בנק ישראל | פרשנות

בנק ישראל יצטרך לשחרר עוד חבל לנדל"ניסטים

מה שהתחיל מ"סיוע לקבלנים לעמוד בצורכי המימון המתגברים", הפך דה-פקטו לשפיכת גלונים של שמן לתוך השוק הבוער • די מהר הבנקים הבינו שהם יכולים לחגוג עם הנדל"ניסטים את טירוף המחירים והביקושים בשוק - את שלושת הרבעונים הראשונים של 2021 סיימו הבנקים עם רווח עצום של 14.4 מיליארד שקל

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בנק ישראל בישל את הדייסה, והוא יצטרך לאכול אותה. בשבועות הקרובים קרוב לוודאי שנראה את הפיקוח על הבנקים מזיז עוד קצת את מגבלות האשראי של הבנקים לענפי הנדל"ן השונים - כדי שחלילה הגלגל הנדל"ני לא ייעצר בתקופה כל כך רגישה למשק (תמיד מדובר בתקופה רגישה למשק). ככה זה כשבנק ישראל הוא למעשה מי ששחרר את חבל האשראי הנדל"ני בשנה וחצי האחרונות. ככה זה גם שהבנקים, שמספקים ליזמים אשראי במיליארדי שקלים לרכישת קרקעות במחירים אסטרונומיים, הם אותם הבנקים שמספקים מאוחר יותר אשראי במיליארדי שקלים לרוכשי הנכסים היקרים שקמים על אותן קרקעות יקרות.

בנק ישראל יידחק לפינה? הבנקים מתקרבים לתקרת האשראי לענף הנדל"ן

בשנה וחצי האחרונות - באמתלות שקשורות למשבר הקורונה - הרחיב הפיקוח על הבנקים שוב ושוב את מגבלת החשיפה של הבנקים לענפי הנדל"ן. בבנק התגאו אז כי שדרוג ההקלות ישחרר 18 מיליארד שקל לטובת הענף. על הדרך, בדצמבר 2020 גם הורידו בבנק ישראל את מגבלת ריבית הפריים בנטילת משכנתאות, מה שכמובן סיפק עוד רוח גבית לביקושים הגבוהים ממילא.

מה שהתחיל מ"סיוע לקבלנים לעמוד בצורכי המימון המתגברים, לנוכח הצפי של מחסור בעובדים ועיכובים בבנייה" (הודעת בנק ישראל מאפריל 2020), שאמור היה להיות בעיקר תוספת של מימון שתסייע לשמן צירים ופיגומים תקועים בימים של אי ודאות עצומה בענף שסוחב הלוואות עתק, הפך דה-פקטו לשפיכת גלונים של שמן לתוך השוק הבוער - תוספת של עשרות מיליארדי שקלים שהניעו את הביקושים ואת עליות המחירים בענף הנדל"ן.

די מהר הבנקים הבינו שהם יכולים לחגוג עם הנדל"ניסטים את טירוף המחירים והביקושים בשוק. את שלושת הרבעונים הראשונים של 2021 סיימו הבנקים עם רווח עצום של 14.4 מיליארד שקל - פי 3 מהרווח בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד. תיק האשראי הכולל של חמשת הבנקים עמד בספטמבר 2021 על יותר מ-1.2 טריליון שקל, עלייה של 11% מול ספטמבר 2020 שנבעה בעיקר מהגאות באשראי הנדל"ני - הן ליזמים והן לרוכשי דירות. במקביל, הגאות הזו נהנית מעוד מיליארדי שקלים ששופכים לשוק חברות הביטוח, שמוכרחות לייצר תשואה (וסיכון) לחוסכים. 

ואולי כדי להכשיר את העלאת מגבלות האשראי הנדל"ני בבנק ישראל פרסמו בחודש שעבר סקירה על המערכת הבנקאית, שהדגישה שהבנקים מאוד זהירים בכל הנוגע למתן אשראי נדל"ני. כלכלני הבנק המרכזי כתבו: "הצעדים שננקטו בישראל שמרניים בהשוואה לעולם בכל הקטגוריות האפשריות, ואלו פעלו לצמצום הסיכון בתיק האשראי לדיור". במילים אחרות: מגבלת ה-26% לאשראי נדל"ני לא ירדה אלינו מהר סיני. אפשר לשחרר עוד חבל לנדל"ניסטים ולתת עוד דחיפה קלה ליזמים ולרוכשי דירות מורעבים.