מצרים בדרך לרכוש עוד גז טבעי מהמאגרים בישראל

משרד האנרגיה הודיע כי נחתם מזכר הבנות לבחינת אפשרויות ייצוא של כמויות גז טבעי נוספות למצרים • המזכר נחתם בין שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר הנפט ומשאבי הטבע המצרי, טארק אל-מולא

שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר הנפט ומשאבי הטבע של מצרים, המהנדס טארק אל מולא
שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר הנפט ומשאבי הטבע של מצרים, המהנדס טארק אל מולא

חדשות טובות לשותפויות הגז. אחרי שבחודש שעבר נחשף כי בכירים במשרד האנרגיה מקיימים מגיעים עם גורמים מצריים לבניית תשתית חדשה להובלת גז טבעי למצרים, היום מודיעים במשרד האנרגיה כי חתמו על מזכר הבנות להגדלת ייצוא הגז למצרים. יצוין כי ההודעה איננה נוקבת בכמות גז טבעי שכלולה במזכר ההבנות שנחתם. כיום מצרים רוכשת גז טבעי הן ממאגר תמר והן מלוויתן בהיקף כולל של כ-4.5 BCM לשנה.

רק השבוע התבטא בנושא מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, במסגרת ועידת האנרגיה הבינלאומית, כשאמר כי מצרים תקנה כל כמות גז טבעי שהיא יכולה מישראל. כזכור החברה מחזיקה בנתח משמעותי ממאגר לוויתן ובימים אלה מסיימת למכור את חלק לחברה מאבו דאבי במאגר תמר.

בהודעת משרד האנרגיה כעת נמסר כי "במסגרת מפגש ה-EMGF בקהיר חתמו היום שר הנפט ומשאבי הטבע המצרי, המהנדס טארק אל-מולא, ושרת האנרגיה של ישראל, קארין אלהרר, על מזכר הבנות משותף לבחינת אפשרויות יצוא נוספות של גז טבעי ובעתיד אף אפשרות לייצוא של מימן. הסכם זה מגיע על רקע שיתוף פעולה פורה וחיובי בין שתי המדינות בנושאי אנרגיה בשנים האחרונות, מאז הוקם פורום הגז המזרח ים תיכוני ולאורך כל פעילותו של הפורום". לצד אלהרר נכחו גם בכירים נוספים ממשרד האנרגיה במפגש.

יוזכר כי בוועדת אדירי2 שפעלה עד לפני מספר חודשים, ושמטרתה הייתה לעדכן את מדיניות האנרגיה של המדינה, נכללה בתחילה המלצה להגדלת היקף ייצוא הגז הטבעי מהמאגרים בישראל. עמדה זו זכתה לביקורת נוקבת מצד ארגונים סביבתיים, שטענו כי צעד זה מלמד על ההעדפה שהמדינה מסמנת להגדלת הכנסותיה, על פני התמקדות וקידום פתרונות של אנרגיות מתחדשות.

לאור הצהרות השרה מאז כניסתה לתפקיד באשר לחשיבות של הפקת אנרגיה ממקורות "ירוקים", ואולי בניסיון להתמודד עם אותה ביקורת, בהודעת המשרד כעת באשר למזכר ההבנות נכתב כי "הגז הטבעי הינו דלק מעבר, הפותח את הדרך למעבר לאנרגיות מתחדשות ומקורות אנרגיה נקיים נוספים. שיתוף הפעולה בין המדינות משחק תפקיד משמעותי בהפחתת פליטות פחמן בכל האזור, דרך אימוץ פיתוחים טכנולוגיים במשק הגז".

להודעת משרד האנרגיה צורפו גם הצהרותיהם של אלהרר והשר המצרי. "אנו גאים בשיתוף הפעולה הפורה המביא רווח מהגז הטבעי לשתי המדינות. ברצוני להדגיש את חשיבות המאמץ המשותף להפחתת פליטות החממה, המאפשרות התמודדות עם משבר האקלים לצד הבטחת יציבות אנרגטית באזור. גז טבעי משחק תפקיד משמעותי כדלק מעבר בתקופה הקרובה, בה נעבור מדלקים המביאים לפליטות, לאנרגיה נקייה ולאור הרצון העולמי להגיע לאיפוס פליטות", מסר שר הנפט ומשאבי הטבע של מצרים, המהנדס טארק אל מולא.

ואילו השרה אלהרר מסרה כי ״אנו רואים במצרים שותפה חשובה להבטחת יציבות אנרגטית אזורית והתמודדות משותפת עם משבר האקלים. אני מודה לידידי טארק אל-מולא על הובלת ואירוח הפורום החשוב הזה ועל הנכונות להמשיך ולהעמיק את היחסים בין המדינות בתחום האנרגיה".

בכך מסיימת אלהרר שבוע "בינלאומי" עמוס כאשר רק בתחילת השבוע היא חתמה על הסכם "חשמל תמורת מים" מול בכירים בממשלת ירדן. במסגרת הסכם זה, נזכיר, התחייבה ישראל למכור לירדן עוד 200 מיליון קוב מים בשנה (מעבר לכמות שישראל כבר מוכרת לירדן. ג"ל), ובתמורה תרכוש המדינה 600 מגהוואט חשמל שיופקו מאנרגיות מתחדשות בירדן.