הוגשה שאילתא רשמית לרה"מ בסוגיית "אייר-פורס 1" הישראלי

הפעלת המטוס שכבר הושקעו בו קרוב למיליארד שקלים או המשך החכרת מטוסים מחברת אל על בתשלום ממשלתי נוסף לצורך טיסות מדיניות? זו החלטה כלכלית שממתינה להכרעת ראשי הממשלה המכהן והחלופי • יריב לוין הגיש אמש שאילתא בנושא לרה"מ, ואם יחליט בנט שלא להשתמש במטוס, מבקש לוין לדעת מה עלות כל טיסה, ומה ההפסד למדינת ישראל עקב אי השימוש במטוס הרשמי?

''כנף ציון'' בטיסת מבחן / צילום: יואב וויס, תע''א
''כנף ציון'' בטיסת מבחן / צילום: יואב וויס, תע''א

מרכז האופוזיציה ח"כ יריב לוין הגיש אמש שאילתא ישירה לראש הממשלה נפתלי בנט בעקבות הפרסום בגלובס, על כך שמטוסו הרשמי מוכן להמראה. לוין שאל שתי שאלות במכתבו. האחת: "האם ראש הממשלה מתכוון להשתמש במטוס מעתה והלאה לצורך טיסות רשמיות?"

השנייה לגבי העלויות הכרוכות בהחלטתו. "במידה ולא, מה עלות כל טיסה, ומה ההפסד למדינת ישראל עקב אי השימוש במטוס הרשמי?". נכון לליל אמש, בלשכת בנט אמרו כי אין עדיין עמדה רשמית בנוגע לשימוש במטוס למרות שהוא כבר מוכן לטיסה.

ראש הממשלה יידרש להחלטה בקרוב במסגרת נסיעה רשמית צפויה, אך אינו אומר עדיין מה עמדתו לגבי השימוש במטוס. הסירוב לשאלות העיתונות מחד, אך לשאילתות רשמיות מחברי הכנסת נדרש ראש הממשלה כיתר השרים להשיב בתוך 21 ימים או להודיע על סירובו לענות. כפי שפורסם בגלובס, ביום ראשון הושלם תהליך הרישוי של מטוס ראש הממשלה "כנף ציון", והוא קיבל תעודת "כושר טיסה" שתהיה תקפה למשך שנה.

מדובר בפרק נוסף בעלילות המטוס שנועד לשמש את ראש הממשלה והושקעו בו מאות מיליונים עד כה, ורק בחודשים האחרונים ועדת חוץ וביטחון אישרה עלויות נוספות, אולם הוא עומד ללא ניע עד שיחליטו ראשי הממשלה המכהן והחלופי מה יעלה בגורלו.

הליכי שיפוץ המטוס והתאמתו לצרכי מנהיגי המדינה שאמורים להשתמש בו הושלמו בחודש אוגוסט האחרון, אולם סיום הליך הרישוי ומתן אישור הטיסה עבורו השבוע מזרזים את רגע ההכרעה של ראש הממשלה בנט: האם למכור את המטוס, לקרקע אותו או להשתמש בו ואגב כך כנראה לספוג לא מעט ביקורת בשל זיהוי הפרויקט עם קודמו בתפקיד - בנימין נתניהו. הפעלת המטוס שכבר הושקעו בו קרוב למיליארד שקלים או המשך החכרת מטוסים מחברת אל על בתשלום ממשלתי נוסף לצורך טיסות מדיניות? זו מהות ההחלטה הכלכלית.

בעוד החליפי הביע התנגדות עקבית לשימוש במטוס ואף דווח כי הציע למכור אותו, בנט עד כה לא אמר ולו ברמז מה בכוונתו לעשות בו כאשר יהיה מוכן לשימוש. ההחלטה הסופית תהיה בידיים של ראש הממשלה בנט, אך היא תשפיע גם על הנשיא יצחק הרצוג שהמטוס אמור לשמש גם אותו בטיסות הממלכתיות ברחבי העולם. ב-2014 התקבלה ההחלטה, ב-2016 נחת המטוס בישראל לצורך מקצה שיפורים, ב-2021 התקבל רישיון הטיסה.