למה משרד הביטחון לא באמת הגביל את NSO והאם תושבי בני ציון ויתרו לגוגל?

משרד הביטחון ידרוש מ-NSO יותר אישורים אבל לא בהכרח יפריע לה למכור ללקוחות חדשים • וגם: מיהן ארבעת החברות הישראליות היחידות שהונפקו השנה ונסחרות מעל השווי שלהן בכניסה לבורסה • השבוע שהיה בהייטק ומדע

משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

עוד שבוע, עוד צרות טריות לחברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO. אחרי התחקיר הבינלאומי על פגסוס שהתפרסם ביולי, הכניסה לרשימה השחורה של הממשל האמריקאי מוקדם יותר החודש והתפטרות המנכ"ל המיועד איציק בנבנישתי (עוד לפני שנכנס לתפקיד בפועל) - השבוע ספגה NSO ירידה בדירוג האשראי של מוד'יס, שסימנה כי הסיכוי שלא תעמוד בתשלומי ההלוואות שנטלה בגובה 500 מיליון דולר גדל. יום למחרת גם קיבלה NSO תביעת פיצויים מחברה קטנה ואלמונית העונה לשם אפל. בכל מקרה, מי שבינתיים לא באמת חוסם את החברה השנויה במחלוקת מלפעול הוא משרד הביטחון, שמסתפק בתיקונים קוסמטיים ברגולציה.

אנחנו עדיין לא בסוף השנה אמנם, אבל כבר אפשר להתחיל לעשות סיכומים ראשונים. 2021 הייתה שנת שיא עם 21 חברות טכנולוגיה ישראליות או בעלות יזמים ישראלים שנכנסו לוול סטריט. נכון לשבוע זה, רק ארבע מאותן חברות נסחרו בשווי גבוה יותר ממה שנכנסו איתו לבורסה וכל השאר ירדו והרבה. הסיבות: החלשות כללית בשוק ואובדן האמון במודל הספאק.

וגם איך בנתה ורביט מערכת לניהול 35 אלף מתמללים פרילנסרים מרחבי העולם שהובילה אותה לשווי מפוצץ של 2 מיליארד דולר וכמה אפשר להרוויח בה לתמלול של דקת אודיו?

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1) מחזיקי האופציות של ההייטק

אודליה פולק מאקסלנס וטל דורי מ-IBI מחזיקים בנאמנות בכ-90% מהאופציות של עובדי ההייטק הישראלי. בראיון ראשון הם מספרים מה קרה בגזרת האופציות בימי הגאות הטכנולוגית האחרונים ולאן זה הולך מכאן. "מתחילת 2020 העברנו יותר מ-3 מיליארד דולר לעובדים ואני משער שזה בערך חצי מהסכום הכולל שעבר אליהם", אומר דורי. "זה גבוה במאות אחוזים מאשר בשנים קודמות, אבל רק קצה הקרחון. יש היום הרבה מאוד עובדים, במיוחד בחברות ישראליות שנסחרות בארה"ב, שיש להם חבילת מניות ואופציות זמינות למכירה, והם לא מממשים אותן. מדובר - רק אצלנו - על סכום של יותר מ-15 מיליארד דולר".

2) השבוע של NSO

מאז פורסם התחקיר הבינלאומי על פגסוס בחודש יולי, חברת NSO גולשת במדרון. השבוע נוספו לרשימת הצרות שלה הורדת דירוג אשראי נוספת על ידי מודי'ס ותביעה מצד אפל, שהחליטה כי נמאס לה לשמוע על פריצות של הטכנולוגיה הישראלית למכשירי האייפון. על אף הביקורת על פעולת NSO מרחבי העולם, במשרד הביטחון לפחות כרגע מסתפקים בצעדים סמליים בלבד נגדה. המשרד ביטל את הפטור מקבלת אישור על פתיחת מו"מ למכירת טכנולוגיית סייבר ליותר מ-60 מדינות (והשאיר כ-30 אחרות ברשימת הפטור), אבל אין זה אומר ש-NSO לא תוכל למכור למדינות שהוסרו מהרשימה.

3) הירידה הישראלית

מתוך 21 חברות טכנולוגיה עם יזמים ישראליים שהגיעו לוול סטריט ב-2021, נכון להשבוע 17 נסחרו מתחת לשווי בכניסה לבורסה, כשהירידה נעה בין 15% (איירון סורס) ל-76% (טוקספייס). ארבעת הצדיקות שעלו מעל ההנפקה הן ארבה שטיפסה ב-5% (היחידה שהתמזגה עם ספאק ונמצאת בצד החיובי), סנטינל וואן עם פלוס 67%, גלובל-אי עם 111% והכוכבת מאנדיי עם פלוס 121%. "שוק המניות במחצית השנייה של 2021 פחות טוב משהיה במחצית הראשונה של השנה והחברות הישראליות סובלות כמו שכל השוק סובל", אומר אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל.

4) אישה אחת מול כל הטק

מרגרטה וסטגאר, נציבת התחרות באיחוד האירופי, כבר הטילה על ענקיות כמו גוגל ואפל קנסות במיליארדי אירו ועכשיו היא מקדמת חוק שיגביל את כוחן באופן חסר תקדים, החל ממתן הזדמנות שווה לכל חנות בפלטפורמה של אמזון, דרך מחויבות לניטור תוכן בעייתי בפייסבוק ועד לאפשרות של פירוק למי שיעבור על הכללים. "אחד המרכיבים הכי חשובים הוא להכריח את הפלטפורמות והשירותים הדיגיטליים לבצע 'הערכת סיכונים אופקית'. כספק שירות עליהם יהיה לספק הערכה האם השירותים שלהם יהוו סיכון כלשהו למשתמשים", וסטגאר מסבירה בראיון לגלובס.

5) תם ולא נשלם

תושבי בני ציון משכו את עתירתם נגד בניית חוות השרתים בסמוך למושב, אך ינסו להעביר את המאבק לערוצים אחרים, כמו פנייה לוועדת הערר המחוזית.

6) אובר למתמללים

ורביט, שהגיעה לשווי של 2 מיליארד דולר, פיתחה תוכנה לתמלול אוטומטי של אודיו, אך לא פחות חשוב בנתה מערכת לקליטה והעסקה של 35 אלף מתמללים פרילנסרים.

7) קוונטין הוא אח

חברת הקריפטו הישראלית SCRT LABS של גיא וניר זיסקינד אמורה להיות מי שתפיק את ה-NFT של התסריט לסרט ספרות זולה, אם הסכסוך בנושא בין טרנטינו לחברת ההפקות יפטר. זה הסיפור שלה.

8) שוק של קונים

רוב החברות הישראליות שנכנסו לבורסה האמריקאית נסחרות כאמור במגמה שלילית וכדי לשנות כיוון הן משקיעות מאות מיליונים מכספי ההנפקה ברכישות משמעותיות.