תום ליבנה רוצה להשתלט על שוק התמלול העולמי והחברה שלו שווה כבר 2 מיליארד דולר

חמישה חודשים בלבד אחרי הגיוס הקודם, הסטארט-אפ ורביט, שמפתח פלטפורמת תמלול לווידיאו ואודיו, מגייס שוב לפי שווי כפול • "לא תכננו לגייס כסף בשום צורה, אבל כשנותנים לך אתה לוקח", אומר המנכ"ל והמייסד תום ליבנה • "אמרנו למשקיעים שהם יצטרכו להציע כפול כדי שהדירקטוריון יאשר וזה מה שקרה"

תום ליבנה, מייסד ומנכ''ל ורביט / צילום: שלומי יוסף
תום ליבנה, מייסד ומנכ''ל ורביט / צילום: שלומי יוסף

בסך הכל חמישה חודשים חלפו מאז הודיע הסטארט-אפ ורביט, שמפעיל פלטפורמת תמלול, על גיוס של 157 מיליון דולר. והנה, עכשיו, ורביט שוב מגייסת סכום תלת סיפרתי ועוד לפי שווי כפול מהפעם הקודמת, במקום מיליארד דולר, 2 מיליארד דולר.

"לא תכננו לגייס כסף בשום צורה, אבל כשנותנים לך אתה לוקח", צוחק תום ליבנה, מנכ"ל ומייסד ורביט. "קרן Third Point השקיעו סכום קטן בסבב הגיוס הקודם שלנו, ראו את הביצועים העסקיים ורצו לקנות יותר החזקות. אמרתי להם שהדירקטוריון לא יאשר מכירה אם הם לא יציעו פי שניים לפחות, אז הם הציעו שווי גבוה פי שניים והדירקטוריון אישר".

במסגרת העסקה הנוכחית, קרן הגידור הניו יורקית Third Point השקיעה 200 מיליון דולר, כאשר משקיעים ותיקים של החברה - הקרנות ורטקס, Disruptive AI, North 40, מור בית השקעות - ומשקיעה חדשה - TCP - הוסיפו עוד 50 מיליון דולר. מתוך 250 מיליון הללו, 150 מיליון ילכו לחברה עצמה ועוד 100 מיליון ילכו לרכישת החזקות של משקיעים מוקדמים בוורביט וגם עובדים עם ותק של שנתיים ומעלה בחברה (סקנדרי). "אני היחיד שלא מכרתי החזקות", אומר ליבנה, "כי אני בטוח שהחברה תהיה שווה הרבה יותר בעתיד".

אובר של מתמללים

ורביט הוא אחד הסטארט-אפים המעניינים שפועלים בישראל כיוון שהמודל העסקי שלו אינו כולל רק מכירת תוכנה כמקובל, אלא משלב בין טכנולוגיה לשירות אנושי, מה שיוצר סוג של אובר למתמללים. ורביט עובדת עם מעל 2,000 לקוחות בתחומי האקדמיה, המשפט והמדיה ומציעה להם שירותי תמלול של וידיאו ואודיו. בין הלקוחות נמנים ערוצים כמו CNN ו-NBC לצד אוניברסיטאות כדוגמת הרווארד, סטנפורד, לונדון ביזנס סקול וקרוסרה. כ-98% מעבודות התמלול שמבצעת ורביט הן באנגלית ולפי ליבנה הכנסות החברה יגיעו ל-100 מיליון דולר השנה, קפיצה של פי שישה לעומת 2020.

בצד הטכנולוגי ורביט מפתחת תוכנה שמתמללת אוטומטית קבצי וידיאו ואודיו. אך אותה תוכנת תמלול אינה מספקת רמה מושלמת, במיוחד כשהיא צריכה להתמודד עם מבטאים שונים והמון מונחים מקצועיים. לכן ורביט מעסיקה רשת של 35 אלף מתמללים פרילנסרים ב-120 מדינות. המתמללים הפרילנסרים מתקנים את המערכת האוטומטית ומשלימים מקומות שלא ניתנים לזיהוי על ידי המכונה כדי להגיע לתקן של 99% דיוק, שדרוש לחלק מהלקוחות גם כדי לעמוד בחובות הרגולציה.

לא פחות חשוב מכלי התמלול האוטומטי, ורביט בנתה מערכת לקליטה ולהעסקה של מתמללים כפרילנסרים. אותם פרילנסרים צריכים להירשם, לעבור מבחן באנגלית ובהתמודדות עם תמלול ואז הם יכולים לגשת לעבודות תמלול שנפתחות במערכת. לכל עבודה שהם לוקחים יש דד-ליין להשלמתה שיכול להיות אפילו תוך שעה וחצי והמתמללים צריכים לתקן את הטקסט שהפיק המחשב לפי הקריטריונים של ורביט.

לאחר שביצעו משימה של תיקון התמלול, עובר עליה מפקח ונותן ציון מ-1 עד 5 על פי רמת הדיוק. מאוחר יותר גם הלקוחות של ורביט מדרגים את איכות התרגום. טעויות כמו איות מילה לא נכון או החסרת אות גדולה בתחילת מילה, מובילות להורדת ציון. כאשר שמירה על ציון נמוך, מתחת ל-3, יוביל לאורך זמן לחסימת החשבון לעבודות חדשות.

ורביט משלמת למתמללים פעמיים בחודש על העבודות שעשו דרך פייפאל, כאשר התמחור הוא פר דקה מוקלטת לרוב. התשלום משתנה על פי הציון של אותו המתמלל (ציון גבוה מוביל לשכר גבוה יותר פר דקה), סוג העבודה ופרמטרים נוספים. בחוות דעת של 46 מתמללים באתר התעסוקה האמריקאי Indeed, מקבלת ורביט ציון ממוצע של 3.2 מתוך 5, כאשר התלונה העיקרית היא שכר נמוך, שנראה כמו הסטנדרט בתעשייה, וחוסר יכולת להשתמש בוורביט בתור משכורת עיקרית אלא כהשלמת הכנסה בלבד. זהו לא ציון גבוה אך הוא עדיין גבוה יותר משל המתחרה של ורביט, Rev.com , שהציון הממוצע שלה הוא 2.7 בלבד. לעומת זאת שירות התמלול האנושי, TranscribeMe, מקבל ציון גבוה יותר של 3.7. כרגע ורביט לא מגייסת מתמללים חדשים בניסיון לייצר יותר עבודה למי שכבר רשומים במאגר.

תלונות על שכר בתעשייה

מרכיב מעניין נוסף באסטרטגיה של ורביט הוא התמקדות ברכישות של חברות תמלול הפועלות בשיטות מסורתיות יותר המתבססות על מתמללים אנושיים. עד היום ביצעה ורביט שתי רכישות כאלה, הגדולה מביניהן הייתה של חברת הכתוביות לטלוויזיה האמריקאית VITAC תמורת כ-50 מיליון דולר.

לדברי ליבנה, ורביט חתמה כבר על מזכר הבנות לשתי רכישות נוספות ובאופן כללי מתכננת 20-25 רכישות בשלוש השנים הקרובות. "אנחנו מסתכלים על דרך העבודה שלנו ומשווים אותה לשיטות העבודה בחברות הנרכשות, שעדיין מתבססות על אקסל. זה עוזר לנו להבין את עוצמת השיבוש שהבאנו לשוק. יש כאן הבדל של שמיים וארץ", אומר ליבנה. "החברות שאנחנו רוכשים לא צומחות יותר כי אין להן יכולת לתמלל יותר דקות, הן הגיעו לשיא הקיבולת . לאחר הרכישה, אנחנו פונים ללקוחות של אותן החברות ומודיעים להם שמעכשיו אפשר לשלוח אלינו כמה תמלולים שהם צריכים".

ורביט הוקמה ב-2017 על ידי ליבנה, אריק שלף וקובי בן צבי. שלף ובן צבי היו האנשים הטכניים שבנו את המערכת של ורביט בתחילת הדרך, אך כיום אינם פעילים בחברה ומכרו את החזקותיהם. החברה מעסיקה כיום 470 עובדים בישראל, אוקראינה וארה"ב.

שוק התמלול העולמי של אודיו צפוי לגלגל כ-32 מיליארד דולר עד 2025, אך פועלות בו חברות מסוגים שונים. באפריל הודיעה מיקרוספט על כוונתה לרכוש את חברת ניואנס (Nuance) תמורת כ-20 מיליארד דולר. ניואנס מפתחת מערכת לתמלול אוטומטי בשם דרגון שמיועדת לשימוש על ידי רופאים, כדי לאפשר להם לתעד פגישות בקלות ובמהירות. לפי הסטטיסטיקה, 43% מהזמן של רופאים מושקע בתיעוד. לחברה יש שירות של תמלול אנושי אך היא צפויה למכור אותו כחלק מהשלמת הרכישה על ידי מיקרוספט כדי להתמקד במנוע הבנת שפה. ורביט אינה עוסקת בתחום הרפואי, לפחות לא כרגע.

חברה אחרת שמציעה תמלול אוטומטי היא Otter.ai שהתפרסמה בשל ממשקים עם זום, מיקרוספט טימס וגוגל מיט, המאפשרים לתמלל את שיחות הווידיאו ולשלוח לכל המשתתפים. חברה דומה יותר לוורביט היא Rev.com שגם היא משלבת תמלול ממוחשב ואנושי. Rev הוקמה ב-2010, גייסה 30 מיליון דולר עד היום ועובדת עם אוניברסיטאות כמו דיוק ו- UCLA, לצד גופים כמו CBS, לפי אתר האינטרנט שלה. ב-2019 ספגה Rev ביקורת לאחר שהורידה את שכר המינימום למתמללים מ-45 ל-30 סנט לדקת אודיו. בסרטוני יוטיוב של מתמללים בוורביט מוצג שכר שמתחיל גם כן בכ-30 סנט לדקת אודיו.

בגיוס הקודם אמר ליבנה כי המטרה של ורביט להפוך לחברה ציבורית עוד ב-2022, אך לאור הגיוס הנוכחי לדבריו הטווח להנפקה כזאת מתרחב. "בסופו של דבר המשקיעים רוצים לראות נזילות, אבל הגיוס הזה נותן לנו יותר זמן להתכונן להנפקה ולעשות אותה בזמן הנכון עבורנו. אני מאמין שזה יקרה בטווח של 18 החודשים הקרובים", אומר ליבנה.