לקראת שת"פ: שר הטכנולוגיה המצרי נפגש עם יו"ר התאחדות התעשיינים

השניים נפגשו בכנס GMIS בדובאי ושוחחו על אפשרות לקידום שיתופי-פעולה בעיקר בתחום ההייטק

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר, ושר התקשורת והטכנולוגיה המצרי, עמר טלאט / צילום: התאחדות התעשיינים
נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר, ושר התקשורת והטכנולוגיה המצרי, עמר טלאט / צילום: התאחדות התעשיינים

שר התקשורת והטכנולוגיה המצרי, עמר טלאט, נפגש ביום שני עם נשיא התאחדות התעשיינים הישראלי, ד"ר רון תומר, בכנס GMIS בדובאי, והשניים שוחחו על אפשרות לקידום שיתופי-פעולה בעיקר בתחום הטכנולוגיה הגבוהה.

לפי תומר, השר טלאט הפגין בידע המעמיק שהפגין בטכנולוגיות ישראליות. השר, מהנדס מחשבים בהשכלתו ואיש עסקים, אמר לתומר כי בתור שר הטכנולוגיה הוא מכיר את היכולות יוצאות הדופן של ישראל בתחום ההייטק, שנהפכה ל"שם דבר" בעולם הטכנולוגיה, וכי הוא ישמח לשיתוף-פעולה רחב בין העמים.

תומר הציע להרחיב את שיתוף-הפעולה, בין השאר באמצעות הסכם הסחר QIZ. עוד הצעה שעלתה היא הרחבת הסחר לתחומים נוספים, בעיקר בתחומים הטכנולוגיים, ולדברי תומר, התאחדות התעשיינים תוכל להוות את הפלטפורמה לשיחות בין הצדדים ולהרחבת שיתוף-הפעולה.

משנת 2004 קיים הסכם ה-Qualified Industrial Zone QIZ, בין ישראל, מצרים וארה"ב. ההסכם יוצר תמריץ לשיתופי-פעולה עסקיים בין חברות מישראל ומצרים על-ידי הענקת תנאים של סחר חופשי, פטור ממכס ומכסה ביצוא המוצר הסופי לשוק האמריקאי. הסחר כיום בין ישראל למצרים עומד על כ-200 מיליון דולר בשנה, כשהיצוא הישראלי למצרים נמצא במגמת ירידה קלה.

ב-2019 היצוא הישראלי למצרים עמד כ- 109 מיליון דולר, והיבוא על כ-75 מיליון דולר. ב-2020 היצוא הישראלי למצרים עמד על כ- 90.6 מיליון דולר, והיבוא של מצרים לישראל עמד על כ-80.4 מיליון דולר, כאשר עיקר היצוא הישראלי מתמקד ביצוא טקסטיל וסיבים, דלקים וכימיקלים, פלסטיק, נייר וקרטון, עיקר היצוא הוא במסגרת הסכם ה-QIZ, והיבוא הוא בעיקרו בתחומי המזון, כימיקלים, עץ ומוצריו, מכונות וציוד חשמלי.