השקעה בימים של חוסר ודאות: 5 דברים שצריך להביא בחשבון

לא לפעול מתוך פחד, לא לנסות לתזמן את השוק, לחפש הזדמנויות ולהבין מה רמת הסיכון המתאימה לנו: כמה דברים שכדאי לחשוב עליהם כשהשוק הופך לתנודתי

כך תוודאו שלא תשלמו יותר מדי / צילום: Shutterstock
כך תוודאו שלא תשלמו יותר מדי / צילום: Shutterstock

1. לנשום עמוק

הירידות בשווקים שוב חזרו לתפוס את הכותרות. המסכים נצבעים באדום בשל שלל גורמים: מתזוזות גיאופוליטיות ועד שובה של הקורונה בווריאנט חדש. כמה זמן ימשכו הירידות? מה יהיה עומק הירידות? איך יתנהג השוק כשהכל יירגע? אין לדעת. אי ודאות היא חלק בלתי נפרד מהשקעות, כמו גם הפסדים. ואחד הכללים הבסיסיים בהשקעות הוא שלא ניתן לתזמן את השוק. למעשה, את הנזק הגדול ביותר משקיעים סופגים כאשר הם מנסים לתזמן את השוק: בדרך כלל הם כבר סופגים הפסד, ואז הם יוצאים משוק: פודים את ההשקעה או עוברים למסלול סולידי (לשני אלו אותו אפקט על ספיגת ההפסד), ונשארים בחוץ זמן ארוך ומפסידים את העליות.

לכן, עבור משקיעים שחושבים מה לעשות עם הכסף שמנוהל במכשירי ההשקעה השונים, היא בשלב ראשון לנשום עמוק, ולא לעשות דברים מתוך פאניקה או ניסיון להתחמק מהמשך ההפסד בזמן הקצר.

2. איך יודעים?

איך יודעים בעצם אם אנחנו ברמת הסיכון המתאימה לנו? לשם כך, לא צריך להגיע למשבר: כשבונים את תיק ההשקעות, צריך לעשות זאת תוך חשיבה מעמיקה ולקחת בחשבון קריטריונים כמו זמן ההשקעה שלפניכם, היכולת הנפשית שלכם לספוג הפסדים, וגיוון תיק ההשקעה - האם כולו חשוף לשווקים? האם יש פיזור בין אפיקים שונים בהשקעה? אם עשיתם את כל זה מראש, אז התיק שלכם יספוג ירידות, אבל בזכות הבניה הנכונה שלו, לאורך זמן הוא ישרת אתכם.

אם לא עשיתם את זה מראש וכעת, בלב משבר בשווקים גיליתם שאתם נמצאים בתיק ברמת סיכון שלא מתאימה לכם - גם במקרה זה נשמו עמוק, והתייעצו עם איש מקצוע מה לעשות. דבר זה חשוב בעיקר לחוסכים המבוגרים שצפויים להשתמש בכסף שנחסך למחיה השוטפת בשנים הקרובות.

3. ויתור על הטבות מס

חלק ממכשירי החיסכון טומנים בחובם הטבות מס. אם פדיתם השקעה ממכשיר שנושא הטבות מס - אין דרך להתחרט. כלומר, ניצלתם את ההטבה שמגיעה בעת הפדיון. לדוגמא: אם יש לכם 100 אלף שקל בקרן השתלמות, בה הכספים פטורים ממס רווחי הון, והחלטתם למשוך אותה, ניצלתם את ההטבה.

בהמשך, כאשר השווקים יחזרו לעלות ותרצו להחזיר את אותם 100 אלף שקל להשקעה בבורסה, זה כבר יהיה כרוך במס רווחי הון על הרווחים. לכן, כל פדיון של מכשיר הנושא הטבות מס צריך להיעשות בזהירות רבה, כיוון שהוא איננו הפיך.

4. זה הזמן לפתוח עיניים

משברים, תמיד מייצרים הזדמנויות. איך אפשר לדעת אם לפנינו הזדמנות או מלכודת שאם נשקיע בה נמשיך להפסיד את כספינו? זה הזמן לפתוח עיניים. שימו לב לבשורות שיוצאות מהעולם: מה קורה בזירה הגיאופוליטית, אילו בשורות שומעים בקשר לווריאנט החדש, על אילו מדינות או ענפים זה משפיע. נסו להבין את הסביבה שבה אנחנו נמצאים. שוק ההון מבטא את ציפיות המשקיעים ומושפע מכל הפרמטרים האלו.

נסו אתם לחשוב, איך התפתחויות כאלו ואחרות יכולות להטיב עם התיק שלכם, או להרע איתו. אם יש ענפים שאתם חושבים שלא יתאוששו, או תחומים שלדעתכם, אחרי קריאה ומחקר, הופכים ללא רלוונטיים להשקעה עבורכם, כדאי לחשוב ולעדכן את אסטרטגיית ההשקעות, שוב, בזהירות, ותוך בחירת נקודת הזמן לביצוע השינוי, מתוך הבנה ברורה שאי אפשר לתזמן את השוק.

5. ניצול ההפסדים כמגן מס

מכיוון שאנו מגיעים לסוף שנת המס, הירידות בשווקים יכולות להיות הזדמנות למכור בהפסד השקעות שהגעתם למסקנה שלא מתאימות לאסטרטגיה שלכם לטווח הארוך. מכירה בהפסד מהווה מגן מס, ואם השנה היו לכם רווחים מקריפטו, מנדל"ן, או מכל השקעת הון אחרת - מכירה בהפסד יכולה לקזז את הרווח כך שתשלמו פחות מס. זוהי אסטרטגיה בה במודע מקבעים את ההפסד, על מנת לנצל אותו לתשלום מס מופחת על פי חוק.