"סלקציה אסורה": האם הסירוב למכור תמונה לצורכי מיסיון הוא אפליה?

מוסד מיסיונרי תובע צלם שאוסר על שימוש ביצירותיו לצורכי מיסיון בטענה שמדובר באפליה מטעמי דת • זאת, בתגובה על תביעת הצלם על הפרת זכויות יוצרים

צילום אוויר של ירושלים כפי שצולם על ידי ישראל ברדוגו, נובמבר 2021
צילום אוויר של ירושלים כפי שצולם על ידי ישראל ברדוגו, נובמבר 2021

ישראל ברדוגו הוא צלם אוויר בינלאומי שמוכר את יצירותיו לכל המעוניין באמצעות החנות האינטרנטית שלו. בחודש אוגוסט 2021 הגיש ברדוגו תביעה בסך 80 אלף שקל נגד "החברה לכתבי קודש" ונגד המנכ"ל ויקטור קלישר. המוסד ללא מטרות רווח, פועל להפצת הנצרות בישראל בשלוש חנויות בירושלים, חיפה ותל אביב. ברדוגו הגיש את התביעה לאחר שגילה כי המוסד המיסיונרי השתמש ארבע פעמים בתמונות העיר העתיקה שצילם, ללא תשלום או מתן קרדיט. ברדוגו דרש פיצוי בסך 80 אלף שקל וצו המורה על הסרת הפרסומים.

"מדיניות לא דמוקרטית"

"החברה לכתבי הקודש" החליטה להגיש נגד ברדוגו תביעה שכנגד. לטענתה, המדיניות של הצלם ברדוגו מנוגדת לחוק "איסור על הפליה במוצרים". בחנות האינטרנטית של ברדוגו נכתב כי "אין לעשות שימוש בתצלומים בפרסומים המכילים תוכן אנטישמי, פורנוגרפי, אלימות או מיסיונריות".

לטענת "החברה לכתבי הקודש", המדיניות האוסרת על שימוש בתצלומים לצרכי מיסיון מהווה "מדיניות פסולה, מפלה ואין לה מקום במשטרים דמוקרטיים". לטענתה, ברגע שברדוגו פתח את שערי החנות האינטרנטית שלו - הוא לא רשאי לבצע סלקציה. בכתב התביעה שכגנד נכתב כי "הנתבע שכנגד אינו יכול לאחוז במקל בשני קצותיו: צד אחד לזעוק שגזלו ממנו את פרנסתו, עשקו אותו, הפרו את זכויות היוצרים... ומאידך התובע בעצמו מפרסם פרסום ועושה סלקציה למי מותר לעשות איזה שימוש ביצירות שלו".

צילום אוויר של ירושלים כפי שצולם על ידי ישראל ברדוגו, נובמבר 2021
 צילום אוויר של ירושלים כפי שצולם על ידי ישראל ברדוגו, נובמבר 2021

עו"ד רייזי לבנהרץ-ברדוגו המייצגת את חברת ברדוגו גרופ בע"מ מסרה בתגובה כי "אנו מעניקים שירותי מדיה ללקוחותינו מבלי לבחון דת או מוצא. בתוך כך וכחברה הפועלת בשוק הבינלאומי אנו לא מאשרים שימוש ביצירות לצרכי אלימות, פורנוגרפיה, והטפה להמרת דת כפי שאסורה בישראל ובמרבית מדינות העולם. תביעת הסרק שהוגשה נגדנו היא בעלת חשיבות שכן היא צפויה להעמיד במבחן את סכום ההוצאות אשר יש לפסוק לזכות בעל דין אשר הוטרד בתביעת בדים".