דברי פאוול ואומיקרון הכבידו: קופות הגמל רשמו תשואה מזערית בנובמבר

בעוד שהבורסה בת"א סיימה את נובמבר בעליות שערים, מרבית המדדים בעולם איבדו גובה • לפי התחזית של מיטב דש, לקופות המנייתיות תשואה שלילית ממוצעת של 0.4%- • הירידות אתמול לבדן גרעו 0.5% מתשואת הקופות הכלליות ו-1% מהמנייתיות

הירידות בשווקים הגלובליים השפיעו על קופות הגמל / צילום: Shutterstock, Monster Ztudio
הירידות בשווקים הגלובליים השפיעו על קופות הגמל / צילום: Shutterstock, Monster Ztudio

חודש נובמבר הסתיים במגמה מעורבת בשווקים הגלובליים, ובעוד שהמדדים בתל אביב טיפסו - העלייה לא הייתה מספיק גבוהה כדי לאזן את הירידות בחו"ל, וקופות הגמל המנייתיות רשמו תשואה שלילית של 0.4%-. כך לפי תחזית ביצועי קופות הגמל וקרנות הפנסיה של מיטב דש.

היום האחרון של נובמבר קלקל את התשואה החיובית שהושגה בקופות הגמל וקרנות הפנסיה עד ל-29 בנובמבר. אתמוך נרשמה נעילה אדומה בניו יורק בעקבות דבריו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שאמר שהלחצים האינפלציוניים אינם "זמניים". "בנקודה זו, הכלכלה חזקה ביותר והלחצים האינפלציוניים גבוהים יותר, ולכן ראוי לדעתי לשקול לסיים את צמצום הרכישות שלנו (אג"ח), אולי כמה חודשים מוקדם יותר", אמר - ומיד הירידות בוול סטריט העמיקו.

זאת, נזכיר, לאחר ירידה חדה בשווקים ביום שישי האחרון לאחר הבהלה מווריאנט האומיקרון. כתוצאה מכך נגרעו 0.5% מתשואת קופות הגמל הכלליות ו-1% באלו המנייתיות. 

קופות הגמל הכלליות השיגו תשואה ממוצעת של כ-0.1% כתוצאה מעליות השערים בשוקי המניות בארץ ובאיגרות החוב הממשלתיות בישראל. הטווח הוא בין תשואה שלילית של 0.2% לבין תשואה חיובית של 0.4%. היום האחרון של החודש קלקל את התשואה החיובית הנאה שהושגה עד 29 בנובמבר, מסביר אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב דש גמל ופנסיה.

לעומת הקופות המניתיות והכלליות, מי שהשקיע במדד השקלי נהנה מהתחזקות המטבע הישראלי לאורך מרבית חודש נובמבר. הקופות השקליות רשמו עלייה של 1.3% בממוצע, כשחלקן אף רשמו תשואה של 1.7%.

 
  

התשואות המאכזבות מגיעות לאחר עליות שערים חזקות מאוד באוקטובר, שהביאו לתשואות יוצאות דופן של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות המנייתיות. לאחר תשואה ממוצעת חריגה של 5.1% באוקטובר, התשואה המצטברת של המסלולים המנייתיים מתחילת השנה הגיעה ל-19.6%, אך הירידות בנובמבר הורידו את התשואה לשיעור של 19.3%. על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב דש חלק מהקופות כבר השיגו תשואה מצטברת של יותר מ-22% ב-11 החודשים הראשונים של השנה.

במסלולים הכלליים והסולידיים יותר, התשואה הממוצעת מתחילת השנה עלתה גם בנובמבר, והסתכמה ב-12.2% לעומת 12% באוקטובר. 

תשואה של 0.2% במסלול לבני 60 ומעלה

הערכת מיטב דש היא שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות יציגו בנובמבר תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת של 0.1%. טווח התשואות של כלל הקופות אמור לנוע במנעד רחב מאוד של בין תשואה שלילית של 0.2% לבין תשואה חיובית של 0.4%.

גם קרנות הפנסיה רשמו תשואות פושרות בחודש שעבר. מסלולי הצעירים, לבני 50 ומטה, העשירים יותר בחשיפה למניות, השיגו תשואה ממוצעת של 0.2% בלבד, כשהטווח העליון של התשואות הוא 0.6%. מתחילת השנה השיג המסלול לבני 50 ומטה תשואה ממוצעת של 13.5% (ירידה קלה לעומת הנתון של אוקטובר, אז היה 13.6%).

המסלול לבני 50 עד 60, הסולידי יותר, רשם תשואה של 0.1% בממוצע, כך שהתשואה הממוצעת מתחילת 2021 עומדת על 12.2% - ירידה של 2 נקודות בסיס בהשוואה לחודש הקודם. במסלול לוותיקים בני ה-60 ומעלה, הסולידי ביותר מבחינת המסלולים תלויי הגיל, נרשמה תשואה ממועצת של 0.2% בחודש ושל 8.6% מתחילת השנה (ירידה של 3 נקודות בסיס).

מגמה חיובית בת"א, ירידות בשווקים הגלובליים

עליות השערים בשוקי המניות בארץ ועליות השערים באיגרות החוב הממשלתיות בארץ תרמו לתשואות הקופות. מנגד, ירידות השערים בשוקי המניות בחו"ל מיתנו את התשואות החיוביות.

בשוק המניות בארץ נרשמו עליות שערים במרבית המדדים: מדד ת"א 35 עלה ב-0.7%, מדד ת"א 90 עלה בשיעור של 2.8%, מדד ת"א 125 עלה ב-1.4% ומדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-0.9%.

לעומת זאת, שוקי המניות המרכזיים בעולם הציגו ירידות שערים במרבית המדדים. בארה"ב נרשמה מגמה מעורבת, כאשר מדד הדאו ירד ב-3.7%, מדד ה-S&P ירד ב-0.8% ומדד הנאסד"ק עלה ב-0.3%. באירופה נרשמו ירידות, כשדאקס הגרמני ירד ב-3.8%, קאק הצרפתי ירד ב-1.6% ומדד היורוסטוקס 50 ירד ב-4.4%. ביפן, מדד הניקיי ירד בשיעור של 3.5%.

ינואר-נובמבר: העליות בת"א גברו על אלה של וול סטריט

בסיכום מינואר עד נובמבר, שוקי המניות בעולם הציגו מגמה חיובית חזקה מאוד - אך כאמור במרבית הקופות והקרנות התשואה מתחילת השנה ירדה במעט לעומת הנתון של אוקטובר.

מינואר עד נובמבר מדד ה-500 S&P עלה ב-21.6%, מדד הדאו ג'ונס עלה ב-12.7% ומדד הנאסד"ק עלה ב-20.6%. גם באירופה נרשמה מגמה חיובית חזקה: דאקס עלה ב-10.1%, קאק ב-21.1% ויורוסטוקס 50 ב-14.4%. ביפן מדד ניקיי עלה בשיעור נמוך בהרבה של 1.4%.

בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה חיובית חזקה שעולה בעוצמתה על העליות שנרשמו בוול-סטריט ובוודאי על מדדי המניות באירופה: מדד ת"א 35 עלה ב-24.3%, מדד ת"א 90 עלה ב-28.1%, מדד ת"א 125 עלה בשיעור של 24.6%.

המדד העולמי של השווקים המתפתחים ירד בשיעור 4.1% בנובמבר וב-6.1% מתחילת השנה.