ספקיות התוכן למגזר החרדי עתרו לבג"ץ נגד משרד התקשורת

ספקיות קווי המידע "ימות המשיח" ו"קרויז תקשורת" טוענות כי נפלו פגמים בהחלטה על הפחתת תעריפי קישורי הגומלין מהם הן מתפרנסות, ודורשות לעכב את ההליך

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

ספקיות קווי המידע "ימות המשיח" ו"קרויז תקשורת", המקיימות עשרות אלפי קווים נייחים המשמשים את עולם התוכן החרדי, עתרו לבג"ץ בעקבות מדיניות משרד התקשורת להפחתה וביטול תעריפי קישור הגומלין בשוק התקשורת. העתירה הוגשה במקביל להגשת התנגדות החברות במסגרת השימוע שעורך המשרד בנושא.

"ימות המשיח" ו"קרויז תקשורת" מספקות וואטסאפ קולי, שיעורי תורה, לימודים מרחוק, מידע לשעת חירום, חדשות, ערוצים דמויי רדיו, תרבות ופעילות בית ספרית כחלופה לזום, ולדבריהן, כמיליון איש עושים שימוש בקווים, אין משפחה חרדית שאין לה וואטסאפ קולי, ואין חרדי בודד שלא נעזר אי-פעם בקווים אלה.

הבסיס הכלכלי לפעילותן של ספקיות אלה הוא חלוקת הכנסות המתקבלות כתוצאה מתעריפי קישורי גומלין גבוהים. המדיניות של משרד התקשורת היא להפחית את התעריפים למינימום ולהעביר את כל השוק למודל של "חייב ושמור", שבו המפעילים לא מעבירים ביניהם יותר קישורי גומלין.

בעתירה מבקשות החברות שמשרד התקשורת יעביר להן את כל הנתונים והמסמכים שעליהם הסתמך בשימוע; שיפרסם את השימוע בכלי התקשורת החרדיים, ולא רק בכלי תקשורת אינטרנטיים שהציבור הרלוונטי שנפגע אינו נגיש להם; שיקיים עימן קדם-שימוע, כפי שקיים עם כל חברות התקשורת וועדת הרבנים בטרם פרסם את השימוע; ושיאריך את המועד המענה לשימוע לאחר קבלת הנתונים והמסמכים, כדי שאפשר יהיה לעדכן את המענה לשימוע.

לדברי העותרות, משרד התקשורת ענה בשלילה לבקשתן והכחיש את הפגישות המקדימות שקיים עם חברות התקשורת, ואף הכחיש שיש חומר נוסף, עבודה כלכלית מטעם משרד התקשורת שכללה נתונים אמפיריים, וגם התקבלו החלטות שלא לשנות את הקש"ג.

בעקבות השלילה הגישו החברות עתירה נגד אופן הניהול הפוגעני של השימוע ובמקביל הגישו מענה כתוב לשימוע. המדינה השיבה בשבוע שעבר לבקשה לצו הביניים וטענה כי לא התדיינה עם החברות בנושא.