בעקבות מאמר בגלובס: דיון בוועדת כספים בנושא חובת דיווח של חברות ציבוריות על הטרדות מיניות

יו"ר ועדת הכספים ביקש מהרשות לניירות ערך להבהיר את עמדתה בנוגע לחובת הדיווח על הטרדות מיניות לאחר שדווח שאין בכוונתם לפעול כדי להחיל חובה שכזו • במאמר שפורסם בגלובס, על ידי איתמר חושן, נשאל "כנראה שחוק ני"ע אינו קובע כי הטרדות מיניות הן 'פרט' רלוונטי לגילוי, אבל אם כבר קיבלתם הזדמנות לעשות שינוי - מדוע לא להרים את הכפפה?"

ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר יוזם דיון בנושא חובת דיווח של חברות ציבוריות על הטרדות מיניות, זאת בעקבות מאמר שפורסם בנושא בגלובס ופניות אליו. עוד קודם לדיון ביקש קושניר מהרשות לניירות ערך להבהיר את עמדתה בנוגע לחובת הדיווח על הטרדות מיניות לאחר שדווח שאין בכוונתם לפעול כדי להחיל חובת דיווח. במאמר שפורסם בגלובס כתב היועץ האסטרטגי איתמר חושן בין היתר כי "וראו איזה פלא: כאשר אחד הרגולטרים החזקים במדינה - הרשות לניירות ערך בוחנת את השאלה - האם יש להחיל חובת דיווח על מקרים של הטרדה בחברות ציבוריות - בתגובה לבקשה של עמותת 'הצלחה' - תשובתה היא שלילית. כלומר, רשות מרשויות המדינה אינה מעוניינת להטיל על חברות ציבוריות חובת דיווח על הטרדות מיניות".

"בדיני ניירות ערך אין הוראת גילוי ייעודית שעניינה הטרדות מיניות", ציינה הרשות במכתבה לעמותת בהצלחה והוסיפה כי "אף שמניעת הטרדות מיניות מהווה תכלית ראויה, אין היא התכלית שדיני ניירות ערך נועדו להגשים באמצעות חובת הגילוי". חושן תוהה במאמרו "אז מתי, בכל זאת, על תאגידים מדווחים לדווח על אירוע של הטרדה מינית? 'רק אם לאירוע עשויה להיות השפעה מהותית עליו או שיש בו כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיקת ניירות הערך של התאגיד'. ובמילים אחרות - כשיש חשש לכספם של משקיעים".

"אז מה חשבו ברשות לניירות ערך כאשר פסקו כי הטרדות מיניות אינן מעניינן של הציבור אלא אם כן 'לאירוע עשויה להיות השפעה מהותית עליו או שיש בו כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיקת ניירות הערך של התאגיד?' ניתן להניח שהם חשבו על חוק, אך לא על מוסר. אכן, כנראה שחוק ני"ע אינו קובע כי הטרדות מיניות הן 'פרט' רלוונטי לגילוי, אבל אם כבר קיבלתם הזדמנות לעשות שינוי - מדוע לא להרים את הכפפה?".

ההזדמנות תגיע, כאמור, מוקדם מהצפוי בדיון שיתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בעקבות המאמר.

הפנייה של עמותת "הצלחה" נכתבה על ידי עו"ד ערן שחם שביט, לשעבר היועץ המשפטי של מחלקת החקירות ברשות לניירות ערך וכיום שותף במשרד סבוראי שחם שביט המתמחה בעבירות צווארון לבן.