בעקבות פריחת הנרקיסים ומזג האוויר המושלם: חנוכה הוא הזמן לטייל בנגב

5 מסלולים דרומיים למשפחות עם נוף מפעים, ציורי סלע מסתוריים ובריכות שאפשר לטבול בהן אפילו בחורף

נרקיסים בנחל חצץ / צילום: מיכה ארז
נרקיסים בנחל חצץ / צילום: מיכה ארז

כשד"ר שחר שילה מדבר על הנגב, נדמה שהוא מדבר על אחד מילדיו. כבר חמש שנים שהוא מייעץ למשרד התיירות ושוקד על פיתוח המוצר המדברי בארץ, כדי לארוז את הנגב כאזור תיירות מובחן ולשים אותו על המפה בדיוק כמו טוסקנה, היער השחור או הדולומיטים.

"הישראלים רוצים לנסוע לאן שתיירים רוצים לנסוע", הוא טוען, "ומבחינת יעד אנחנו רוצים למצב את הנגב כמותג טיילות עולמי". למרות שמדובר בשיווק לתיירות נכנסת, תיירני הנגב, תושביו וגם המטיילים הישראלים ירוויחו מהמהלך ומההשקעה של מיליוני השקלים שמושקעים בעניין.

שילה מדבר על סגירת פערים בשלל תחומים - שיפור התחבורה הציבורית אל מסלולי הטיול הרגליים, הנגשת מידע, פיזית ודיגיטלית, פיתוח טיילות כמו טיילת הפסלים על שפת מכתש רמון, סימון מסלולים חדשים וכמובן שדרוג תשתיות לינה, מחניוני לילה ועד בתי מלון. לכבוד החג ולכבוד החלטת הממשלה שאישרה את פיתוח "המוצר הדרומי", קבלו חמישה מסלולים דרומיים למשפחות.

נגב מזרחי - נרקיסים בנחל חצץ

דצמבר הוא יריית הפתיחה לפריחת הנרקיסים, שהם לא רק יפים אלא גם מפיצים ניחוח משכר. ינואר הוא המשכה. אחד ממוקדי הפריחה המפתיעים נמצא בנגב דווקא, בתוואי נחל חצץ שמצפון לישוב מרחב עם. בית הגידול המדברי מאוד לא אופייני לנרקיסים, אבל מסתבר שהשיטפונות בנחל מרווים את הקרקע ודי בשיטפון אחד כדי לעורר את הנרקיסים לפריחה.

שביל שחור פונה מזרחה ובתחילתו חניון לילה נחל חצץ. המסלול לא קשה, אך אינו מעגלי ולכן צריך להגיע לנקודת הפריחה או לתצפית ולחזור בחזרה. כקילומטר מתחילת השביל תפגשו בשילוט המפנה שמאלה לסינגל בורות חצץ. א ם יש לכם זמן, סטו מעט מהדרך וטפסו לגבעה כדי לפגוש במאגורות מים נבטיות. הסימן שלכם בשטח יהיה עץ שצומח מאחד הבורות, שאליהם אפשר גם לרדת, אבל בזהירות!

מכאן שבים לשביל השחור וממשיכים הלאה, ומרגע שחוצים את הפיצול עם הדרך האדומה תפגשו בנרקיסים. בשיא הפריחה מדובר במחזה מרהיב ביופיו שמתנגש עם תפאורת המדבר, אבל זה בדיוק מה שמרומם את הנפש. אם מטפסים עוד קצת מגיעים לנקודת תצפית יפה אל האזור ומכאן שבים בחזרה. בסך הכל 3.5-4 קילומטרים לכל כיוון.

מדבר יהודה - אל בורות המים

העיר ערד נהנית מטבע פראי שמקיף אותה. חלק מהשכונות הוקמו על שלוחות מדבריות שביניהן ואדיות שפורצים אל הטבע כך שאפשר מנקודות רבות בשוליהן, לצאת ולטייל. מהפארק הצפוני שבקצה רחוב חברון, יוצא מסלול מעגלי שמתחיל בסימון שבילים כחול, מתחבר לאדום ומסתיים ברחוב יותם המקביל, ליד פארק יהושפט. זהו מסלול קל עד בינוני, כמעט שישה קילומטרים, ומתאים גם לילדים, והאטרקציה המרכזית לאורכו הם בורות מים מרשימים.

מים במדבר הם לא דבר מובן מאליו, ואוסף הבורות מספר על נחיצות המים באזור, שמשמעותם חיים. בשביל הכחול שגולש לערוץ, יש ארבעה בורות חצובים במרחק לא גדול זה מזה. ביציאה מהערוץ יש בור נוסף ומטרים ספורים לפני המפגש עם השביל האדום נמצאת מאגורת רחמים על גדת נחל דומיה, שמתמלאת מדי שנה במי שיטפונות ומפיחה חיים באזור.

במזלג עם השביל האדום בוחרים בנתיב הימני, שחוזר דרך נחל דומיה, ובהמשך בנחל חסד המתנקז אליו. במפגש של השביל האדום עם דרך ג'יפים שמקבילה לו, ממש למרגלות העיר, יש משמאל ערוץ קטן, שאם תצעדו בו מעט תגלו משמאל את מאגורת חסד.

מכאן ממשיכים עד לפארק ברחוב יותם וממשיכים ישר כדי לחצות גם את רחוב ירושלים ולהגיע לנקודת ההתחלה בפארק הצפוני. המסלול מגוון, יש בו עליות קלות, קניון אבן יפה והבורות הם האטרקציה. עומקם נע בין ששה לשבעה מטרים, ואפשר לראות שרידי תעלות ניקוז שהובילו אליהם את המים.

מכתש רמון - סובב רמון ממצפה לבור חמת 

שביל סובב רמון מקיף את מכתש רמון בתוואי מרהיב של כ-130 קילומטרים המסומנים בסגול. זהו שביל חדש יחסי. חלקו נחנך לפני כחמש שנים וחלקים אחרים רק לאחרונה. הוא מחולק לשמונה מקטעים, שביניהם חניוני לילה למסע אחד מלא.

אפשר לטייל בכל מקטע בנפרד, והראשון מתחיל במרכז המבקרים במצפה רמון ומסתיים בחניון נחל ניצנה, כ-13 קילומטרים שמלווים את המצוק הצפון-מערבי של המכתש, בנוף מפעים. הדרך עצמה לא קשה. רובה מישורית, וראשיתה בטיילת ארוכה ויפה שהיא חלק מהעיר.

בפאתי מצפה רמון עוברים ליד התצפית של הר גמל, ובהמשך ליד בית ספר שדה הר הנגב. עוד הלאה תראו ספסל אבן אל הנוף, תחלפו בשולי חורשת עצים שכתם הירוק שלה מרענן - וזה גם מקום מומלץ לפיקניק, עם שולחנות ומים.

השביל מתרחק ומתקרב אל המצוק, חולף במרומי מעלה רמון, דרך ג'יפים קשה ומאתגרת, ואחריה פונה מהמצוק צפונה לנחל חמת. מכאן נצמדים לשביל הכחול הפוגש את בור חמת הסמוך לכביש. הבור העתיק גדול ומתמלא מדי חורף במים והופך לבריכה נאה.

בימים חמים אפשר לטבול בכיף. כיוון שמדובר במסלול קוי, כדאי לתאם/להזמין הקפצה ממצפה רמון. מי שמעדיף מסלול מקוצר, אפשר להתחיל אותו בבית ספר שדה הר הנגב ואז המסלול יארך כעשרה קילומטרים.

ב-14-22.12 יצא טיול מאורגן, "מיזם גיאופארקי" , בשביל המלא מטעם מו"פ רמון, שכולל הדרכה, מנהלות וכלכלה מלאה. אפשר להצטרף לכל המסע או רק לחלקים ממנו ומדובר בחוויה שמתרחשת פעמיים בשנה ומומלצת בחום. לפרטים: 054-664-6354

הר הנגב - בורות רמליה  

מול הכניסה לעיר עבדת מתנוסס שלט לבורות רמליה, ולצדו שביל שחור. זו הכניסה למסלול הבורות שמפנק אותנו גם בטיפוס להר ערקוב ולתצפית נהדרת. אם יש לכם רכבי שטח, תוכלו להיכנס בשביל השחור עד לבורות ושם לחנות ולהמשיך רגלית. אם לא, אפשר לחנות בחניון של תחנת הדלק בכניסה לגן הלאומי, לחצות בזהירות ולהוסיף כקילומטר וחצי לכל כיוון.

במפגש עם השביל הכחול פונים שמאלה ומתחילים בטיפוס חד אך קצר אל הר ערקוב, שממנו תרוויחו תצפית נהדרת על הסביבה מגובה של 630 מטרים. האזור ידוער בציורי הסלע הרבים שפזורים בשטח על אבני הצור הכהות, ובהם בעיקר בעלי חיים שהיו ככל הנראה חלק מטקסי פולחן של הנבטים שנדדו באזור לפני למעלה מאלפיים שנה.

בנוסף יש בתוואי גם טומולי, קברים עתיקים בני למעלה מ-4000 שנה, שעשויים סלעים ניצבים ומוקפים אבנים ומצב שימורם טוב. השביל הכחול מלווה את קו הרכס ובמפגש עם שביל ירוק פונים ימינה ומתחילים בגלישה מתונה לוואדי.

מכאן השביל ממשיך במגמת ירידה נוחה עד למפגש עם השביל השחור שמחזיר אותנו למכוניות. בתחילת השביל השחור נמצאים בורות רמליה שנחצבו בגדה המערבית של נחל צין בסלע לבן ורך. שתי מאגורות המים העתיקות הן מימי הנבטים אחת גדולה יותר ומרשימה בזכות עמוד תמך מרכזי שבמרכזה, ובשתיהן אפשר להתרשם וגם לטבול ביום נעים. אורך המסלול כשבעה קילומטרים או כעשרה, למי שחונה בתחנת הדלק.

נגב דרומי - קניון נחל עדה

שמורת הנחלים הגדולים שנמצאת על כביש 40 מדרום למכתש רמון, היא שמורה רחבת ידיים עם אינספור מסלולי טיול ברכב, ברגל ובאופניים. אלא שמדובר באזור מרוחק אבל יש בו כמה מסלולים נהדרים ומטוילים פחות. אחד מהם הוא קניון נחל עדה אשר בנחל פארן, מסלול מעגלי עם אופציה לקצר או ארוך שמתאים למשפחות.

בכביש 40, מול חניון הלילה של נחל פארן (ליד המשאבות), פונים מערבה לשביל עפר אדום לכל רכב ואחרי קילומטר וחצי יש חניה. משמאל יוצא שביל רגלי כחול שמתחיל בטיפוס ארוך אל ראש הרכס ובהמשך מתפתל ימינה ומתחיל בירידה מתונה.

כקילומטר מתחילת הירידה, בפיצול השבילים בוחרים בשחור השמאלי (חפשו את הסימון היו מטיילים שהתלוננו שאינו בולט מספיק). השביל יורד מהרכס לכיוון הנחל ובסופו הופך לשביל רחב עם עץ שיטה. במפגש עם השביל הכחול שוב פונים ימינה ונכנסים לקניון עדה היפהפה.

אבני החול בקניון הצר, שבחלקים ממנו יכול לעבור רק אדם אחד, הם מראה מרהיב ובהמשך ממתין לכם גם אתגר כיפי, טיפוס במפלים גבוה ונמוך בסולם ויתדות. גם ילדים יצלחו את ההרפתקה, כדאי להשגיח מקרוב.

השביל הכחול פונה בחדות שמאלה ומלווה את המצוק עד למפגש עם השחור וזהו מקטע מהפנט מלא בנופים במרחבים ובשקט של המדבר. כשפוגשים שוב את השחור ממשיכים על הכחול ובאותה דרך יורדים לחניה - כתשעה קילומטרים.

רוצים לקצר? נוסעים על השביל האדום כארבעה קילומטרים וחצי, ובפיצול עם הכחול פונים אליו שמאלה וחונים. מכאן מתחיל מסלול מעגלי מקוצר מהצד המערבי של הקניון. מתחילים בכחול שחולף בקניון עדה עולים למעלה ובמפגש עם השחור חוזרים למטה למכוניות- פחות משלושה קילומטרים וחצי.

שימו לב: המסלול נמצא בשטח אש חובה לתאם עם הצבא מראש (08-9902926/7).