מקורות מאיימת לפרק מאות אתרים סלולריים בעקבות מחלוקת כספית

חברת המים דורשת לייקר את דמי השכירות שמשלמות חברות הסלולר עבור הצבת אנטנות סלולר באתרים של מקורות, ואילו החברות מבקשות להפחיתם • חברות הסלולר מאיימת שיפנו למשטרה אם מקורות תפרק את האתרים

אנטנה סלולרית / צילום: Shutterstock
אנטנה סלולרית / צילום: Shutterstock

עימות חריף בין חברת מקורות לחברות הסלולריות סלקום, פלאפון ו-PHI (פרטנר והוט מובייל). בעקבות מחלוקת כספית על גובה התשלום עבור השימוש במתקני מקורות, בהם  חברות הסלולריות מקימות אתרים, מאיימת החברה שאם לא יפורקו מאות אתרים סלולריים ברחבי הארץ, היא תפרק אותם בעצמה והחברות הסלולרות יצטרכו לאסוף אותם ממחסניה בחולון. הסכסוך אף הגיע לפתחו של שר התקשורת יועז הנדל שהתבקש להתערב, וכעת הוא בוחן את הנושא.

בין הצדדים ישנו הסכם שהסתיים בסוף מרץ השנה. לקראת סיום ההסכם ניסו הצדדים להגיע להבנות על המשך שיתוף הפעולה. מצד אחד החברות הסלולריות דרשו הנחה משמעותית בדמי השימוש, את מצד שני מקורות דרשה תוספת לתשלום החודשי. התוצאה הייתה שמקורות דרשה לפרק את האתרים, ואילו אחת החברות פנתה במכתב אזהרה מפני השלכות של מהלך כזה.

החברות הסלולריות מחזיקות מאות בודדות של אתרים במתקני מקורות ברחבי הארץ. לצורך הדוגמה, אם נניח כי מדובר ב-200 אתרים והתשלום עבור כל אתר הוא סדר גודל של 6,000 שקל לחודש, יוצא כי מקורות מקבלת 1.2 מיליון שקל כל חודש ובתשלום שנתי 14.4 מיליון שקל.

לטענת חברות הסלולר, אין הצדקה שחברה ממשלתית תגבה סכומים גבוהים, שהיא גובה כדמי שימוש מכיוון שאסור לה לגבותם כשכירות, ומנגד החברות משלמות בנפרד לרשות מקרקעי ישראל עבור השימוש בקרקע. ההסדר נמשך שנים ולמרות שלטענת החברות הסלולריות מדובר בדרישה לתשלום לא חוקי, בפועל הן שילמו אותו וכעת המאבק שלהן מתמקד בגובה התשלום. לטענתן פירוק אתר תקשורת הוא עבירה פלילית ובמידה ומקורות תעשה זאת בכוונתן לפנות למשטרה.

במקורות נדמה שמעדיפים לסיים את המחלוקת במו"מ ולא בתביעות. במקורות גם טוענים שיש שימוש אחר שניתן לעשות עם המבנים האלו, למשל להציב שם פאנלים סולאריים. כך שמבחינתה, החברות הסלולריות יכולות לפנות את אתריהן ולעבור למקומות אחרים מחוץ לשטחה.

ממקורות נמסר בתגובה: "לשמחתנו, הבוקר (ד) הודיעו חברות סלקום ופלאפון שהן חוזרות לאלתר לסידור התשלומים החודשיים השוטפים, ובמקביל ינהלו הצדדים מו"מ להסדרת חוזה קבע. במרץ הסתיים חוזה חמש-שנתי והחל מו"מ מסחרי מחודש, אולם ללא התראה מוקדמת חלק מהחברות בחרו להפסיק את התשלומים החודשיים שלהם. חרף הפסקת התשלום הפתאומית, מקורות המשיכה לשרת את מתקני הסלולר מכל הבחינות, אולם משק המים לא יכול לספוג מציאות שכזו לאורך זמן. לפני מספר שבועות נשלח מכתב התראה במסגרתו החברות התבקשו לסדר לכל הפחות את התשלומים החודשיים שלהם. המכתב זכה להתעלמות, ולכן בימים האחרונים יצא מכתב שני בנידון".