הצוללת | פודקאסט

היזם בן ה-57 שהיה לו פתרון אבל לא "בעיה" - ובנה את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

השם TSMC מוכר הרבה פחות מזה של גוגל ופייסבוק, אבל הכוח שלה בשוק לא פחות גדול משלהן • בתוך 30 שנה הפכה חברת ייצור השבבים הטיוואנית למונופול שכל החברות הגדולות - מאפל ואמזון ועד וואווי ואנבידיה - תלויות בשירותיה, ואפילו מגדירות אותה "אוויר לנשימה" • עד כמה גם אנחנו בישראל תלויים בה ומה יקרה בעתיד? • האזינו

מיהם המונופולים הגדולים של ההייטק העולמי? לכאורה התשובה פשוטה, ומדובר בחברות הביג-טק: פייסבוק, גוגל, אמזון, אפל ומיקרוסופט. אבל מתברר שיש חברת טכנולוגיה טייוואנית, שהכוח שלה לא פחות גדול מזה של גוגל או פייסבוק. למעשה, יש אפילו מי שמשווה את התלות של הכלכלה העולמית בה, לתלות העולמית בעבר בנפט מהמזרח התיכון. זו חברה שב-2020 סיפקה יותר מחצי מהזמנות השבבים בעולם. הרבה יותר מיצרניות שבבים ידועות בהרבה, כמו אינטל, וסמסונג. החברה הזו היא TSMC, כלומר: Taiwan Semiconductor Manufacturing.

"זאת החברה היחידה שבאמת מייצרת משהו שנמצא ברשות כל אחד מאיתנו. כך שמבחינת חשיבות יש אוויר ויש TSMC", אמר עליה בעבר ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, אחת מהלקוחות המובילים של הענקית הטיוואנית. מניות TSMC נסחרות כיום לפי שווי שוק של כ-600 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחת החברות הגדולות בעולם. את שנת 2020 היא סיימה עם הכנסות של כ-48 מיליארד דולר.

איך השיגה דווקא TSMC הטייוואנית מעמד כה חזק בשוק השבבים העולמי? זה התחיל מהחזון של המייסד, מוריס צ'אנג - יזם סיני-אמריקאי - שהקים את החברה בשלהי שנות ה-80 כשהיה בן 56. באותה התקופה חברות תיכננו וגם ייצרו את השבבים שלהן בעצמן, כפי שעושה אינטל גם כיום, אך הוא סבר שבעתיד לחברות יהיה צורך בשירות שיתמקד רק באספקט אחד: ייצור שבבים. באותו הזמן היה זה ״פתרון שמחפש בעיה", כפי שהגדיר זאת צ'אנג, כי מעט מאוד חברות תכנון שבבים נזקקו לו. אולם לאורך השנים "הבעיה אכן קרתה״. במילים אחרות, צ'אנג צדק בתחזית שלו לכך שהשבבים שנמצאים היום בכל מכשור שברשותנו - ממחשבים וסמארטפונים ועד מכוניות חשמליות - יהפכו יותר ויותר מתחוכמים וידרשו לכן חברות שמתמחות רק באספקט אחד. חלק מהחברות עוסקות בתכנון השבבים, ואילו אחרות, בייצורם.

TSMC הייתה לחברה הראשונה שהתמקדה רק בייצור שבבים, ללא תכנון שלהם. ב-2013 היא החלה לייצר את מעבדי האייפון ואפל הפכה מאז ללקוחה הגדולה ביותר שלה. מלבד אפל, היום בין לקוחותיה נמצאות חברות ענק כמו אמזון, וואווי, עליבאבא ואנבידיה. עוד לקוחה שלה היא אינטל, שבתחילת הדרך סירבה להשקיע ב-TSMC ולהיות שותפתה לעסקים.

בשל הכוח המונופוליסטי שצברה, והמחסור האקוטי שקיים כיום בשבבים, TSMC מרשה לעצמה להעלות מחירים ובקיץ האחרון הודיעה ללקחותיה שמחירי השבבים יעלו בעד 20%. התייקרות הזו עלולה להתגלגל בסופו של דבר גם אלינו, ציבור הצרכנים.

מה צופן העתיד ל-TSMC ולשוק השבבים? עד כמה גם אנחנו בישראל תלויים בה ומה יקרה אם סין תכבוש את טיוואן? בכל אלה אנחנו עוסקים היום בפרק של הפודקאסט "הצוללת של גלובס".