המייסד השותף של וויקיפדיה ג'ימי ווילס למד בבית ספר עם חדר אחד

העניין שלו באנציקלופדיות החל לאחר שאמא שלו קנתה אנציקלופדיה לילדים ממוכר דלת לדלת

ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה / צילום: Reuters, Dominic Lipinski
ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה / צילום: Reuters, Dominic Lipinski

ג'ימי וויילס, בן 55, הוא יזם אינטרנט ומייסד שותף של וויקיפדיה, האנציקלופדיה המקוונת שאינה למטרות רווח והושקה ב־2001 הנסמכת על תרומות של המשתמשים. הוא גם מייסד Fandom , חברת אחסון אתרים. עוד בימים שהיית קונה דברים מאנשים זרים שהיו מופיעים בדלת הבית, אמא שלי השקיעה באנציקלופדיות ספרי העולם, אנציקלופדיה לילדים. הייתי אז בן 3.

כילד, הפכתי לקורא נלהב ואהבתי להוציא מהספרייה כרכים של האנציקלופדיה ולבלוע את מה שכתוב בעמודים שלה. כמה מהערכים נכתבו לילדים צעירים יותר וכמה נכתבו לילדים יותר גדולים. אני חשבתי שהכל מעניין.

אמא שלי ואמא שלה ייסדו בית ספר פרטי מרחק נסיעה של 10 דקות מהבית בהאנטסוויל, אלבמה. בבית הספר הקטן הזה, מורים לימדו בחדר אחד ילדים מכיתה א' עד ד' ובחדר אחר מכיתה ה' עד ח'. כילד בכיתה א', הייתי מרותק מהנושאים שלימדו את הילדים היותר גדולים בכיתה שלנו.

גדלתי בבית מלבנים אדומות בחלק הצפון מערבי של העיר. גרנו ליד מרכז החלל מרשל, שם נאס"א עשתה את מחקר הטילים שלה. לפעמים החלון שלנו רעד כשהם עשו ניסויים.

גם לאבא שלי קראו ג'ימי, אבל היה לו שם אמצעי אחר, אז לא נתנו לי כינויי חיבה בבית ספר או הציקו לי. אבא ניהל סופרמרקט מקומי.

בימי ראשון, כשהסופר היה סגור, הייתי הולך איתו לוודא שהמקררים עובדים. זה היה מאוד מגניב להיות בסופרמרקט עם 15 מעברים כשהוא ריק. כל המדפים היו מסודרים ונקיים. הכל היה צבעוני ומדהים.

אמא שלי, דוריס ואמא שלה, ארמה, ניהלו את בית הלימוד. לאמא היה ראש יותר אקדמי מאבא. בסופו של דבר חזרה ללימודים ולמדה להיות רוקחת. בבית, היא הייתה פריקית של גאדג'טים. היינו בין הראשונים בעיר שהיה להם ווידאו בטא. היה לה מנהג לקנות בין הראשונים ותמיד לבחור את הטכנולוגיה שאחר כך הפסידה.

אני חשבתי שללמוד בכיתה אחת גדולה עם ילדים בגילאים שונים זה נפלא. היו רק ארבעה ילדים בכל כיתה. בית הספר פעל בקבוצות קטנות וילדים בכל כיתה עבדו בקבוצה.

המורים בילו זמן עם כל אחת מהקבוצות ופעמים רבות היו בין הקבוצות אינטראקציות. לסבתא שלי היה ביטוי. "כל אחד מלמד אחד". ילדים גדולים יותר פעמים רבות לימדו את הקטנים יותר.

יכולת הקריאה הטובה שלי אפשרה לי להתחיל בבית ספר שנה מוקדם יותר. כתוצאה מזה, תמיד הייתי הכי צעיר בכל כיתה בפער גדול. בכיתה ט', הלכתי לביה"ס רנדולף, בית ספר פרטי קטן המכין ללימודים גבוהים שהיו בו כ־40 תלמידים.

לא הייתי פופולרי במיוחד. קריירת הספורט שלי הייתה חדשה, בגלל שהייתי צעיר מדי ונמוך מדי. אבל הייתה לי קבוצת חברים שהיו ברובם גיקים. היינו דנים בנושאים של גיקים.

אחד הכישלונות שלי שהפך אחר כך ליתרון היה שעשיתי רק מה שעניין אותי. לא בדיוק אסטרטגיה טובה בתיכון. תמיד הייתי שומע מישהו אומר "יש לו פשוט כל כך הרבה פוטנציאל".

הייתי מספיק חכם, אבל לא הבנתי הכל. לדוגמא, הייתי טוב במיוחד במתמטיקה אבל מעולם לא הצלחתי לפצח את הנוסחה לכתוב עבודות באנגלית.

דמיינתי את ויקיפדיה כחברה שיש לה רק עובד אחד 

בגיל 16, סיימתי תיכון, ועשיתי תואר בפיננסים באוניברסיטת אובורן. אחר כך הלכתי ללמוד תואר שני באוניברסיטת אלבמה ועבדתי לקראת דוקטורט בפיננסים מאוניברסיטת אינדיאנה לפני שעזבתי מוקדם ב־1992. עברתי לשיקגו לסחור בחוזים עתידיים.

מחשבים תמיד עניינו אותי. לדוד שלי הייתה חנות מוזיקה כשהייתי ילד אבל בסופו של דבר הוא פתח את חנות המחשבים הראשונה בסוף שנות ה־70, לפני שיצא המחשב האישי של IBM.

אמא, המומחית לגאדכ'טים, קנתה מחשב של איגל, שהיה מעבד תמלילים וכלי לעריכת גיליונות נתונים במכשיר אחד, ואז קומודור. היא עשתה על המחשבים האלה חישוב של כספי המשפחה והמיסים. דוד שלי לימד אותי את יסודות התכנות.

מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס מבקר במתחם האוהלים בשד' רוטשילד בת''א / צילום: רוני שיצר
 מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס מבקר במתחם האוהלים בשד' רוטשילד בת''א / צילום: רוני שיצר

מההתחלה ב־2001, דמיינתי את ויקיפדיה כחברה שיש לה רק עובד אחד העוסק בקידוד. כל השאר ייעשה על ידי מי שהתנדבו לכתוב ולערוך ערכים ולבדוק שהם נכונים.

בהתחלה, אנשים חשבו שאני איזה סוג של קומוניסט זועם המתנגד לעסקים. בסך הכל רציתי להמשיך לקום כל בוקר ולעשות מה שחשבתי שהכי מעניין.

היום אשתי, קייט ואני מחלקים את זמננו בין בית שאנו שוכרים בלונדון ובית שנמצא בבעלותנו במחוז קוסטוולד באנגליה. הילדות שלנו הולכות לביה"ס בלונדון אז אנחנו צריכים להיות שם.

בית הכפר שלנו נמצא על נהר ויש לנו נוף יפה. כשאנו מגיעים ופותחים את הדלת, שתי הילדות שלנו רצות בבית והחוצה אל הגן. כיף להסתכל על זה.

אני חושב שאיבדתי את אנציקלופדיית הילדות שלי. אבא שלי אומר שהיא במחסן, אמא שלי מתעקשת שנמכרה לפני שנים. אחד הימים אני אצטרך לקפוץ לשם ולחפש אותה. לעת עתה, לבנות שלנו יש אייפדים.

ההנאות של ג'ימי

האם אני אוהב לבשל? כן, למשפחה ולחברים. בכפר יש לי מטבח גדול ומאובזר. אני אוהב את סכיני וויסטהוף שלי ואת מכשירי החשמל של סמג.

המטבח שלך? אשתי הייתה תמיד מתנגדת כשהייתי קורה לזה המטבח שלי. כעת היא מכירה בכך שזה המטבח שלי.

האם אני תמיד בודק ערכים בוויקיפדיה? אני לא העורך הכי פעיל בפער ניכר.

ערך ויקיפדיה שיצרת? כתבתי את הערך בוויקיפדה על מסעדת מזולי ליד קייפטאון, בדרום אפריקה. לקח אותי לשם עיתונאי.

האם אני חושש לגבי הדיוק של ויקיפדיה? אנחנו צריכים שתהיה טובה ככל שאנו יכולים, אבל אנו יודעים שהיא לא מושלמת. מצד שני, היא די טובה.