שינוי כיוון? השקל רשם תנודה קיצונית מול הדולר והאירו

בהמשך למסר מבנק ישראל לגבי האינפלציה, בעוד העלאת הריבית מתרחקת, השקל נחלש בחדות ביום מסחר סוער כשברקע הדולר בעולם עלה לשיא של שנה • הדולר היציג זינק ב-1.8% ל-3.168 שקלים; האירו היציג קפץ ב-1.5% לרמה של 3.551 שקלים

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock, Lord King
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock, Lord King

השקל נחלש בחדות מול סל המטבעות לאחר הייסוף המהיר שנרשם בחודש החולף, וזאת בהמשך להאטה בקצב האינפלציה - מה שמוריד את הלחץ להעלאת ריבית בישראל, על רקע הירידות בשוקי המניות מעבר לים, ועל רקע התחזקות הדולר בעולם לשיא של שנה.

הדולר קפץ ב-1.86% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.168 שקלים, וזאת אחרי שבמהלך המסחר היום הדולר קפץ בעד 2.3% לרמה של 3.18 שקלים; האירו עלה ב-1.5% לרמה של 3.551 שקלים; הליש"ט עלה ב-1.8% ושערו היציג נקבע על 4.232 שקלים.

חולשת שוק המניות בימים האחרונים תרמה גם היא להיחלשות השקל. גורם משמעותי שתורם להתחזקות השקל בימים של עליות בשווקים - גידורי המוסדיים את השקעותיהם בחו"ל - ממתן את הלחץ על השקל נוכח הירידות בשוקי המניות. מדדי המניות בניו יורק רשמו השבוע אתנחתא ונסוגו מרמת שיא כל הזמנים, בעוד מדד הנאסד"ק סגר אמש יום שני ברציפות של ירידות. נזכיר כי כששוקי המניות הגלובליים עולים, חשיפת המוסדיים למט"ח עולה מבחינה טכנית, והיות שהחשיפה של הגופים הללו כבר ברמות שיא, המוסדיים נוטים למכור דולרים בתקופות של עליות בשוקי המניות כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח. המצב הפוך כאשר השווקים יורדים, במיוחד כשבשנה האחרונה הקורלציה בין שוק המניות האמריקאי לבין שער הדולר מול השקל הייתה גבוהה מאוד.

לא מן הנמנע כי שינוי הכיוון בשוק המט"ח שהביא להיחלשות השקל בכ-2% מול הדולר בשבוע האחרון, נרשם על רקע הדברים של בכירי בנק ישראל לתקשורת על רקע נתוני האינפלציה באוקטובר שהצביעו על האטה בקצב האינפלציה. בבנק ישראל אומרים כי יש כעת מנעד רחב יותר לפעולה בטרם ינקוט הבנק בצעד של העלאה של הריבית על-מנת לרסן את האינפלציה. בנקים אחרים בעולם, כמו פולין, צ'כיה וניו זילנד נאלצו להעלות ריבית בשל אינפלציה משתוללת, בישראל המצב שונה. אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, חזר השבוע בראיון לגלובס על ההבדל שבין ישראל למדינות הללו והדגיש כי האינפלציה נמוכה לעומתן ולערכת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל האינפלציה צפויה לרדת בהמשך כך שהם לא ממהרים לשנות את המדיניות המוניטרית.

בהודעת הריבית השבוע בנק ישראל הביע ביטחון לגבי זמניותה של האינפלציה, ולא ייחס לדרמה שנרשמה באוקטובר בשוק המט"ח משנה חשיבות, מלבד האימרה כי "הבנק ממשיך לפעול בהתאם למצב המשק ולהמשך הפעילות הכלכלית". נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, הדגיש בראיון לרויטרס כי בנק ישראל לא ממהר להעלות את הריבית מכיוון שהאינפלציה תחת שליטה. לדברי הנגיד, לבנק המרכזי יש "יותר דרגות חופש" אחרי שקצב האינפלציה הואט באוקטובר מ-2.5% ל-2.3%. לדבריו, בנק ישראל לא מנסה לשנות את המגמה של השקל אלא לאפשר לכלכלה להסתגל לשינויים.

בבנק ישראל כתבו כי הוועדה המוניטרית תמשיך לנהל מדיניות מרחיבה לאורך זמן, בהתאם לקצב הצמיחה, התעסוקה ותוואי האינפלציה. בהקשר זה, נתוני הצמיחה ברבעון השלישי היו נמוכים מהצפי (2.4%), אך יחד עם הרבעון השני וזה הרביעי, הצמיחה השנה צפויה להגיע מעל ל-6% לפי בנק ישראל. לגבי האינפלציה כאמור קצב עליות המחירים צפוי להתמתן לפי בנק ישראל, ושיעור האבטלה התייצב סביב 7%. הגורמים הללו עשויים לאפשר לבנק ישראל להמתין עם העלאה של הריבית מעבר לצפוי, אחרי מדינות אחרות בעולם, מה שמחליש את הלחץ לייסוף השקל החזק.