ילן מגנה על תוכניות ההוצאות החברתיות על רקע החשש מאינפלציה גבוהה

שרת האוצר האמריקאית ויושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול מתייחסים לחששות המחוקקים ביום השני של עדויותיהם בקונגרס

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הגנה אתמול (רביעי) על מאמצי הדמוקרטים להעביר את חבילת ההוצאות החברתיות בגובה כ־2 טריליון דולר, מול ביקורת של הרפובליקאים שהמדיניות הפיסקלית שיישמה מוקדם יותר השנה דרבנה את הכלכלה יותר מדי והזינה את העלייה באינפלציה.

"היה לנו סיוע פיסקלי מאוד גדול", אמרה ילן לוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. "התייחסנו למה שהיה סיכון משמעותי ביותר של הידרדרות כלכלית ממושכת", אמרה.

ילן דחתה את החששות שהעלה חבר בית הנבחרים פטריק מקהנרי (רפובליקאי מצפון קרוליינה), הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדה, וחברים אחרים ממפלגתו, שאמרו שממשל ביידן הוציא כסף רב מדי בכך שהקונגרס והבית הלבן אישרו חבילת סיוע של 1.9 טריליון דולר במרץ. ילן אמרה שהחבילה, שאושרה בקונגרס ללא תמיכה של הרפובליקאים, סיפקה תמיכה חיונית למשפחות נאבקות להישאר עם הראש מעל המים בזמן המגפה.

"אינפלציה היא עניין של היצע וביקוש, וזה בהחלט נכון שתוכנית ההצלה האמריקאית שמה כסף בכיסם של האנשים", אמרה ילן. "אבל אם תבדוק את כמות האינפלציה שיש לנו ואת סיבותיה, זה בסך הכל רק אחד הגורמים שעזרו לה לתפוח".

גם הטיפול במשבר האקלים בפנים

ילן הגנה על החבילה ממרץ בזמן שהדמוקרטים עובדים על אישור סופי של הקונגרס להצעת ההוצאות של ביידן על משבר האקלים, טיפול בילדים ותוכניות חברתיות אחרות. הרפובליקאים הצביעו על החבילה ממרץ כהוכחה לכך שהוצאה נוספת תחמיר את האינפלציה.

"התקדמת עם תוכנית הסיוע האמריקאית, שהזהרנו שתגביר את האינפלציה", אמר חבר בית הנבחרים אנתוני גונזלס (רפובליקאי מאוהיו). "את הולכת לעשות בדיוק אותה טעות עם 'לבנות מחדש טוב יותר'", אמר, בהתייחסות לתוכנית ההוצאות החברתיות.

האינפלציה עלתה השנה ב־5% באוקטובר לעומת שנה קודם לכן, על פי המדד המועדף על הפדרל ריזרב - בתוך הביקוש החזק לסחורות ושירותים שהתמודדו עם צווארי בקבוק בשרשרות האספקה הקשורים לפתיחה מחדש של הכלכלה לאחר מגפת הקורונה.

ילן אמרה שהאינפלציה מונעת יותר משינוי בהרכב ההוצאה, יותר לכיוון סחורות ופחות לשירותים, מאשר בגלל סיוע מוגבר של הממשלה.

גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
 גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

ממשל ביידן התאמץ להדגים שהמדיניות שלו תעזור לטפל בנושאי שרשרות האספקה והאינפלציה הגבוהה יותר. במהלך השימוע ביום רביעי אמרה ילן שחבילת ההוצאה החברתית לא תוסיף לגירעון הלאומי או לחוב, תעזור לקדם השתתפות בכוח העבודה ותקל על הקשיים הפיננסיים של משפחות אמריקאיות.

משרד התקציב של הקונגרס, שאינו מפלגתי, מצא שהחבילה תוסיף לגירעון 367 מיליארד דולר על פני עשור, אבל ילן ודמוקרטים אחרים ציינו שההערכה הזו לא כוללת את ההכנסות הצפויות מצעדים בהצעת החוק הקוראים לאכיפה מחמירה יותר של חוקי המס ברשות מס ההכנסה. הבית הלבן ומשרד האוצר העריכו שפעילויות האכיפה האלה ייצרו כ־480 מיליארד דולר בהכנסות על פני 10 שנים, בעוד שבמשרד התקציב של הקונגרס מעריכים שהן יכניסו כ־207 מיליארד דולר.

פאוול: "הסיכונים לאינפלציה גבוהה יותר עלו"

אינפלציה גבוה יותר מפעילה על הפד לחץ להעלות את שיעור הריבית מוקדם יותר שנה הבאה ממה שצפו פקידים בכירים לפני חודשים ספורים בלבד. ילן העידה לצד יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, שאמר שסיכוני האינפלציה גדלו לאחרונה.

"הסיכונים לאינפלציה גבוהה יותר עלו", אמר ביום רביעי. בעוד שהרבה מהלחצים האינפלציוניים השנה עדיין קשורים לגורמים הקשורים לפתיחה מחדש של הכלכלה לאחר המגפה, האינפלציה "התפשטה לתחומים רבים יותר בכלכלה", אמר פאוול.

בשימוע בסנאט ביום שלישי אמר פאוול שהפדרל ריזרב מתכונן לצמצם את מדיניות הכסף הקל שלו מהר יותר ויפתח את הדלת להעלאת הריבית כבר במחצית הראשונה של שנה הבאה. דבריו גרמו לשווקים לרדת ולאגרות החוב של הממשלה לעלות.

יו''ר הפד ג'רום פאוול בסנאט בארה''ב שלשום / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
 יו''ר הפד ג'רום פאוול בסנאט בארה''ב שלשום / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

"נשתמש בכלים שלנו לוודא שהאינפלציה הגבוהה שאנו חווים לא תכה שורשים", אמר פאוול ביום רביעי.

הפדרל ריזרב מתמודד בשאלה איך לקבוע מדיניות בתוך עלייה באינפלציה שהייתה גדולה יותר ונמשכת זמן רב יותר ממה שרוב כלכלני הסקטור הפרטי ציפו. הופעת זן אומיקרון של נגיף הקורונה מוסיפה מידה חדשה של חוסר וודאות בגלל שהיא עלולה להחמיר צווארי בקבוק בשרשרות האספקה.