"יכולים לצייר תמונה של פתיחת שמיים, אבל זה לא באמת. לא הגענו ל־10% מהעבודה ב־2019"

דוד ברנטל, בן 57 מתל אביב • מזה 11 שנה בעלי משרד עצמאי IGT SPECIAL TOURS (המשתייך לקבוצת IGT. Israel & Global Travel) • "לקחתי מהשנה הזו דברים שקשורים לבריאות הנפש, אבל אני גם יודע שמהמכה הכלכלית שחווינו לא נוכל להתאושש" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דוד ברנטל / צילום: תמונה פרטית
דוד ברנטל / צילום: תמונה פרטית

מזה 11 שנים שדוד ברנטל עוסק בתיירות. הוא פועל כמפעיל תיירות נכנסת, כלומר מי שאמון על בניית טיול מא' ועד ת' לתיירים שמגיעים במסגרת מאורגנת. "למעשה זה לפני א', כי אנחנו פוגשים את הקבוצות עוד לפני ביקורת דרכונים ודואגים לכל פיפס בשהות שלהם בארץ".

ברנטל הגיע לתיירות מעולמות הטכנולוגיה. "מהר מאוד גיליתי עולם שלם ומיוחד, שביר ורגיש וסגור בעולמו. כל התכונות הללו הקצינו בקורונה. בשעה שהעולם יצא לחל"ת אנחנו כבר ידענו מה זה כי אחרי כל אירוע ביטחוני היה נכפה עלינו חל"ת לאור הביטולים שהיו מיידים. היו מקרים שהשיקום אחרי אירוע ביטחוני ארך גם שנה".

עיקר הקבוצות שמביא ברנטל לישראל נמנות על ידידי ישראל, ורובן מגיעות מאיטליה. השבוע אמורה להיכנס קבוצה ראשונה אחרי שנה וחצי, וברנטל רק מקווה שלא יהיה ביטול של הרגע האחרון. אי הוודאות הפכה לשגרת חייו והאירועים הביטחוניים שהתרחשו בירושלים יכלו בקלות להוביל לעוד ביטול. עוד אחד מיני רבים שהוא חווה בתקופת הקורונה.

בתחום הקבוצות ובעיקר כשמדובר בטיול שמאורגן מתחילתו ועד סופו, הספונטניות לא בתמונה. הטיולים מאורגנים שנה ושנתיים מראש. באמצע מרץ 2020 כשנאסרה כניסת זרים לישראל, הפעילות נעצרה. כלומר העיסוק היה בביטולים או למעשה בדחיות. זה הגיע בדיוק במומנטום החיובי ביותר שחוותה התיירות בישראל "נערכנו לשבירת כל השיאים ב-2020. העסק שלי הכפיל את עצמו מדי שנה".

ואז זה נעצר "בסגר הראשון קניתי גיטרה וכעבור חצי שנה הצטרפתי להרכב רוק שבו אנחנו מופיעים עד היום. בהמשך, בגיל 57 הלכתי ללמוד תנועה וכוריאוגרפיה בסטודיו אדמה במכללת ספיר. חזרתי לעבוד גם שכאין תיירים כי בתחום שלנו מסתכלים קדימה וכי היינו צריכים לעסוק בביטולים, עבדנו אבל לא הרווחנו כסף וזה לא פשוט בכל כך הרבה רמות". ברנטל נפרד משלוש העובדות של המשרד, "אחת מהן חזרה לרבע משרה, אני עובד ללא שכר" ואף העתיק את מיקומו לחצר ביתו בתל אביב.

גם מתווה הכנסת התיירים לישראל שנכנס לתוקפו החודש לא ממש פתח את הסכר. המתווה, נזכיר קובע כי התיירים צריכים לעמוד בתנאי התו הירוק הישראלי בנוגע לכמות מנות החיסון ומועד קבלתן

"אני מבין את החשיבה של המדינה בגיבוש המתווה אבל עבורנו הוא מקשה ומאתגר. יכולים לצייר תמונה של פתיחת שמיים לתיירים, אבל זה לא באמת. עוד לא הגענו להיקף של 10% מהעבודה ב-2019. שמו לנו שלשלאות מאוד כבדות על הרגליים בלי שום סיוע קדימה, המדינה תומכת כיום בכלל הסקטורים במידה שווה אבל ההבדל שהם כבר מתנהלים ללא הגבלות".

גם התיירים נרתעים מהמתווה "יש שאומרים שידחו את הביקור בישראל בשנה ויבחרו ביעד שפחות מגביל ויותר ידידותי. בדיוק כפי שהיה אחרי פיגועים שהרגילו אותנו לרמה מסוימת של ביטולים, אבל לא ככה".

למשוואה הזו מצטרפת מעמסה נוספת לענף והיא הדולר והאירו הנחלשים מול השקל "אנחנו מרוויחים עמלות בדולרים אז גם זה נשחק. תייר שעומד בתנאי התו הירוק ונניח שהוא מתגבר על החשש הביטחוני שעלה השבוע מחדש יחשוב פעמיים בגלל עלויות החופשה בישראל שעכשיו יקרה יותר. זה נושא שעוד לנו את היכולת להעריך את מידת הנזק שהוא גרם. אנחנו חשופים מכל כיוון ונמצאים בצומת דרכים לא ברורה ומאוד מבולגנת רק המציאות תגיד לאן זה הולך".

ובתוך כל זה מנין אתה שואב את היכולת להיות אופטימי? "אני חי בענף מאוד ציוני. אנחנו מרגישים שאנחנו מייצגים את ישראל בתערוכות בעולם, אנחנו מביאים קבוצות של אגודות ידידים שיש בהן הרבה אהבה לישראל. לקחתי מהשנה הזו דברים שקשורים לבריאות הנפש, אבל אני גם יודע שמהמכה הכלכלית שחווינו לא נוכל להתאושש".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il