פי 11 בתוך חודשים: סטארט-אפ הקריפטו הישראלי מגייס לפי שווי 8 מיליארד דולר

פיירלבלוקס, סטארט-אפ לאבטחת קריפטו, מגייס לפי הדיווחים 400 מיליון דולר בהשתתפות קרן סקויה בזינוק גבוה בשווי • השווי של חברות בעולמות הקריפטו והבלוקצ'יין קופץ כשיותר קרנות הון סיכון נכנסות להשקעה בתחומים אלו ועוד גופים פיננסים זקוקים לתשתית לניהול מטבעות דיגיטליים

מייסדי פיירבלוקס, מימין: פבל ברנגולץ, מיכאל שאולוב ועידן עפרת / צילום: יוליה נר
מייסדי פיירבלוקס, מימין: פבל ברנגולץ, מיכאל שאולוב ועידן עפרת / צילום: יוליה נר

התקופה הפרועה של גאות בשוק הטכנולוגיה ממשיכה ליצור קפיצות מדהימות בשווי סטארט-אפים. לפי הדיווח באתר הטכנולוגיה דה אינפורמיישן (The Information), סטארט-אפ הקריפטו הישראלי פיירבלוקס מגייס בימים אלו סיבוב ענק נוסף של 400 מיליון דולר בהשתתפות קרן סקויה, משקיעה קיימת של החברה. סבב גיוס זה צפוי לתת שווי של 8 מיליארד דולר לחברה ולהפוך אותה לאחד הסטארט-אפים בעלי השווי הגבוה בישראל. מפיירבלוקס סרבו להגיב על הדיווח.

אם גיוס זה יושלם עוד החודש הוא יהיה השלישי של פיירבלוקס במהלך 2021. פיירבלוקס, המפתחת תשתית מאובטחת לאחסון והעברת מטבעות ונכסי קריפטו עבור בורסות, חברות תשלומים, בנקים, קרנות גידור, גופי אשראי חוץ-בנקאי וגופים פיננסיים אחרים, הכריזה ביוני על גיוס 310 מיליון דולר לפי שווי 2.2 מיליון דולר.

עוד קודם במרץ השנה גייסה החברה 133 מיליון דולר לפי שווי של כ-700 מיליון דולר. כך שהגיוס הנוכחי, אם וכאשר יושלם, יכול להוות קפיצה של יותר מפי 11 בשווי של פיירבלוקס בתוך חודשים ספורים.

הקרנות החשובות בעולם משקיעות בקריפטו

הקפיצה האדירה בשווי של פיירבלוקס יכולה להיות מוסברת על ידי שתי התפתחויות מרכזיות. הראשונה היא כניסה מסיבית של קרנות הון סיכון מובילות בעולם להשקעות בקריפטו, תחום ממנו התנזרו בעבר. לפי דה אינפורמיישן, כרבע מההשקעות החדשות של קרן סקויה ב-2021 היו בתחום הקריפטו. גם קרן אנדריסן הורוביץ גייסה השנה 2 מיליארד דולר להשקעות בתחומים אלו. קרנות אלו מתווספות לגופי השקעה ייעודיים לעולם הקריפטו שקמו בשנים האחרונות.

התפתחות נוספת היא העניין של יותר גופים פיננסים בבניית תשתית לאחסון ומסחר בקריפטו. כיום אמריקאים קונים ומוכרים קריפטו באמצעות פלטפורמות פינטק אלטרנטיביות כמו קוינבייס, רובינהוד, סקוור או פייפאל, אך גם בנקים וחברות כמו ויזה או מאסטרקארד מתחילות לבנות נוכחות בתחום. כדי לעשות זאת, גופים אלו זקוקים לטכנולוגיה ליצירת תשתית בטוחה כמו של פיירבלוקס.

בגיוס ביוני אמר מנכ"ל פיירבלוקס מיכאל שאולוב לגלובס כי "אנחנו מתחילים לראות אדפטציה רחבה של מטבעות דיגיטליים. יש לזה חלק גלוי וחלק שעדיין סמוי, שאותו אנחנו מכירים מהעבודה שלנו עם 60-70 בנקים בעולם, עם חברות כרטיסי אשראי ושירותי סליקה מובילים על השימוש במטבעות דיגיטליים. יש בתחום הזה אפקט גדול של FOMO".

עליית הטכנולוגיה מבוססת ה-MPC

פיירבלוקס הוקמה ב-2018 על-ידי שלושה יזמים: מיכאל שאולוב, שמכר בעבר את חברת Lacoon Mobile Security לצ'ק פוינט ב-100 מיליון דולר; עידן עפרת (סמנכ"ל הטכנולוגיות), ממייסדי חברת C4 Security, שנרכשה על-ידי אלביט מערכות; ופבל ברנגולץ (סגן נשיא מו"פ), שהיה סמנכ"ל פיתוח בחברת Safend שנרכשה על-ידי Wave Systems. מאז הקמתה גייסה החברה 489 מיליון דולר, ללא הסבב המדובר כעת. רוב מכריע של הסכום כאמור גויס השנה.

פיירבלוקס מפתחת תשתית ארנק קריפטו בטכנולוגיה המבוססת על MPC (חישוב רב-משתתפים בטוח). טכנולוגיה זו מנסה להתמודד עם הפגיעות של המפתחות לארנקי הקריפטו כיום. המפתחות הם סיסמאות המאפשרות גישה לנכסי הקריפטו בארנק של יחידים וארגונים. כיום אובדן או גניבה של מפתח כזה, מובילה לאובדן הקריפטו בארנק.

הסיכון גדול במיוחד כאשר המפתחות נשמרים אונליין במה שמוגדר "ארנק חם". בטכנולוגיית ה-MPC מפרקים את המפתחות לחלקים ומפזרים אותם בין מספר גורמים, כך שהאקר שרוצה לגנוב את המפתח צריך לתקוף גורמים שונים במיקומים שונים באופן סימולטני, משימה מורכבת מאוד.

שתי חברות ישראליות בתחום ה-MPC נמכרו ממש לאחרונה. השבוע הודיעה קוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב וכנראה החשובה בעולם, על רכישת הסטארט-אפ אבטחת הקריפטו הישראלי אנבאונד סקיוריטי (Unbound Security) בסכום תלת-ספרתי של מיליוני דולרים והקמת מרכז פיתוח על בסיסו בישראל.

אנבאונד הוקמה על ידי פרופ' יהודה לינדל שחוקר MPC מאז סוף שנות ה-90 במכון ויצמן ואוניברסיטת בר אילן. מוקדם יותר השנה רכשה פייפאל את הסטארט-אפ קרב (Curv), עוד חברה עם טכנולוגיה מבוססת MPC, תמורת קצת פחות מ-200 מיליון דולר.