט"ד) פועלים יחד עם חברי כנסת שונים לקידום הצעת חוק שמהותה סגירת החברה הממשלתית קצא"א (קו צינור אסיה-אירופה). זאת על רקע הביקורת הציבורית שנשמעת בחודשים האחרונים כלפי "עסקת מד-רד", עליה חתמה קצא"א מול חברה פרטית לפריקת נפט מהאמירויות בנמל אילת, שינועו בצנרת החברה לאשקלון וייצוא שלו למדינות שונות. כך הצהיר מנכ"ל הארגון, עמית ברכה, כחלק מפאנל בנושא משק הדלק שהתקיים בוועידה הבינלאומית לאנרגיה ועסקים, בו השתתף גם יו"ר קצא"א, ארז כלפון, שפתח את הדיון ושהיה הראשון להתייחס לעסקה.

לדבריו כלפון, למרות הכיוון הברור של אנרגיות מתחדשות, על פי כל ההערכות בשני העשורים הקרובים ההישענות תהיה על דלקים פוסיליים, כאשר לפי ההערכה שלו מדובר בתקופה ארוכה מכך. לדבריו, בכדי לעמוד בפעילות הזו קצא"א צריכה להיות ערוכה שכל מתקניה יהיו מתוחזקים בצורה הטובה ביותר, כאשר היא מחויבת להגדיל את הפעילות המסחרית שלה, וכחלק מכך נחתמה "עסקת מד-רד", "שגם עושה חיבור לאמירויות, וגם נותנת לישראל להיות במקום אחר מבחינה גיאופוליטית, וגם מאפשרת לישראל להיות האב אנרגטי בין ים סוף לים התיכון ונותנת למדינת ישראל ביטחון אנרגטי. צריך לזכור שמדינת ישראל לא יכולה להישען רק על נמל אחד בים התיכון והיא חייבת עוד נמל בים סוף".

"חברה שהובילה לאסונות סביבתיים בעבר"

לאחר כלפון דיבר ברכה, שאמר שהוא רואה את הדברים "180 מעלות הפוך", ואמר כי באט"ד חושבים כי יש דרך אחרת שתשמור על הסביבה ותביא לביטחון אנרגטי למדינה: סגירת החברה הממשלתית קצא"א. "אנחנו מקדמים היום חוק לביטול קצא"א שחברי כנסת שונים עמלים עליו כיום. זו חברה שהובילה לאסונות סביבתיים בעבר ולאסון הסביבתי הגדול ביותר אי פעם בישראל - אסון עברונה מ-2014", אמר ברכה שהוסיף כי ל"עסקת מד-רד" אין שום קשר לביטחון אנרגטי לישראל. "העסקה הזו בין חברה ממשלתית ישראלית לחברה פרטית אין לה שום יד ורגל בביטחון האנרגטי לישראל. אני משער שבימ"ש העליון יבטל אותה (לפני כמה חודשים עתר הארגון נגד קיום העסקה, וכחלק מההליך המדינה טרם הגישה את עמדתה. ג"ל) כי היא לא קיבלה את אישור ממשלת ישראל לפי חוק החברות הממשלתיות". ברכה אמר כי ברור לו כי המדינה תמשיך עדיין להזדקק בשנים הקרובות לנפט, אך "מהלך שכזה יקטין את הפוטנציאל לנזקים סביבתיים".

כלפון שקיבל בהמשך את האפשרות להגיב, כשנשאל האם הוא היה רוצה לסגור אדם טבע ודין, אמר "אני לא סוגר אף אחד, ומכבד כל ארגון. אבל לא באתי לענות על טענות פופוליסטיות". לאחר מכן ביקש להדגיש כי, "קצא"א היא חברה בטוחה. בדוח של הגנת סביבה כתוב שמ-1980 לא הייתה לנו שום תקלה במפרץ אילת. אלפי אניות פוקדות גם את נמל אילת וגם את אשקלון ללא שום תקלה. הצינור שלנו נבדק פעם בחמש שנים על ידי רובוט חכם, והצינור תקין ובטוח. קצא"א תמשיך לספק ביטחון אנרגטי למדינת ישראל, 85% מהדלק הפוסילי במדינה נכנס באמצעות קצא"א. זה לא קשור ל'עסקת מד-רד' או עסקה אחרת. מדינת ישראל צריכה ותמשיך להזדקק לכניסת דלק ותזקיקים בשגרה ובחירום".